Będzie znacznie więcej kontroli ciężarówek
Inspekcja Transportu Drogowego będzie przeprowadzała znacznie więcej szczegółowych kontroli z wykorzystaniem mobilnych stacji kontroli pojazdów. Prezydent podpisał ustawę z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o transporcie drogowym, podała Kancelaria Prezydenta.
W praktyce oznacza to oczywiście, że Inspekcja jeszcze ostrzej weźmie się za sprawdzanie stanu samochodów ciężarówek. Będzie można to robić szybko, a na dodatek bardzo dokładnie i bezpośrednio przy drodze. Kontrola z wykorzystaniem mobilnych stacji pozwala na wnikliwą ocenę poszczególnych układów pojazdu, m.in. hamulcowego, kierowniczego czy zawieszenia.
Aktualnie Inspekcja Transportu Drogowego rocznie przeprowadza średnio ok. 300 tys. kontroli. W tym ok. 17 tys. dzięki jedynie dwóm mobilnym stacjom, którymi dysponują inspektoraty we Wrocławiu i Bydgoszczy. Jeszcze w tym roku rząd planuje dokupić kolejnych 16 stacji.
*
Mobilna stacja kontroli pojazdów w akcji! 2 dni i 34 zatrzymane dowody rejestracyjne
*
Nowe przepisy zakładają, że sprawdzanych będzie min. 5 proc. zarejestrowanych w Polsce ciężarówek. Prognozuje się, że dzięki mobilnych bez problemu uda się osiągnąć ten wynik.
Kolejną zmianą, oprócz możliwości przeprowadzania szczegółowych drogowych kontroli technicznych w mobilnych stacjach, jest wprowadzenie obowiązku posiadania przez kierowcę wykonującego przewóz drogowy protokołu najbardziej aktualnej drogowej kontroli technicznej. Dotyczy to pojazdów zaprojektowanych i wykonanych do przewozu powyżej 9 osób łącznie z kierowcą (tj. kategorie pojazdów M2 i M3), pojazdów zaprojektowanych i wykonanych do przewozu ładunków i mających maksymalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 t (tj. kategorie pojazdów N2 i N3), przyczep o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t (kategorie pojazdów O3 i O4) oraz ciągników kołowych (kategorii T5) użytkowanych głównie na drogach publicznych do komercyjnego drogowego transportu towarów o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej przekraczającej 40 km/h. Kierujący pojazdem zarejestrowanym za granicą, a uczestniczącym w ruchu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będzie obowiązany posiadać dokument potwierdzający przeprowadzenie badania technicznego, zawierający co najmniej: (1) numer VIN albo numer nadwozia, podwozia lub ramy pojazdu, (2) numer rejestracyjny i kraj rejestracji pojazdu, (3) miejsce i datę przeprowadzonego badania technicznego, (4) stwierdzone usterki i ich kategorie, (5) wynik badania technicznego, (6) aktualny termin ważności badania technicznego oraz (7) nazwę organu kontrolnego lub stacji kontroli pojazdów oraz podpis lub numer ewidencyjny diagnosty, który przeprowadził badanie techniczne.
*
Uwaga, przewoźniku i kierowco! Będzie więcej kontroli za pomocą mobilnych stacji diagnostycznych
*
Ponadto ustawa zakłada współpracę polskiej Inspekcji Transportu Drogowego z właściwymi organami kontrolnymi innych państw członkowskich UE i przeprowadzanie wspólnych działań kontrolnych.
Ustawa ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/47/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie drogowej kontroli technicznej dotyczącej zdatności do ruchu drogowego pojazdów użytkowych poruszających się w Unii oraz uchylającej dyrektywę 2000/30/WE (Dz. Urz. UE L 127 z 29.04.2014, str. 134, z późn. zm). Dyrektywa reguluje kwestie związane z drogową kontrolą techniczną pojazdów wykonujących przewóz drogowy rzeczy i osób. Ustawa wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.