Co czeka polskich kierowców w 2015 r.?
W 2015 r. zaostrzeniu mają ulec kary wobec pijanych kierowców, prawo będzie też bezlitosne dla piratów drogowych. Więcej zapłacimy za brak polisy OC, za nami już jednak – często absurdalnie wysokie – grzywny za nieopłacenie przejazdu w systemie viaTOLL. Na jakie jeszcze zmiany musimy się przygotować w ciągu najbliższych miesięcy?
Łaskawszy viaTOLL
Jedną z najważniejszych zmian w życie kierowców wprowadziła nowelizacja ustawy o drogach publicznych (obowiązuje od 2 stycznia 2015 r.), ściśle związana z systemem opłat elektronicznych viaTOLL. Zgodnie z nowymi przepisami odpowiedzialność administracyjna za nieuiszczenie opłaty elektronicznej za przejazd spoczywa na właścicielu pojazdu, czyli w praktyce najczęściej pracodawcy, a nie na kierowcy. Co istotne, zamiast zsumowanych kar za każdy nieopłacony przejazd jednego dnia możemy dostać tylko jedną karę. W przypadku pojazdów powyżej 3,5 tony jest to 1500 zł, czyli mniej niż w zeszłym roku.
Przeczytaj także: System viaTOLL – wszystko, co chcielibyście wiedzieć
Po kieszeni piratów drogowych
Na zmiany – prawdopodobnie jeszcze w 2015 r. – muszą przygotować się piraci drogowi i amatorzy szybkiej jazdy. Projekt nowelizacji prawa drogowego zakłada drastyczną podwyżkę mandatów za przekroczenie prędkości. Na łaskawe traktowanie nie mają co liczyć zwłaszcza kierowcy wielokrotnie łamiący przepisy i jeżdżący zbyt szybko w terenie zabudowanym.
Inny będzie przede wszystkim sposób naliczania wysokości mandatu za przekroczenie dozwolonej prędkości oraz przejazd na czerwonym świetle. Zamiast jasno określonej (i dość niskiej) stawki dokonywane będą obliczenia na podstawie wysokości średniej pensji. Obecnie byłoby to 730 zł za przekroczenie prędkości o 50 km/h (w terenie zabudowanym już 1460 zł). W przypadku recydywistów kary wzrosłyby aż do 2190 zł.
Poza tym mandat za wykroczenie wykryte przez fotoradary dostanie właściciel samochodu, a nie kierujący, co przyspieszy procedurę. Z mandatem muszą liczyć się także prokuratorzy, sędziowie i politycy – nie będzie ich już chronił immunitet. Co istotne, fotoradary przestaną być pod jurysdykcją straży miejskiej, a wpływy z nich nie będą zasilać gminnych budżetów.
Przeczytaj także: Nowe zasady przyznawania mandatów – zarówno dla zwykłych kierowców, jak i osób z immunitetem
W II kwartale roku ma zostać uruchomiony system odcinkowego pomiaru prędkości. Co to takiego? Będzie on mierzył czas, w jakim dany pojazd przejeżdża monitorowaną trasę. Jeśli wyliczona w ten sposób średnia prędkość przekroczy dozwoloną, wtedy dane pojazdu zostaną przekazane do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, rozpoczynając postępowanie, które prawdopodobnie skończy się mandatem.
Stop pijanym kierowcom
Rząd zapowiada też zaostrzenie kar dla pijanych kierowców – możliwe, że przepisy zmienią się jeszcze w pierwszej połowie roku. Wedle ustaleń deklaracji kara za kierowanie pod wpływem alkoholu lub środków odurzających może wynieść nawet 500 tys. zł. Możemy zapomnieć również o karze pozbawienia wolności w zawieszeniu, do więzienia nie pójdziemy tylko w wyjątkowych sytuacjach. Przewiduje się również prace społeczne, dozór elektroniczny oraz utratę części wynagrodzenia na rzecz osoby pokrzywdzonej w spowodowanym przez nas wypadku. Na bardziej szczegółowe ustalenia musimy jednak poczekać przynajmniej jeszcze parę miesięcy.
Przeczytaj także: Jazda pod wpływem alkoholu? W Polsce znacznie więcej kontroli niż w innych krajach [RAPORT]
Wyższe kary za brak OC
Podrożały kary za brak obowiązkowej polisy OC. UFG, czyli Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny kierował się tu wzrostem wysokości minimalnego wynagrodzenia w Polsce, które jest podstawą do naliczania grzywien. W 2015 r. kary są wyższe od tych z poprzedniego roku o około 4%. Właściciele osobówek zapłacą 3,5 tys. zł, dla ciężarówek, ciągników samochodowych i autobusów jest to już 5,25 tys. zł. Wysokość grzywny jest ponadto zróżnicowana z uwagi na to, jak długo jeździmy bez aktualnej polisy. Za jazdę bez OC do 3 dni właściciele ciężarówek zapłacą 1,05 tys. zł, a do 14 dni – 2,63 tys. zł.
