Cięższe i dłuższe ciężarówki – Komisja Europejska zatwierdziła nowe przepisy
Na europejskich drogach pojawią się dłuższe ciężarówki – zadecydowała Komisja Europejska. Nowe przepisy wchodzą w życie prawdopodobnie już za 3 lata.
Od 2018 r. zestawy będą mogły mieć długość nawet 25,25 m – będzie można je wykorzystywać do przewozów międzynarodowych pomiędzy Belgią, Holandią, Niemcami, Danią, Szwecją i Finlandią. Komisja Europejska zadecydowała również o wprowadzeniu do produkcji wydłużonych przodów z kontrolowanymi strefami zgniotu, co ma zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Ponadto większe, 45-stopowe kontenery będzie można transportować bez specjalnych zezwoleń.
Dłuższe ciężarówki – to jedno. UE nacisk kładzie oczywiście również na kwestie energooszczędności. W pojazdach pojawią się dyfuzory wpływające na aerodynamikę, a w rezultacie – na zmniejszenie zużycia paliwa i redukcję emisji tlenów azotu do atmosfery.
Poza tym ciężarówki będą mogły być cięższe, jednak tylko o 1 tonę. Dodatkowym warunkiem, jaki musi spełnić pojazd jest napęd hybrydowy lub elektryczny, który jest z reguły znacznie cięższy od konwencjonalnych układów spalinowych.
Komisja Europejska dyskutowała również o konieczności efektywnego systemu kontroli ciężaru pojazdów, np. w postaci urządzenia na bieżąco ważący ciężarówkę i zapisujący dane w tachografie. Dzięki temu informacja o przeładowaniu mogłaby zostać zapamiętania w mikroprocesorze urządzenia.
Teraz musimy jeszcze poczekać, aż nowe przepisy zatwierdzi Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej. Jeśli poszczególne organy europejskie dadzą ustawie zielone światło, kraje członkowskie będą miały dwa lat na przygotowanie się do wprowadzenia zmian. Możliwe, że przepisy wejdą w życie do 2019 r., wtedy dłuższe ciężarówki wyjadą na ulice.
Na podstawie: tirstop.pl, 40ton.net
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.