Co zmieniło się w transporcie w 2017 r.? [POLSKA]
Polscy politycy najwyraźniej nie chcieli zostać w tyle i – idąc za przykładem kolegów z pozostałych państw europejskich – wprowadzają zmiany, które teoretycznie mają polepszyć funkcjonowanie branży transportowej. Czy zmiany są pozytywne, czy raczej negatywne – oceńcie sami. Tłumaczymy, co zmieniło się w transporcie w 2017 r. w Polsce.
Rejestr Przewoźników – wreszcie jest!
Ostatniego dnia listopada ruszył – po burzliwych przejściach i wielu opóźnieniach – Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego. W KREPTD znalazły się dane tych przedsiębiorców, którzy uzyskali pozwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika. Uruchomienie rejestru ma zatem poprawić bezpieczeństwo oraz wyeliminować z rynku nieuczciwe podmioty. Istotnym elementem KREPTD jest ewidencja naruszeń dokonywanych przez kierowców pracujących dla danego przewoźnika. Oznacza to, że odtąd przedsiębiorca odpowiada za uchybienia popełnione przez swojego pracownika.
Planowane jest ponadto połączenie polskiej bazy z rejestrami innych państw, co pomoże w jeszcze dokładniejszej weryfikacji i przeprowadzaniu kontroli.
* Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego. Czego możemy się spodziewać?
Co zmieniło się w transporcie w 2017
Umowa zlecenie przy zatrudnianiu kierowcy?
1 stycznia 2017 r. zaczęła obowiązywać nowa minimalna stawka godzinowa dla osób zatrudnionych w ramach umowy zlecenia. Zleceniobiorca powinien według niej zarabiać min. 13 zł na godzinę. Co istotne, kierowcy pracujący na umowę zlecenie nie mogą już otrzymywać wynagrodzenia miesięcznego, z góry ustalonego – w świetle prawa jego wysokość musi wynikać z liczby przepracowanych godzin.
Ustawodawca zwrócił ponadto uwagę na umowy zlecenia, które spełniają raczej wymagania umów o pracę. Według przepisów, jeśli kierowca realizuje zadania według ustalonego grafiku, w danym miejscu i o danym czasie, poza tym jest zależny od decyzji swojego zleceniodawcy (w rzeczywistości – pracodawcy), powinien być zatrudniony na umowę o pracę.
Co zmieniło się w transporcie w 2017
Dobra czy zła reputacja?
Wraz z początkiem roku zmianom uległa procedura oceny rzetelności firm transportowych. Przyjęto nowe zasady dotyczące określania utraty reputacji przez kierowców, osoby zarządzające transportem oraz samych przedsiębiorców. Główny Inspektor Transportu Drogowego ma prawo wszcząć wobec nich postępowanie, jeśli uzna, że nie został spełniony warunek dobrej reputacji. Pod uwagę bierze m.in. liczbę naruszeń.
Wpływ na ocenę mogą mieć uwarunkowania regionalne. Jeśli GITD stwierdzi, że cofnięcie zezwolenia na transport danej firmie negatywnie wpłynęłoby na funkcjonowanie regionu, np. poprzez podwyższenie bezrobocia, powinien pomyśleć o łagodniejszej karze.
* Zmiany w ocenie dobrej reputacji przewoźnika. Nowe problemy
Co zmieniło się w transporcie w 2017
Za badanie techniczne płacimy z góry
13 listopada przyniósł nam spore zmiany w zakresie badań technicznych. Musimy przyzwyczaić do tego, że od listopada opłatę uiszczamy niezależnie od wyniku badania – płacimy przed jego przeprowadzeniem (nie licząc badań diagnostycznych floty firmowej).
Podczas badania powstaje szczegółowa dokumentacja – opisowa i fotograficzna – pojazdu oraz stwierdzonych usterek, a informacje trafiają do bazy danych, do której mają wgląd inni diagności. Ma to zapobiegać tzw. turystyce diagnostycznej, czyli szukania stacji, w której „zaliczymy” badanie mimo niekoniecznie dobrego stanu technicznego pojazdu.
Co zmieniło się w transporcie w 2017
Monitorowanie drogowego przewozu towarów
1 maja 2017 r., po bardzo szybkim procesie procedowania, w życie weszła ustawa o monitorowaniu drogowego przewozu towarów. Według polityków ma być ona narzędziem do zwalczania szarej strefy oraz wyeliminowania z rynku nieuczciwych przedsiębiorców.
Ustawa wprowadziła system monitorowania tzw. ładunków wrażliwych, czyli m.in. paliw płynnych, alkoholu skażonego, suszu tytoniowego i olejów. Podmiot wysyłający, odbierający towar oraz przewoźnik mają obowiązek zgłaszania tego rodzaju przewozu w systemie. Brak zgłoszenia lub popełnienie błędu na którymś z etapów grozi wysokimi karami – do 20 tys. zł dla przewoźnika oraz do 7,5 tys. zł dla kierowcy.
*Ustawa o monitorowaniu drogowego przewozu towarów: wszystko, co powinniście wiedzieć
Co zmieniło się w transporcie w 2017
ITD operatorem viaTOLL
Co prawda, zmiany nie wchodzą w życie w 2017 r., jednak jesienią te wiadomości odbiły się szerokim echem w branży transportowej. Szykuje się sporo zmian w Inspekcji Transportu Drogowego. Po pierwsze, ITD będzie nowym operatorem systemu poboru opłat drogowych viaTOLL (od listopada 2018 r,), po drugie, Inspekcja zacznie prowadzić działania także w nocy i poza „urzędowymi” godzinami pracy.
* Inspekcja Transportu Drogowego zajmie się poborem opłat. Sejm zadecydował
Co zmieniło się w transporcie w 2017
Komentarze
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.