Przeczytaj także: Brak OC? Od 2015 r. większe kary!
Eko-egzamin z prawa jazdy
Wraz z początkiem roku egzamin na prawo jazdy będzie wzbogacony o dwa zadania egzaminacyjne. Egzaminatorzy sprawdzą umiejętność energooszczędnego rozpędzania pojazdu oraz hamowania silnikiem, czyli tzw. ekojazdy. Poza tym z zaliczeniem egzaminu teoretycznego nie musimy już czekać do zakończenia nauki – zdajemy go nawet przed rozpoczęciem kursu praktycznego.
Przeczytaj także: Nowe zasady odbywania egzaminów na prawo jazdy
Nowelizacja ustawy o czasie pracy kierowców
Możemy się również spodziewać wejścia w życie nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowców, co rozwiąże problem ryczałtów. Jak doskonale pamiętamy, według uchwały Sądu Najwyższego z 12 czerwca 2014 r. kierowcom przysługuje zwrot za nocleg w hotelu, nawet jeśli ciężarówki wyposażone są w kabiny sypialne. W nowelizacji ustawy znajdą się zapisy dotyczące zarówno diety, jak i ryczałtów za noclegi.
Przeczytaj także: Czas pracy kierowców i noclegi – będą nowe przepisy
Płaca minimalna w Niemczech
Ustawa o niemieckiej płacy minimalnej dotyczy wszystkich kierowców pracujących na terenie Niemiec, niezależnie od kraju działalności ich przedsiębiorstwa – również Polaków. Wedle najnowszych ustaleń zapisy obowiązują także przy rozładunku i załadunku w Niemczech, przewozach kabotażowych i tranzycie. Od początku 2015 r. kierowcy muszą zarabiać min. 8,5 euro na godzinę. Przestrzeganie nowych przepisów ma być skrupulatnie sprawdzane, dlatego już od grudnia niemieckie firmy zobowiązują swoich zagranicznych kontrahentów do podpisywania deklaracji. Oczywiście, wzbudziło to ogromny sprzeciw branży transportowej, sprawie przyjrzeć ma się Komisja Europejska.
Przeczytaj także: Niemiecka płaca minimalna obowiązuje także przy kabotażu, tranzycie, załadunku i rozładunku
Zmiany w przepisach ADR
Zmieniły się również niektóre przepisy dotyczące zasad międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych ADR. Od nowego roku inne są m.in. wymogi dotyczące niektórych opakowań, z ADR wyłączono część towarów, jak lampy z rtęcią, niektóre farby i oleje. Uszczegółowiono też przepisy dotyczące wzorów nalepek.
Tachograf w samochodzie w firmie
Praca za kółkiem nie jest głównym zajęciem pracownika, a należący do firmy samochód (o DMC do 7,5 tony) porusza się jedynie w promieniu 100 km? Od marca 2015 r. nie musimy montować w nim tachografu. UE stawia jednak dodatkowe warunki: zasilanie gazem, posiadanie napędu elektrycznego, nie wykorzystywanie do wykonywania zleceń transportowych (kierowanie pojazdem nie może być głównym zajęciem pracownika) oraz wykorzystywanie do przewozu zwierząt z gospodarstw na rynek lub do rzeźni.
Przeczytaj także: Rok 2015, czyli tachograf na mocy nowego rozporządzenia (UE) 165/2014
„Anglik” legalny w Polsce
Prawdopodobnie już niedługo bez problemu zarejestrujemy w Polsce samochód z kierownicą po prawe stronie. Aby dopełnić formalności, będziemy musieli dostosować do naszego ruchu światła mijania i drogowe, a także lampy przeciwmgłowe i prędkościomierz. Co istotne, nasze urzędy komunikacji będą musiały uznać przegląd techniczny dokonany w Wielkiej Brytanii.
System awaryjnego hamowania
Od 1 listopada obowiązkowy będzie system awaryjnego hamowania w samochodach użytkowych. Układ zareaguje w przypadku wykrycia przez czujniki zbliżającego się zagrożenia, jak np. gwałtownie hamującego pojazdu.
Brak opłaty recyklingowej
W połowie roku w życie wejdą przepisy zdejmujące z właścicieli komisów i importerów indywidualnych obowiązek uiszczania opłaty recyklingowej. Oznacza to, że w kieszeni właściciela samodzielnie sprowadzającego auto z zagranicy zostanie 500 zł. Wedle dyrektywy unijnej opłata na poczet przyszłego złomowania była nielegalna – jedynie producenci samochodów lub profesjonalni importerzy powinni ponosić tego rodzaju koszty.
Przeczytaj także: Recykling samochodów? Komisja Europejska pozywa Polskę
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.