Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Co czeka firmy transportowe w 2015 r.? Zmiany w Europie

kierowcy-protestuja

Wyższe opłaty za przejazdy, wprowadzenie winiet ekologicznych, nowe wymagania dotyczące opon zimowych i zniesienie obowiązku stosowania tachografów. Sprawdźmy, co czeka nas na drogach w 2015 r.

Austria: wyższe myto i winiety ekologiczne

Wraz z pierwszym dniem nowego roku wrosło myto dla pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony – o 1,6%, co wiąże się z indeksem inflacyjnym. Pieniądze zostaną przeznaczone na utrzymanie już istniejących dróg. Podrożał również przejazd przez autostradę na Przełęczy Brennerskiej Inntal-Autobahn (A12) pomiędzy granicą Austrii w Kufstein i Amras koło Innsbrucka – zamiast 15% dopłacimy tu 20%. W ten sposób austriacki rząd chce zebrać fundusze na budowę tunelu Brenner Basistunnel; zakończenie inwestycji jest planowane na koniec 2024 r.

Ponadto przywrócony ma być sektoralny zakaz jazdy przez Tyrol – prawdopodobnie już jesienią 2015 r. W listopadzie zostanie też wprowadzone permanentne ograniczenie prędkości do 100 km/h na autostradzie A12 między Kufstein i Zirl, miedzy Karrösten i Zams oraz A13 pomiędzy Innsbruckiem i Schönbergiem. Rząd pragnie w ten sposób poprawić jakość powietrza w regionie.

Kwestią, która wciąż budzi wiele wątpliwości wśród transportowców, są wprowadzone przez Austrię naklejki ekologiczne, czyli obowiązkowe oznakowanie pojazdów w zależności od klasy spalin. Winieta musi zawierać 6 ostatnich numerów z numeru identyfikacyjnego pojazdu. Pamiętajmy, że wraz z oznaczeniem powinny być wystawiane zaświadczenia o wydaniu winiety (dokument przyda się, jeśli zgubimy winietę).

Jeśli zapomnimy o wlepce, czeka nas mandat – nawet do 2180 euro. Wedle informacji podawanych przez austriackie strony internetowe, winiety można kupić na parkingach i stacjach benzynowych, jednak wielu kierowców zgłaszało problemy z ich dostępnością, szczególnie w przypadku zakupu większej ilości oznaczeń. Winiety ekologiczne można więc kupić również za pośrednictwem austriackich firm świadczących usługi z zakresu doradztwa w transporcie, jak Haulieres Guidance & Advice. Naklejki kosztują 2,5 euro.

Czechy: droższe przejazdy

W Czechach myto również podrożało – w przypadku samochodów powyżej 3,5 tonu o 8,2% (dla pojazdów klasy emisyjności spalin EURO 0-IV) lub 9,8% (dla EURO V; dla EURO VI pozostało bez zmian). Podobnie, jak w Austrii, jest to związane ze wzrostem inflacji.

Francja: bez ecotaxe, ale drożej

Jak doskonale pamiętamy, rząd francuski miał wprowadzić podatek ekologiczny (ecotaxe), ostatecznie jednak wycofał się z tego pomysłu. Od pierwszego dnia tego roku obowiązuje jednak nowy system opłat obejmujący pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony. Średnia cena opłat drogowych wynosi obecnie 0,13 euro/km – zależy od liczby osi oraz klasy emisyjności. Myto objęło 4 tys. km dróg.

 

Litwa: droższe drogi

1 stycznia 2015 r. Litwa weszła do strefy euro. Spowodowało to m.in. zmiany wysokości opłat za użytkowanie dróg – wzrósł podatek od autobusów, ciężarówek i transportu specjalnego. Można zakupić winietę dzienną, tygodniową, miesięczną lub roczną, a jej wysokość jest uzależniona od klasy emisyjności pojazdu EURO.

Niemcy: nowe stawki za myto i ustawa o płacy minimalnej

Nasi zachodni sąsiedzi 1 lipca zwiększą myto dla samochodów ciężarowych na kolejne 1100 km dróg krajowych. Od 1 października zaś obowiązkiem uiszczania opłat drogowych zostaną objęte pojazdy ciężarowe o DMC powyżej 7,5 tony – obecnie płacą kierowcy samochodów o masie powyżej 12 ton.

W ostatnich miesiącach uwaga europejskiej branży transportowej nie była jednak skierowana na e-myto, a na zagadnienie ustawy o płacy minimalnej, której zapisy obejmują również pracowników firm zagranicznych, kierowców realizujących przewozy (także kabotażowe oraz kierowców wykonujących tranzyt, załadunek i rozładunek na terenie Niemiec). Wedle nowych przepisów muszą oni zarabiać min. 8,5 euro/godzinę. Polscy przedsiębiorcy obawiają się, że to skutecznie zagrozi konkurencyjności naszych firm transportowych. Wedle pierwszych zapowiedzi sprawą ma zająć się Komisja Europejska.

