Cichy i bezemisyjny, czyli FUSO Canter E-Cell
O 64% niższe koszty eksploatacji – oto wynik ostatecznej analizy danych, jakie dostarczyli klienci z Portugalii podczas testów drogowych ośmiu ciężarówek FUSO Canter E-Cell. Poza imponującymi oszczędnościami Canter E-Cell wyróżnia się także w zakresie ochrony środowiska. Podczas jazdy nie emituje spalin, a biorąc pod uwagę aktualną produkcję energii w Portugalii – jego bilans CO2 w porównaniu z wersją wysokoprężną jest o 37% korzystniejszy. Dzięki przedprodukcyjnej wersji Cantera E-Cell firma FUSO jest na właściwej drodze do zaspokojenia popytu na miejskie ciężarówki dystrybucyjne z napędem elektrycznym.
FUSO Canter E-Cell zaliczył próbę codziennych zadań transportowych
Bazując na swoim bogatym, bo ponad 40-letnim doświadczeniu, firma FUSO opracowała nowego Cantera E-Cell w zakresie technologii hybrydowej. Wyprodukowany w niewielkiej serii model to pierwsza lekka ciężarówka z napędem w pełni elektrycznym. Ponieważ jest lokalnie bezemisyjna i porusza się niemal bezszelestnie, może być użytkowana na obszarach wrażliwych na emisję spalin i hałas, takich jak centra miast, parki czy strefy pieszych.
Aby udowodnić praktyczność Cantera E-Cell, w połowie 2014 r. firma FUSO przekazała osiem egzemplarzy modelu do testów w warunkach normalnej eksploatacji. Każdy z nich był przez roku użytkowany na drogach Portugalii, a w tym czasie podlegał stałemu monitorowaniu. Elektryczne Cantery otrzymały nadwozia skrzyniowe oraz typu platforma. Wykorzystywano je do rozwożenia paczek i towarów, a także prac komunalnych i robót publicznych.
51 500 km bez żadnego problemu, zasięg do 109 km
Średnio elektryczne Cantery pokonywały 50 km dziennie, a maksymalny uzyskany dystans sięgnął 109 km. W sumie osiem pojazdów bez żadnych problemów przez rok przejechało 51 500 km. Największy przebieg ma za sobą Canter użytkowany przez firmę spedycyjną Transporta, której kierowcy w czasie testów pokonali łącznie 14 000 km. Zasięg litowo-jonowych akumulatorów ustabilizował się na poziomie 100 km. Jedno ładowanie z 230-woltowego gniazdka zajmuje około 7 godzin. Przy użyciu systemu szybkiego ładowania czas ten wynosi jedynie godzinę.
Oszczędność w kosztach eksploatacji sięga 64%
Jeśli wziąć pod uwagę aktualne ceny oleju napędowego i prądu w Portugalii, w czasie testów użytkowanie Cantera E-Cell było o 64% tańsze od jazdy porównywalną ciężarówką z konwencjonalnym silnikiem spalinowym. W praktyce Canter z jednostką wysokoprężną spala około 14,08 l paliwa na 100 km, zależnie od konfiguracji i obciążenia, a FUSO Canter E-Cell na tym samym dystansie zużywa 47,6 kWh energii. Stopień oszczędności będzie się różnić w zależności od kosztów paliwa i energii w danym kraju.
Od jednostek samorządowych do firm pocztowych i kurierskich
Klienci uznali Cantera E-Cell za udaną i solidną koncepcję, w pełni spełniającą wymogi miejskiego transportu dystrybucyjnego. Możliwości elektrycznej ciężarówki zostały sprawdzone w zróżnicowanych warunkach. W Lizbonie pojazdy służyły do wywozu roślinności i odpadów, w Porto – do zbierania surowców wtórnych, a w Sintrze, Abrantes oraz Cascais – do obsługi terenów zielonych. Firma spedycyjna Transposta wykorzystywała Cantera do dostarczania towarów bezpośrednio do prywatnych odbiorców, a dostawca energii REN – w celach transportowych, w magazynach gazu w miastach Sines i Pombal. Ostatni egzemplarz pomagał narodowemu dostawcy usług pocztowych, firmie CTT, w przewożeniu przesyłek między centrami dystrybucji w Lizbonie i Coimbrze.
Wyniki testów praktycznych wskazują, że każdy z ośmiu pojazdów sprawdził się w krótkodystansowym transporcie dystrybucyjnym i eksploatacji miejskiej. Jeśli uwzględnić ponad 100-kilometrowy zasięg operacyjny, możliwości Cantera E-Cell przekraczają średni dystans, jaki każdego dnia pokonuje wiele lekkich ciężarówek dystrybucyjnych.
Na właściwiej drodze
„Przeprowadzone testy dowiodły, że jesteśmy na właściwej drodze. W fazie próbnej klienci ocenili Cantera E-CELL jako wydajną i niezawodną koncepcję, w pełni spełniającą potrzeby miejskiego transportu dystrybucyjnego” – powiedział Marc Llistosella, Prezes i Dyrektor Generalny Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) oraz szef azjatyckiego oddziału Daimler Trucks podczas pierwszej prezentacji wyników testów.
Portugalski rząd współfinansował projekt badawczy poprzez IAPMEI – publiczną agencję ds. konkurencyjności i innowacyjności.
