Norwegowie przenoszą transport z dróg na morze
Przeniesienie części transportu drogowego na statki i rozwijanie siatki przewozów morskich krótkiego zasięgu ma ożywić norweską gospodarkę. W Oslo przedstawiono projekt Cargo Ferry.
Opracowana koncepcja Cargo Ferry stanowi alternatywę dla transportu kontenerów transportem drogowym. Szczegółowy raport przedstawia propozycje rozwiązania logistycznego, koncepcje floty statków, analizy rynku, a także przestawia potencjalną rentowność projektu.
Raport został opracowany przy współpracy grupy 27 doświadczonych firm z sektorze żeglugi bliskiego zasięgu prowadzonych przez DNV GL, Shortsea Services i Marintek.
Projekt miałby skupić się na towarowych przewozach samochodami ciężarowymi prowadzonych na długich dystansach do i z przybrzeżnych norweskich miast. To aż 17-20 mln ton towarów rocznie. Transport drogowy można z powodzeniem zastąpić przewozami morskiej żeglugi krótkiego zasięgu.
Koncepcja Cargo Ferry obejmuje transport z i do miejsc, które są połączone ze sobą za pomocą transportu morskiego na czterech głównych trasach, w tym dystrybucję do i z portów. Rozwiązania logistyczne obejmują transport towarów z jednego do drugiego terminalu towarowego lub z jednego magazynu do drugiego, ale mogą również obejmować transport bezpośredni od nadawcy do odbiorcy, lub być ograniczone z portu do portu.
Transport promowy jest zbudowany wokół nowej koncepcji „lift on/lift off (LoLo). Z pomocą własnych dźwigów i systemów statek może przewozić 110-140 40-stopowych/45-stopowych kontenerów. Statek rozwija prędkość 12-15 węzłów, jest napędzany LNG, posiada również baterie do pracy hybrydowej, a także może użyć zasilania z lądu. W rezultacie jednostka ma bardzo niską emisję. Działa również bez pomocy z portu poprzez zastosowanie automatycznego systemu cumowania.
W efekcie zastosowanie projektu Cargo Ferry generuje znaczne oszczędności przy zmniejszonym wpływie na środowisko.
Pełne rozwinięcie koncepcji o pojemności pozwalającej na obsługę wolumenu ładunków określonego w raporcie wymaga 14 statków przewożących równowartość 220 000 – 270 000 45-stopowuch kontenerów. Jednak ogólna cena transportu byłaby o 20-30% niższa niż w przypadku stosowania samochodów ciężarowych, a przy tym koncepcja byłaby elastyczna, punktualna i przyjazna dla środowiska.
Wdrożenie koncepcji umożliwi przeniesienie pięciu milionów ton ładunków z dróg na morze, przy minimalnym koszcie dla władz. Oznacza to roczny zysk dla społeczeństwa w postaci 1,3 mld koron norweskich. Na dodatek zmniejszenie ruchu drogowego oznacza mniej wypadków drogowych, mniejsze zapotrzebowanie na infrastrukturę drogową, spadek emisji CO2 oraz emisji tlenków siarki i tlenków azotu.
Źródło: www.promy24.com
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.