 

Obowiązkowe zimówki i elektroniczny pobór opłat za drogi w Norwegii

Już w sezonie zimowym 2013/2015 zaostrzeniu uległy wymagania względem opon zimowych dla pojazdów o DMC powyżej 3,5 tony, od nowego roku zaś należy stosować opony zimowe na wszystkich osiach pojazdu. Norweska Administracja Dróg Publicznych tymczasowo zwolniła z wymogu posiadania takiego wyposażenia w przypadku ogumienia w nietypowych wariantach (oś sterująca ciężarówki: 245/70R17,5, 265/70R17,5, 305/70R19,5; osie naczep oraz osie podnoszone: 205/65R17,5, 205/70R17,5, 215/75R17,5, 235/70R17,5, 235/75R17,5, 245/70R17,5, 245/70R19,5, 255/60R19,5, 265/55R19,5, 275/70R22,5, 285/70R19,5, 385/55R19,5, 425/55R19,5, 425/65R22,5, 435/50R19,5, 445/45R19,5, 455/40R22,5, 455/45R22,5).

Minister transportu Solvik-Olsen zwrócił też uwagę na konieczność wprowadzenia szkolenia z trudnych warunków jazdy dla zagranicznych kierowców poruszających się po norweskich drogach. Nie wiadomo jeszcze jednak, kiedy plany wejdą w życie.

Pewnikiem jest z kolei obowiązkowy od 1 stycznia system poboru opłat. Obejmuje on wszystkie pojazdy powyżej 3,5 tony.

Rosja, Białoruś, Kazachstan: nowe wymagania odnośnie wyposażenia zimowego

Wprowadzono obowiązek używania opon zimowych pomiędzy grudniem a lutym – w najcięższych pojazdach, na wszystkich kołach ciężarówki oraz przy przyczepach i naczepach. Minimalna głębokość bieżnika to 4 mm.

Szwecja: zmiany dotyczące kabotażu

Od początku 2015 r. musimy zachować szczególną czujność, jeśli chodzi o formalności związane z wykonywaniem kabotażu. Karany jest przede wszystkim brak wymaganych dokumentów oraz przekroczenie czasu pracy – niedostosowanie się do przepisów rozporządzenia 1072/2009 może nas kosztować nawet 40 tys. SEK, czyli ok. 4 tys. euro. Obciążony zostanie zarówno kierowca, jak i przewoźnik.

Węgry: zgłaszanie ładunków do urzędu skarbowego

Na Węgrzech od początku stycznia funkcjonuje EKAER, czyli Electronic Road Transport Control System. Celem wdrożenia EKAER było umożliwienie węgierskiej administracji celnej i podatkowej większej kontroli nad przewozami towarowymi w kraju. System dotyczy każdego przewozu drogowego pojazdem o masie powyżej 3,5 tony z innych państw UE na Węgry i z Węgier do innych państw UE. W praktyce oznacza to, że transport będzie mógł się odbywać jedynie po uprzednim zgłoszeniu (15 dni przed przewozem do odpowiedniego urzędu skarbowego). Jeśli podatnik nie wypełni swego obowiązku raportowania i nie będzie miał numeru EKAER, przewożone towary zostaną uznane za towary o niepotwierdzonym pochodzeniu i będą podlegały karze w wysokości 40% ich wartości. Do 1 lutego 2015 roku sankcje karne nie będą stosowane.

Ważne zmiany w przepisach ADR

Zmiany w przepisach ADR (dotyczące zasad międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych ADR), jakie weszły w życie wraz z początkiem roku, nazywane są przez ekspertów „małą rewolucją”. Zmieniły się m.in. wymogi dotyczące niektórych opakowań, ponadto z ADR wyłączono część towarów, jak lampy z rtęcią, niektóre farby i oleje. Uszczegółowiono też przepisy dotyczące wzorów nalepek.

Tachografy w samochodach firmowych

Unia Europejska poluzowała nieco przepisy dotyczące stosowania tachografów. Od marca 2015 r. samochód ciężarowy do 7,5 tony nie musi posiadać tachografu, o ile będzie poruszać się w promieniu 100 km od bazy i spełni jeden z określonych przez UE warunków: zasilanie gazem, posiadanie napędu elektrycznego, nie będzie wykorzystywany do wykonywania zleceń transportowych (kierowanie pojazdem nie może być głównym zajęciem pracownika), będzie woził zwierzęta z gospodarstw na rynek lub do rzeźni.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0