Czy radia CB są legalne?
W Polsce przeważnie nie ma problemu z używaniem radia CB, jednak za granicą trzeba zachować szczególną ostrożność, a w niektórych przypadkach – zdemontować urządzenie.
Przez wiele lat radio CB było podstawowym narzędziem codziennej pracy kierowców – mimo rozwoju nowocześniejszych technologii nic się w tej materii nie zmieniło. Za pomocą urządzenia nadal informujemy innych uczestników ruchu o utrudnieniach na drodze, wypadkach czy spodziewanych kontrolach lub nawet wymieniamy informacje dotyczące pogody.
Pasmo częstotliwości 27 MHz jest wykorzystywane na całym świecie jako pasmo obywatelskie – to tzw. Citizen Band, czyli w skrócie CB. W Polsce kierowcy mogą używać jedynie pasma obejmującego częstotliwości od 26,960 MHz do 27,410 MHz, które jest podzielone na 40 kanałów (tabela częstotliwości dostępna jest pod TYM linkiem). Pamiętajmy, że kanał nr 9 przeznaczony jest do wzywania pomocy i nie prowadzi się na nim prywatnych rozmów.
W Polsce kanałem do komunikacji na drodze jest 19, jednak za granicą wystarczy przełączyć się na kanał nr 28, aby nie zakłócać lokalnych rozmów. Poza tym nad Wisłą kanały są ustawiane, strojone o pół kanału niżej, czyli o 5 kHz, niż w innych krajach europejskich, więc po przekroczeniu granicy ustawmy tryb „EU” bądź „EC”.
Polska jest bardzo liberalna w temacie przepisów dotyczących radia CB oraz jego używania podczas jazdy. Na terenie naszego kraju można korzystać z urządzenia bez żadnych dodatkowych pozwoleń, o ile jest ono zgodne z normami. Nie musimy wozić ze sobą nawet deklaracji zgodności radia. Co innego za granicą: w przypadku dalszych tras czy podróży nie zapominajmy o zabraniu ze sobą odpowiedniej dokumentacji, może nas to uchronić przed mandatem. Podstawą jest jednak zapoznanie się z wymaganiami poszczególnych krajów UE, ich przepisy mogą się bowiem diametralnie od siebie różnić.
Czy możemy swobodnie używać radia CB?
Według polskiego prawa tak: przepisy odróżniają radio i komórkę, nie zabraniając przy tym korzystania z urządzenia nawet podczas jazdy (definicja CB radia nie mieści się w definicji telefonu komórkowego). Z drugiej strony każdy uczestnik ruchu ma obowiązek zachowania ostrożności.
Czy potrzebujemy zezwolenia?
Specjalne zezwolenie nie będzie potrzebne, o ile oczywiście kupione przez nas urządzenie to CB radio w świetle przepisów. Przeczytamy o tym w rozporządzeniu ministra administracji i cyfryzacji z dnia 12 grudnia 2014 r. w sprawie urządzeń radiowych nadawczych lub nadawczo-odbiorczych, które mogą być używane bez pozwolenia radiowego (Dz. U z 2014 r., poz. 1843 – jego pełna treść dostępna jest w Internetowym Systemie Aktów Prawnych).
Radio musimy spełniać dane warunki techniczne, czli np. działać wyłączenie w zakresie częstotliwości 26,96-27,41 MHz. Tego typu informacje powinny być dostępne w dokumentacji opracowanej przez producenta, jednak w zasadzie wystarczy zapytać sprzedawcę o urządzenie polecane w naszym przypadku.
Kontrola radia CB?
Czy podczas kontroli funkcjonariusz Policji lub ITD może zapytać o radio CB i deklarację zgodności? Owszem, ma to tego prawo, jednak wystarczy, że zamiast deklaracji przedstawimy fabryczną naklejkę z tyłu urządzenia, udowadniającą zgodność z polskimi przepisami. Wożenie deklaracji zgodności w samochodzie nie jest konieczne. Jeśli urządzenie nie spełnia wymagań określonych we wspomnianym rozporządzeniu warunków technicznych, możemy dostać grzywnę. Zgodnie z art. 208 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne „kto bez wymaganego pozwolenia używa urządzenia radiowego lub nadawczo – odbiorczego, podlega karze grzywny w wysokości 1000 złotych”. Jeśli kierowca uporczywie używa nielegalnego urządzenia, może oprócz kary grzywny podlegać również karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do 2 lat.
Radia CB za granicą
Jeśli wyjeżdżamy poza Polskę, bądźmy ostrożni. Kraje UE mają różne przepisy dotyczące korzystania z tych urządzeń – i to, najczęściej, zdecydowanie bardziej rygorystyczne niż polskie.
W większości krajów unijnych korzysta się z modulacji FM, a wykorzystywana w Polsce AM jest za granicą surowa zabroniona – w Austrii, Danii, Grecji, Islandii, Irlandii, na Litwie, w Luksemburgu, na Malcie, w Norwegii, Słowenii, Szwecji, na Węgrzech oraz w Wielkiej Brytanii. W Austrii zapłacimy prawie 4 tys. zł mandatu.
Jeśli podróżujemy nie tylko po Polsce, ale różnych krajach Unii Europejskiej, wcale nie musimy kupować kilku modeli urządzeń po to jedynie, aby dostosować się do panujących w danym regionie przepisów. Na rynku dostępne są radia multisystemowe, czyli takie, które możemy przełączyć na wymagany standard. Jest jednak jedno „ale”. Urządzenia multisystemowe (lub pracujące według polskich ustawień) są surowo zabronione w Austrii (co interesujące, podobnie jak wideorejestratory), choć oprócz tego normy nie ograniczają nam korzystania z radia CB. Poza tym radia CB są surowo zabronione w Rumunii i Irlandii Północnej. Pozwolenia będziemy zaś potrzebować w Chorwacji, na Cyprze, Malcie, w Bułgarii, Irlandii, Macedonii, Rosji, Serbii, Turcji, Szwecji, Szwajcarii, Słowenii i Hiszpanii.
Czy policja też korzysta z radia CB?
Tak niejednokrotnie twierdzą kierowcy. Za pomocą radia CB przekazujemy sobie informacje o trasie, szczególnie o kontrolach drogowych. Mimo iż w głośniku usłyszeliśmy „droga wolna”, to zdarza się, że tuż za zakrętem czeka na nas policyjny radiowóz. Stąd podejrzenia niektórych uczestników ruchu, że…podszywają się oni pod kierowców.
Komentarze
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.