Dłuższe nosy ciężarówek i kary dla kierowców za przeładowanie kontenerów. Te i inne zmiany wprowadza projekt ustawy o transporcie drogowym
Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym wprowadzi kilka znaczących zmian. Musimy się liczyć m.in. z kategoryzacją naruszeń warunków przewozu drogowego, zautomatyzowaniem wymiany informacji pomiędzy polskimi i europejskimi jednostkami kontrolującymi, ale też ułatwieniami dla przewoźników inwestujących w ciężarówki o uleoszonej aerodynamice.
Projekt nowelizacji wprowadza lepszy nadzór nad rynkiem usług przewozowych w Polsce. Eliminuje również nieuczciwą konkurencję między przewoźnikami oraz zapewnia większą ochronę rynku wewnętrznego przed nieuczciwą konkurencją ze strony przewoźników spoza Unii Europejskiej. Doprecyzowuje ponadto obowiązujące przepisy dotyczące kontroli przestrzegania obowiązków i warunków przewozu drogowego. Propozycje MI dostosowują polskie prawo do rozwiązań obowiązujących w UE.
Nowelizacja dokonuje kategoryzacji tzw. poważnych naruszeń obowiązków i warunków przewozu drogowego:
– najpoważniejsze naruszenia – NN,
– bardzo poważne naruszenia – BPN
– i poważne naruszenia – PN.
Pozwoli to na zautomatyzowanie wymiany informacji między Polską a pozostałymi państwami członkowskimi UE, jeśli chodzi o poważne naruszenia przepisów unijnych (i ich kwalifikację), które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego. Wymóg dobrej reputacji jest niezbędny do wykonywania zawodu przewoźnika drogowego.
Nowe rozwiązania zakładają, że poważne naruszenie, bardzo poważne naruszenie lub najpoważniejsze naruszenie może być popełnione nie tylko przez przewoźnika drogowego i zarządzającego transportem, ale również przez kierowcę. Wszczęcie postępowania w sprawie spełnienia wymogu dobrej reputacji uzależnione będzie od częstotliwości występowania naruszeń.
Projekt przewiduje ponadto, że w przypadku wykonywania operacji transportu intermodalnego (przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu) wysyłający będzie musiał sporządzić i przekazać przewoźnikowi drogowemu deklarację, w której prawidłowo określona zostanie masa kontenera lub nadwozia wymiennego. Przewoźnik drogowy będzie musiał okazać taką deklarację na żądanie uprawnionego organu kontroli (np. Inspekcji Transportu Drogowego).
Takie rozwiązanie ma ograniczyć problem nadmiernego przeładowania kontenerów. Przepisy przewidują grzywnę wartości do 2000 zł nakładaną na kierowcę, w razie stwierdzenia nieprawidłowości.
Poza tym pojawiła się propozycja wprowadzenia odpowiedzialności administracyjnej osoby zarządzającej firmą transportową lub osoby zarządzającej transportem w przedsiębiorstwie.
Przepisy odnoszą się również do wymiarów określonych pojazdów drogowych. W projekcie nowelizacji znalazły się odstępstwa dla samochodów ciężarowych o lepszych własnościach aerodynamicznych: tylna część pojazdów będzie mogła być wyposażana w wysuwane lub składane elementy aerodynamiczne, przepisy mają zezwolić również na „dołożenie” nosa ciężarówkom, co jednak spowoduje przekroczenie maksymalnej długości. Ustawa przychylnie będzie odnosiła się także do pojazdów zasilanych alternatywnymi paliwami.
Zaproponowano, aby nowe przepisy weszły w życie 1 czerwca 2018 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać po 3 miesiącach od ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.