Dłuższe naczepy na drogach – dobre wyniki testów
Już od dwóch lat na drogach Wielkiej Brytanii trwają testy ciężarówek z dłuższymi niż standardowe naczepami. Na razie dozwolona jest eksploatacja tylko ograniczonej ilości takich naczep. Ministerstwo Transportu poinformowało, że jak do tej pory odnotowano tylko pozytywne opinie wdrażania takich rozwiązań.
W ciągu dwóch lat w Wielkiej Brytanii do użytku wprowadzono 613 dłuższych naczep, które wykorzystywane są łącznie przez 76 firm transportowych. Około sto z nich to naczepy o długości 14,6 metra, natomiast pozostałe liczą aż 15,65 metra. Ogółem przygotowano 1800 zezwoleń na eksploatację dłuższych naczep. Kolejnych 130 przewoźników wyraziło chęć wykorzystywania takich pojazdów.
Po podliczeniu wszystkich zadań transportowych, które przez dwa lata wykonała flota dłuższych pojazdów, okazało się, że wykorzystanie standardowych naczep wymagałoby przejechania dodatkowych 600 tys. kilometrów. Zakładając, że wszystkie naczepy współpracują z ciężarówkami odpowiadającymi klasom emisji spalin Euro 5, szacuje się, że w ciągu 10 lat emisja CO2 do środowiska będzie o wiele mniejsza.
Rezultaty testów zaskoczyły też tym, że dłuższe ciężarówki mają mniej wypadków drogowych niż standardowe ciężarówki. W ciągu dwóch lat żadna ciężarówka nie miała wypadku, w którym zginęliby ludzie. Zarejestrowany został jeden wypadek, w którym mężczyzna odniósł ciężkie obrażenia, jednak w tym incydencie nie był winien kierowca ciężarówki. Zarejestrowano również 5 pomniejszych wypadków z udziałem nowego typu pojazdów i w dwóch z nich uznano za winnych kierowców ciężarówek. Wskaźnik ten jest znacznie niższy, jeśli porównać go do standardowej długości naczep.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.