Bardzo duże zmiany w transporcie: jazda bez dowodu, skuteczniejsze kontrole tachografów, opłata emisyjna. Sprawdź, co czeka kierowców już od czerwca
Ten tydzień przyniósł nam spore zmiany, jeśli chodzi o transport oraz przewozy drogowe. Już w czerwcu wchodzi w życie znaczące udogodnienie CEPiK 2.0 – zniesiony zostanie obowiązek przewożenia dowodu rejestracyjnego oraz potwierdzenia zawarcia polisy OC. Za kilka tygodni rozpocznie się też niemała rewolucja związana z tachografami – wystarczy podejrzenie manipulacji czasem pracy, aby wysłać ciężarówkę do serwisu. To jednak jeszcze nie wszystko, co szykują nam ustawodawcy. W planach m.in. dodatkowe opłaty, które mogą wpłynąć na koszty tankowania.
Pojedziemy bez dowodu, czyli co przyniesie CEPiK 2.0
Sejm znowelizował Prawo o ruchu drogowym. Podstawowe zmiany:
– Projekt zakłada optymalizację działań związanych z wdrożeniem systemu CEPiK 2.0. Kolejne etapy będą wprowadzane stopniowo, a prace będą postępować wraz z przygotowywaniem i testowaniem poszczególnych funkcjonalności. „Etapowe podejście do CEPiK 2.0 ma na celu eliminację ryzyk związanych z jednoczesnym uruchomieniem wszystkich funkcjonalności systemu” – tłumaczył w Sejmie wiceminister cyfryzacji Karol Okoński. O poszczególnych etapach i uruchamianiu kolejnych usług resort cyfryzacji będzie informować przynajmniej z trzymiesięcznym wyprzedzeniem.
Pytany o termin wdrożenia CEPiK 2.0 w całości Okoński potwierdził, że prace na pewno będą trwały jeszcze ponad rok. „Szacunki wskazują na jakieś dwa lata” – podał.
– Po uruchomieniu odpowiedniej funkcjonalności bazy danych – prawdopodobnie już na początku czerwca – kierowcy nie będą musieli posiadać przy sobie dowodu rejestracyjnego pojazdu i papierowej polisy OC. Funkcjonariusze policji czy GITD w czasie kontroli sprawdzą dane w bazie. Jeśli konieczne będzie zatrzymanie dowodu, kierowca dostanie pokwitowanie, a do CEPiK trafi odpowiednia informacja, z kolei wraz z ponownym wydaniem dokumentu adnotacja zostanie wymazana z bazy.
Dowód rejestracyjny nadal będzie niezbędny podczas badania technicznego – kilka miesięcy temu zapowiadano zrezygnowanie z pieczątek, tak się jednak nie stanie, przynajmniej w najbliższym czasie.
Czytaj więcej o CEPiK 2.0 [TU]
Wymiana informacji z UE – znacznie szybsza
Trwają prace nad nowelizacją ustawy o transporcie drogowym. Projekt wprowadzi daną kategoryzację tzw. poważnych naruszeń obowiązków i warunków przewozu drogowego: najpoważniejsze naruszenia – NN, bardzo poważne naruszenia – BPN, poważne naruszenia – PN.
Dzięki temu wymiana informacji (szczególnie mogących doprowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego) pomiędzy Polską a pozostałymi państwami członkowskimi UE będzie znacznie płynniejsza.
8 gr opłaty na litr paliwa
Ponadto wprowadzona zostanie dodatkowa opłata emisyjna, doliczana do każdego litra benzyny oraz oleju napędowego – prawdopodobnie 8 gr na litr. 85% pozyskanych w ten sposób środków trafi do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, pozostałych 15% zaś do nowoutworzonego Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT). Opłata ma finansować projekty związane m.in. z rozwojem elektromobilności w Polsce. Dzięki temu powstanie system wsparcia producentów ekologicznych środków transportu, wykorzystujących biokomponenty itd.
Czytaj więcej o opłacie emisyjnej [TU]
Zmiany, zmiany, zmiany… Rewolucja w ustawie o tachografach
Niedługo możemy spodziewać się również nowych przepisów o tachografach – prawdopodobnie wejdą w życie już na początku czerwca 2018 r. Rządowy projekt ustawy o tachografach przewiduje wprowadzenie regulacji zwiększających bezpieczeństwo przewozów drogowych poprzez zmiany w zakresie użytkowania tachografów.
Czytaj więcej o ustawie o tachografach [TU]
– tachograf sprawdzi nie inspektor, a serwis
Ułatwiona zostanie praca inspektorów transportu drogowego. Wystarczy podejrzenie inspektorów, że w pojeździe zainstalowano nielegalne urządzenie, a ciężarówka zostanie wysłana do serwisu specjalizującego się w tachografach. Jeśli serwisanci znajdą wyłącznik czy manipulator pracy tachografu, za usługę zapłaci nieuczciwy przewoźnik, jeśli nie – państwo. Takie rozwiązanie ma ograniczyć proceder manipulowania czasem pracy kierowców.
– tymczasowe karty dla kierowców spoza UE
Pewne zmiany będą dotyczyły także kierowców spoza Unii Europejskiej, czyli przede wszystkim z Ukrainy. Przewoźnik-pracodawca będzie miał możliwość wyrobienia dla pracownika zza granicy tymczasową, polską kartę do tachografu. Będzie ważna przez 185 dni. Co istotne, nie będzie można jej przedłużyć – po tym okresie należy wyrobić nową. Wiele polskich firm transportowych zatrudnia kierowców ze Wschodu na pół roku, takie rozwiązanie pozwoli więc uprościć i przyspieszyć niektóre procedury.
– kary za produkowanie oraz reklamowanie wyłączników
Zmiany dotkną producentów wyłączników. Polskie prawo zakaże produkcji, dystrybucji, sprzedaży, a także reklamowania tego rodzaju urządzeń. Manipulatory, wyłączniki i inne urządzenia ingerujące w pracę tachografu staną się zatem całkowicie nielegalne. Za złamanie przepisów będzie groziła kara grzywny lub nawet więzienia.
– ujednolicenie regulacji
Nowe regulacje dotyczące tachografów mają zwiększyć bezpieczeństwo na drodze poprzez zminimalizowanie występowania nieprawidłowości w czasie pracy kierowców. Ustawodawcy zwrócili jednak uwagę również na to, że konieczne jest uproszczenie i ujednolicenie niektórych przepisów. Aktualnie tachografy podlegają pod dwie ustawy: analogowe pod ustawę Prawo o miarach (co oznacza, że odpowiedzialność na nimi pełni Główny Urząd Miar), cyfrowe zaś – pod ustawę o systemie tachografów cyfrowych (za którą odpowiada Ministerstwo Infrastruktury).
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.