Drogi przyszłości będą budowane z plastiku
Prawdopodobnie naukowcom w końcu udało się znaleźć zastosowanie dla miliardów ton odpadów plastikowych, które zanieczyszczają naszą planetę. Holenderska firma VolkerWessels pracuje nad projektem nawierzchni dróg z przetworzonego plastiku, który zrewolucjonizuje nie tylko budownictwo drogowe, ale również dziedzinę ekologii.
Jak donosi The Guardian, do realizacji innowacyjnego projektu firma otworzyła filię KWS Infra. Zajmuje się ona koncepcją dróg z odpadów plastiku. Największa ilość surowców będzie wydobywana z oceanów, w których odpady zdążyły już utworzyć gigantyczne wyspy.
Tradycyjnie drogi przypominają wielowarstwowe „ciasto” z nasypywanych lub walcowanych pokryć. Z kolei drogi plastikowe będą raczej odpowiednikiem dróg betonowych: montowane z paneli wyprodukowanych w ściśle kontrolowanych warunkach zakładu. Panele nie będą miały litej konstrukcji – wolne przestrzenie pomiędzy elementami pozwolą na tanie i szybkie rozmieszczenie kabli, czujników, światłowodów, instalacji elektrycznej, a nawet grzewczej i innych elementów infrastruktury.
Taka konstrukcja ma wiele zalet: praktycznie wyeliminowany zostanie czynnik niskiej jakości pokrycia drogowego, całkowicie likwiduje się konieczność prac ziemnych przy remoncie rur, a zniszczony panel może być usunięty i wymieniony na nowy, jak klocki Lego. Według wstępnych obliczeń inżynierów i chemików, plastikowe drogi bez problemu zniosą temperatury od -40 do 80 stopni C. Odporność na korozję i niekorzystne warunki pogodowe sprawia, że są niemal bezobsługowe i aż trzykrotnie bardziej trwałe od tradycyjnych dróg asfaltowych. Panele nadają się do montażu na wszelkiego rodzaju glebach, w tym piasku, a poza tym praktycznie nie emitują do atmosfery dwutlenek węgla (w odróżnieniu od asfaltu).
Pierwszym miejscem, w którym zostaną przeprowadzone testy, będzie holenderskie miasto Rotterdam, znane z ekologicznych inicjatyw. Naukowcy muszą odpowiedzieć na wiele skomplikowanych pytań, między innymi dotyczących wytrzymałości materiału, odporności na chemikalia i promieniowanie UV, bezpieczeństwa w czasie deszczu, śniegu i gołoledzi itd.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.