DAF Trucks weźmie udział w testach zintegrowanych konwojów w Wielkiej Brytanii. “Konwoje nie zastąpią kierowców”
DAF Trucks weźmie udział w dwuletnich testach zintegrowanych konwojów prowadzonych w Wielkiej Brytanii przez Transport Research Laboratory (TRL) – brytyjską firmę doradczą w dziedzinie transportu. DAF Trucks oraz jej partnerzy TNO, Ricardo i firma logistyczna DHL zostali wybrani przez brytyjskie Ministerstwo Transportu, by wraz z rządowym operatorem autostrad Highways England zdobyć doświadczenie w prowadzeniu konwojów zintegrowanych na wybranych trasach strategicznej sieci drogowej Anglii. Pierwsze ciężarówki DAF do testowania konwojów zintegrowanych trafią do Wielkiej Brytanii w najbliższych miesiącach.
Organizując testy konwojów zintegrowanych, rząd brytyjski chce zapoznać się z tą innowacją, która może zwiększyć efektywność transportu drogowego. W konwojach zintegrowanych ciężarówki jadą w ciasnej formacji, co pozwala zmniejszyć zużycie paliwa, zredukować emisję CO2 i poprawić płynność ruchu drogowego dzięki zastosowaniu zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy, które przyczyniają się do podniesienia bezpieczeństwa na drodze.
Automatyczne przyspieszanie, hamowanie, a nawet skręcanie
W zintegrowanym konwoju zaawansowany system Wifi-P, radar i kamery umożliwiają dwóm bezprzewodowo połączonym ciężarówkom jazdę w niewielkiej odległości od siebie. Dzięki informacjom o przebiegu jazdy uzyskanym z pierwszej ciężarówki w konwoju pozostałe pojazdy mogą automatycznie przyspieszać, hamować, a nawet skręcać.
Redukcja CO2, poprawa bezpieczeństwa i większa płynność ruchu
Gdy pierwsza ciężarówka w zintegrowanym konwoju hamuje, pojazdy jadące za nią hamują automatycznie bez zauważalnego opóźnienia reakcji, co znacząco zwiększa bezpieczeństwo na drodze. Umożliwia to zmniejszenie do minimum odległości pomiędzy ciężarówkami w konwoju. Jazda w cieniu aerodynamicznym poprzedniego pojazdu pozwala oszczędzić 10% paliwa i odpowiednio obniżyć emisję CO2. Kolejną korzyścią z jazdy w konwoju zintegrowanym jest poprawa płynności ruchu dla innych użytkowników drogi dzięki temu, że pojazdy w konwoju nie wyprzedzają się.
Co więcej, technologie konwojów zintegrowanych mogą umożliwić bezpieczne i odpowiedzialne włączanie się do ruchu (lub zjazd z autostrady) samochodom osobowym, nawet wtedy, gdy krzyżują się ze zintegrowanym konwojem. Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy umożliwiające integrowanie konwojów przyczynią się także do bezpieczeństwa na drodze. W przeciwieństwie do ludzi systemy te są zawsze czujne i reagują 25 razy szybciej niż najlepsi kierowcy rajdowi.
Konwoje zintegrowane technicznie możliwe
„Możliwość wzięcia udziału w prowadzonych przez TRL dla rządu brytyjskiego testach zintegrowanego konwoju trzech ciężarówek to zaszczyt dla DAF” – powiedział Ron Borsboom, członek Zarządu DAF Trucks odpowiedzialny za rozwój produktów. „Testy pomogą nam lepiej poznać i zrozumieć korzyści, jakie mogą przynieść konwoje zintegrowane, a jednocześnie pomożemy Ministerstwu Transportu dostarczając twardych danych na temat możliwości poprawy wydajności transportu przez konwoje zintegrowane. Chciałbym jednak powiedzieć jasno: jest oczywiste, że zanim będziemy w stanie wprowadzić konwoje zintegrowane na rynek, czeka nas nadal bardzo wiele technicznych prac rozwojowych. Testy prowadzone przez TRL są jednak dla nas ważnym i koniecznym krokiem” – podsumował Borsboom.
Ponadto nadal jest wiele do zrobienia w kwestii oceny przepisów, odpowiedzialności finansowej i akceptacji tego rozwiązania przez opinię publiczną. „Trzeba pochwalić rząd brytyjski za podjęcie tak ważnej i cennej inicjatywy” – dodał Bronsboom.
Kierowca nadal potrzebny
Konwoje zintegrowane nie zastąpią kierowców – dobitnie stwierdza Borsboom, „Każda ciężarówka potrzebuje w kabinie człowieka” – podkreśla. „Na drogach drugorzędnych lub na obszarach zabudowanych ciężarówkę musi prowadzić kierowca. Konwoje zintegrowane to głównie rozwiązanie zwiększające efektywność operacji długodystansowych na drogach głównych i autostradach, ale nawet wówczas kierowcy zostaną specjalnie przeszkoleni, by mogli w razie konieczność przejąć kontrolę nad pojazdem i wykonywać inne czynności zawodowe. Konwoje zintegrowane nie są początkiem końca zawodu kierowcy ciężarówki. Mają one jedynie zmniejszyć obciążenie pracą osoby za kierownicą. Ruch drogowy jest coraz większy i wymaga coraz więcej uwagi i umiejętności od kierowcy. Inteligentne systemy, takie jak konwoje zintegrowane, pomogą kierowcy sprostać tym wymaganiom.”
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.