Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Co piąty pracownik w transporcie to kobieta

gddkia

Budownictwo, rolnictwo, przemysł, transport i gospodarka magazynowa to dziedziny typowo „męskie” – wśród kierowników oraz pracowników firm przeważają mężczyźni. Wśród operatorów maszyn i urządzeń znajdziemy tylko kilkanaście procent kobiet. Z drugiej strony ponad 50% przedsiębiorców przekonuje, że kobiety są bardziej dokładne niż mężczyźni. Czy kobiet w transporcie niedługo będzie więcej?

Badań dotyczących równości płci na rynku pracy powstało mnóstwo, a kobiety w męskim zawodzie to już temat rzeka. Polscy pracodawcy z branż technicznych – TSL, magazynowej, transportowej i motoryzacyjnej – deklarują, że kobiety są bardzo dobrymi pracownikami, jednak nie zawsze równie gorliwie je zatrudniają, szczególnie na kierowniczych stanowiskach. Według raportu Głównego Urzędu Statystycznego w sektorze usług transportu i gospodarki magazynowej tylko co piąty pracownik to kobieta*.

Kobieca logistyka 

W Polsce pojawiają się kolejne inicjatywy mające na celu aktywizację kobiet w sektorze logistyki oraz promowanie dobrych praktyk wśród pracodawców. W czerwcu miał miejsce III Forum Kobiet w Logistyce, w trakcie którego przyznano wyróżnienie portalu Pracujwlogistyce.pl. Kobietą w Logistyce 2013 została Dagmara Głowacka, globalny dyrektor logistyki w firmie Konsberg Automotive, która odpowiada za procesy logistyczne w zakładach w Europie, jak również w Meksyku, Chinach i Indiach, usprawnianie współpracy z innymi działami oraz wdrażanie standardów logistycznych. Jak sama podkreśla, jako przełożona swoją energię inwestuje przede wszystkim w couching i wspieranie rozwoju pracowników.

O tym, że zatrudnienie kobiety w branży transportu, przewozów i gospodarki magazynowej, to dobry wybór jest przekonana także Katarzyna Hoeffler, dyrektor działu Serwisu w firmie STILL. „W logistyce, aby dostrzec złożoność wszystkich procesów potrzebny jest nie tylko analityczny umysł, ale także intuicja. Na kierowniczym stanowisku przydatna jest także umiejętność dostrzegania ludzkiego wymiaru każdej podejmowanej decyzji. Praca w moim zawodzie nauczyła mnie, że w tej branży przede wszystkim liczy się profesjonalizm” – podkreśla.

Zmiany w Unii Europejskiej

W związku z małą dostępnością wyższych stanowisk dla kobiet Ministerstwo Gospodarki planuje wprowadzenie parytetów w radach nadzorczych przedsiębiorstw – mają obowiązywać na terenie całej Unii Europejskiej od 2020 r. Jak wynika z danych Komisji Europejskiej, odsetek kobiet zatrudnionych w radach nadzorczych polskich firm sięga jedynie 10%. Znacznie odbiegamy od średniej UE, czyli 17,6%, Komisja Europejska zaproponowała zaś, na razie raczej niewyobrażaną dla Polski, liczbę 40%! Póki co równą liczbę kobiet i mężczyzn na stanowiskach kierowniczych spotkamy w zaledwie 8% polskich firm.

Tak daleko idące zmiany w firmach wydają się być trudne do przeprowadzenia w tak krótkim czasie, weźmy jednak pod uwagę faktyczne korzyści, jakie wyniesie przedsiębiorstwo z wprowadzenia parytetów. Przekonać niedowiarków mogą wyniki badań, według których firmy stawiające na różnorodność pracowników, jeśli chodzi o wiek, płeć, pochodzenie czy sytuację rodzinną, osiągają zazwyczaj znacznie lepsze wyniki finansowe niż pozostałe. Wiąże się to przede wszystkim z możliwością wymiany doświadczeń i poglądów, uwzględnienia różnych punktów widzenia, co wpływa na trafność podejmowanych w organizacji decyzji. Z drugiej strony odgórne narzucenie parytetów ingeruje w wolność gospodarczą – ten argument wysuwają protestujący przeciwko ustawie Brytyjczycy i Szwedzi. Zmiany, wedle założeń Komisji Europejskiej, mają dotyczyć firm zatrudniających powyżej 250 pracowników i osiągających dochód powyżej 50 mln euro.

Obecnie tylko 21% polskich przedsiębiorstw stosuje podstawowe rozwiązania z zakresu zarządzania różnorodnością wśród pracowników – częściej duże (28%) niż średnie firmy (20%). Tylko 2% firm ma taki zapis uwzględniony w oddzielnym dokumencie strategii zarządzania.

Gołym okiem widać, że branża TSL dynamicznie się zmienia, również w kwestii zatrudnienia. Szacuje się, że już niedługo odsetek kobiet zatrudnionych w transporcie znacznie przekroczy granicę 20%.

 *dane z IV kwartału 2013 r.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0