Czym grozi brak kalibracji tachografu?
Jeśli w pojeździe został zamontowany tachograf, nie ma znaczenia, czy kierowca ma obowiązek stosowania urządzenia, czy też korzysta z wyłączenia z tegoż obowiązku. Innymi słowy, raz zamontowany tachograf podlega kontroli. Okresowe przeprowadzanie legalizacji urządzenia to absolutna konieczność, niezależna od stopnia jego eksploatacji. Czy brak kalibracji tachografu to poważne wykroczenie? Podpowiadamy!
Legalizacja wykonywana przez serwis pozwala na potwierdzenie sprawności tachografu zweryfikowanie prawidłowości dokonywanych przez niego zapisów oraz dopasowaniu urządzenia do pojazdu, tak aby rejestrowanie parametrów jazdy mieściło się w określonych granicach błędu. Pamiętajmy, że każda czynność związana z kalibracją urządzenia zapisywana jest w jego pamięci, a informacja o legalizacji znajduje się na każdym wydruku z tachografu.
brak legalizacji tachografu
Kiedy legalizacja tachografu to obowiązek?
Obowiązek legalizacji tachografu dotyczy zarówno urządzeń analogowych (na tarczę), jak i cyfrowych (na kartę). Przeprowadza się ją co dwa lata oraz w kilku, ściśle określonych przypadkach, jak:
– zmiana numeru rejestracyjnego,
– naprawa urządzenia,
– uszkodzenia lub nieczytelność tabliczki legalizacyjnej umieszczanej przez serwis,
– uszkodzenie lub zerwanie plomb zabezpieczających,
– utrata tabliczki znamionowej tachografu,
– zmiana obwodu toczonego kół powyżej dopuszczalnych wartości.
Pierwszą legalizację tachografu należy przeprowadzić nie później niż 14 dni od daty zarejestrowania pojazdu.
Tylko w serwisie
Legalizację tachografu można przeprowadzić jedynie w certyfikowanych serwisach. Można je znaleźć niemal w każdym mieście, powstają ponadto serwisy mobilne, które wykonują badanie również w siedzibie klienta. Serwis umieszcza na urządzeniu lub na wewnętrznej stronie słupka po stronie kierowcy specjalną tabliczkę pomiarową zawierającą najważniejsze dane dotyczące tachografu, m.in. data przeprowadzenia legalizacji, parametry urządzenia, nazwa firmy i nazwa firmy wykonującej badania. Koszt usługi kalibracji tachografu wynosi ok. 200-300 zł.
Czym grozi brak legalizacji tachografu?
Na kary narażają się nie tylko kierowcy, ale również przedsiębiorca. Mandat karny nałożony na kierowcę może wynieść do 200 zł, z kolei wobec firmy zostanie wszczęte postępowanie o nałożeniu kary w wysokości 1000 zł. Grzywna w wysokości 2000 zł grozi zaś zarządzającemu transportem, czyli osobie odpowiedzialnej za flotę oraz właściwe użytkowanie pojazdów i innych urządzeń.
brak legalizacji tachografu
Brak legalizacji tachografu w wyniku awarii pojazdu
Co jednak w sytuacji, gdy legalizacja została opóźniona z powodu awarii pojazdu? Odstawienie do serwisu i naprawę ciężarówki nie zawsze możemy zaplanować z wyprzedzeniem. Na szczęście to jeden z wyjątków opisanych w art. 92c ust. 1 lit. a ustawy o transporcie drogowym. Czytamy w nim, że postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej wynikającej z braku legalizacji tachografu nie zostaje wszczęte (lub jest umorzone), jeśli „okoliczności sprawy i dowody wskazują, że podmiot wykonujący przewozy lub inne czynności związane z przewozem nie miał wpływu na powstanie naruszenia, a naruszenie nastąpiło wskutek zdarzeń i okoliczności, których podmiot nie mógł przewidzieć”. Podczas kontroli należy mieć przy sobie dokumenty, które potwierdzą, że nie mieliśmy możliwości dokonać kalibracji tachografu w terminie, np. zaświadczenie lub faktura z serwisu. Oczywiście do serwisu tachografu powinniśmy udać się bezpośrednio z warsztatu.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.