Z zewnątrz FUSO Canter E-Cell od swojego wysokoprężnego odpowiednika różni się tylko zestawem akumulatorów umieszczonych po obu stronach ramy. Elektryczny zespół napędowy zajmuje miejsce 3-litrowego silnika wysokoprężnego pod niezmienioną kabiną Cantera. Jednostka elektryczna z magnesami trwałymi generuje moc 110 kW (150 KM). Siła napędowa trafia do kół tylnej osi za pośrednictwem przekładni jednostopniowej.
Dopuszczalna masa całkowita ciężarówki wynosi 6 ton. Rozstaw osi 4300 mm oferuje przestrzeń dla nadwozia o długości do 4,40 m. Jego masa musi zostać odjęta od nośności podwozia, wynoszącej 3 tony. Do dyspozycji pozostaje nieco ponad 2 tony ładowności – w miejskim transporcie dystrybucyjnym to więcej niż potrzeba.
Przyspieszenie jak w aucie osobowym
Maksymalny moment obrotowy o wartości 650 Nm sprawia, że 6-tonowa ciężarówka przyspiesza niemal jak samochód osobowy. Jak mówią uczestnicy jazd testowych, przyjemność z jazdy jest niespotykana. Co ważne, znaczna siła napędowa jest tu dostępna natychmiast – w efekcie elektryczny Canter potrafi „zostawić” spod świateł wiele aut klasy średniej.
Gdy tylko kierowca odpuszcza pedał gazu, elektronika uruchamia tryb odzyskiwania energii. Jego działanie można regulować za pomocą dźwigni z prawej strony kolumny kierownicy – do wyboru są dwa stopnie intensywności działania. Silnik elektryczny pełni wtedy rolę generatora i przekazuje energię hamowania silnikiem pozyskaną podczas toczenia się do przymocowanych do ramy akumulatorów litowo-jonowych. Kierowcy, którzy regularnie korzystają z trybu odzyskiwania energii, mogą pokonać Canterem na jednym ładowaniu ponad 100 km.
System ostrzegawczy VSP – pojazd alarmuje przechodniów
Aby niemal bezgłośna jazda Cantera przy niewielkich prędkościach nie powodowała zagrożenia, ciężarówki są wyposażone w akustyczny system ostrzegawczy VSP (vehicle sound for pedestrians – dźwięk pojazdu dla pieszych). Uruchamia się go przyciskiem.
Łatwy w obsłudze i załadunku
Jazda Canterem E-Cell nie nastręcza żadnych trudności: uruchamianie ciężarówki następuje przez przekręcenie „kluczyka w stacyjce”. Podobnie jak w zwyczajnych „automatach”, dźwignia biegów ma standardowe pozycje: D, N, R oraz P, a w trybach jazdy do przodu (D) oraz do tyłu (R) kierowca ma do dyspozycji praktyczną funkcję pełzania.
Od chwili premiery pierwszego prototypu podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych IAA w 2010 r. elektryczny Canter jest systematycznie udoskonalany. Dzisiaj jego silnik osiąga moc 110 kW (150 KM) i 650 Nm maksymalnego momentu obrotowego i współpracuje z akumulatorami litowo-jonowymi o ogromnej pojemności 48,4 kWh.
Ponieważ jednostka elektryczna generuje maksymalną siłę napędową niemal od zerowych obrotów, Canter E-Cell przyspiesza bardzo sprawnie. Jak w przypadku wszystkich pojazdów w tej kategorii wagowej, jego prędkość maksymalna została ograniczona do 90 km/h. Czasy ładowania, pojemność akumulatorów i wynikający z niej zasięg Cantera są stale ulepszane.
Produkcja w fabryce w Tramagal
Canter E-Cell powstaje w nowoczesnych zakładach FUSO w Tramagal, na osobnej linii produkcyjnej dla modeli prototypowych. Od 2011 r. koncern Daimler zainwestował tam około 27 mln euro. W ubiegłym fabryka świętowała swoje 50-lecie.
Zakłady w Tramagal, zlokalizowane około 150 km na północny wschód od Lizbony, zajmują powierzchnię 39 900 m2 i stanowią element zintegrowanej, globalnej sieci produkcyjnej Daimler Trucks. Ponad 300 pracowników wytwarza tam ciężarówki FUSO Canter sprzedawane w 30 państwach Europy, a także na rynkach Izraela, Maroko i Turcji. Blisko 95% produkcji trafia na eksport. Od 2012 r. w fabryce powstaje również FUSO Canter Eco Hybrid, hybrydowa odmiana ciężarówki.
Swoją lekką ciężarówkę FUSO oferuje z nowoczesnymi źródłami napędu: jako klasyczny Canter z ekonomicznym silnikiem wysokoprężnym zgodnym z normami emisji spalin Euro VI oraz Euro 5b+, jako Canter Eco Hybrid z napędem hybrydowym oraz – na razie wciąż jeszcze testowany przez klientów – Canter E-Cell z jednostką elektryczną.
Firma Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) jest największą spółką Daimlera w Japonii – zatrudnia dziś około 11 000 osób. Jej siedziba i najważniejsza fabryka mieści się w Kawasaki nieopodal Tokio. Na należącą do MFTBC markę FUSO przypada ponad 40% światowej sprzedaży ciężarówek Daimlera. W rezultacie jest to najbardziej popularna marka ciężarówek spośród należących do niemieckiego koncernu. Co roku zakłady w Kawasaki opuszcza ponad 170 tys. ciężarówek i autobusów FUSO, trafiających na rynek japoński oraz rynki międzynarodowe. Łącznie, oferuje się je w ponad 150 państwach świata.
FUSO Canter Canter E-Cell na filmie:
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.