Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Brak OC? Od 2015 r. większe kary!

brak-oc

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny prognozuje w tym roku rekordowe przychody z kar za brak OC. Szacuje się, że do kasy wpłynie aż 40 mln zł. Tak, to aż o połowę więcej niż jeszcze przed rokiem. W 2015 za brak OC zapłacimy jednak o wiele więcej.

W praktyce UFG pilnuje, aby każda ofiara wypadku drogowego miała szanse na odszkodowanie, nawet, jeśli sprawca nie był ubezpieczony. Fundusz wypłaca świadczenia poszkodowanym przez niezidentyfikowanego czy nieubezpieczonego sprawcę, a następnie występuje o zwrot świadczenia. Ponadto identyfikuje i nakłada kary na kierowców, którzy nie opłacili ubezpieczenia.

– Wzrost liczby postępowań i przychodów z kar wynika przede wszystkim z usprawnienia procesu kontroli nieubezpieczonych oraz procesu egzekwowania sankcji za brak polis OC – wyjaśnia w rozmowie z portalem ekonomia.rp.pl Hubert Stoklas, wiceprezes zarządu UFG. – Co istotne, do wykrywania nieubezpieczonych, coraz skuteczniej wykorzystujemy prowadzoną przez Fundusz bazę danych komunikacyjnych polis OC. Z kolei optymalizacja samego procesu windykacji kar spowodowała istotne skrócenie niektórych etapów tego postępowania z kilkunastu do kilku miesięcy – dodaje.

Kontrola odbywa się przede wszystkim w oparciu o ogólnopolską bazę polic komunikacyjnych OC – czyli Ośrodek Informacji UFG. Dzięki temu Fundusz jest w stanie aktywnie przeciwdziałać unikaniu zawierania ubezpieczenia przez kierowców. W pierwszych trzech kwartałach br. wykryto brak OC u ponad 10,3 tysiąca kierowców, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w tym samym okresie 2013 r.

Interesujący jest sposób naliczania kar za brak OC – UFG kieruje się wysokością minimalnego wynagrodzenia w Polsce. Podstawowa grzywna dla kierowców osobówki to dwukrotność tej kwoty. Dla ciężarówek zaś – aż trzykrotność! Wysokość kary zależy od tego, jak długo jeździliśmy bez opłaconych składek. 3 dni będzie nas kosztowało 20 proc. tej sumy, 14 dni – 50 proc. W 2015 r. z kolei kary będą większe – o około 4 proc. niż w 2014 r.

Od przyszłego roku posiadacze samochodów osobowych zapłacą grzywnę 3,5 tys. kary (aktualnie jest to 3,36 tys. zł). Dla ciężarówek, ciągników samochodowych i autobusów będzie to 5,25 tys. zł (5,04 tys. zł). Czyli za jazdę bez OC do 3 dni zapłacimy 700 zł (auta osobowe, wcześniej – 670 zł) lub 1,05 tys. zł (ciężarówki, wcześniej – 1,01 tys. zł), a do 14 dni – 1,75 tys. zł (auta osobowe, wcześnie – 1,68 tys. zł) lub 2,63 tys. zł (ciężarówki, wcześniej – 2,52 tys. zł).

Według badań najwięcej ryzykantów decydujących się na brak OC jest mężczyzn do 25 roku życia. Kobiety bez opłaconych składek jeżdżą o wiele rzadziej. Mimo rosnących kar w Polsce jest około 250 tys. nieubezpieczonych pojazdów.

Na podstawie: ekonomia.rp.pl, gu.com.pl

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0