Francja i opłaty drogowe: nowy podatek
W ciągu ostatnich lat Francja bezskutecznie próbowała wprowadzić podatek drogowy dla dróg krajowych. Projekt „EcoTaxe” został poddany dalszym negocjacjom rządowym, jednak instytucje tego kraju informują, że od przyszłego roku wejdzie w życie mniej ambitny, jednak obowiązkowy podatek drogowy. Nowa opłata drogowa ma objąć około 4000 km dróg. Zmienia się również cennik części aktualnie płatnych dróg.
Francuzi uważają, że opodatkowanie odcinka długości 4000 km to konieczność, aby choć w podstawowym stopniu zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska. Co więcej, zmusi on do bardziej racjonalnego wykorzystywania dróg. Zebrane pieniądze będą przeznaczone na utrzymanie i rozwój dróg.
Nowy podatek będzie obowiązywał wszystkie pojazdy o masie ponad 3,5 tony. Objęte wyjątkiem będą tylko ciężarówki i inne pojazdy służące do pracy rolników z pobliskiej miejscowości.
Wprowadzenie w życie opłaty będzie przedyskutowane w tym miesiącu przez Parlament Francji. Nie ulega wątpliwości, że dojdzie do zatwierdzenia projektu. Wtedy od 1 października rozpocznie się testowanie nowego systemu, natomiast oficjalnie wejdzie on w życie 1 stycznia 2015 roku.
Przejazd 1 km przez nowoopodatkowane drogi to koszt około 13 euro centów. Dokładna cena będzie zależała od klasy emisji pojazdu i liczby osi. Szacuje się, że przejazd dla przewoźników we Francji wzrośnie o mniej więcej o 2 procent.
Więcej informacji otrzymamy, gdy Parlament Francji zatwierdzi nowy podatek.
Mapa u dołu artykułu przedstawia plan dróg podlegających nowemu podatkowi.
Cennik nowych opłat drogowych
Trzej francuscy operatorzy drogowi: APRR, AREA i SFTRF ogłosili, że od 1 lipca wchodzi w życie nowy system rabatów na drogach przez nich administrowanych. Maksymalna zniżka, na którą składa się zniżka za przejechaną odległość i zniżka na ekologiczny transport, wynosi 13 %. Właśnie ta ostatnia zniżka i podlega zmianie od 1 lipca. Rabat dla pojazdów klasy emisji „Euro 6” pozostaje bez zmian. Dla wszystkich innych pojazdów zniżka się zmniejszyła. Nie ulega wątpliwości, że podobnych działań mogą się podjąć również inni operatorzy płatnych dróg.
Klasa emisji/Operator | APRR | AREA | SFTRF | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Dotychczasowa zniżka | Zniżka obowiązująca od 1 lipca | Dotychczasowa zniżka | Zniżka obowiązująca od 1 lipca | Dotychczasowa zniżka | Zniżka obowiązująca od 1 lipca | |
Euro 6 | 4 proc. | 4 proc. | 4 proc. | 4 proc. | 3 proc. | 3 proc. |
Euro 5 | 4 proc. | 3 proc. | 4 proc. | 3 proc. | 3 proc. | 1,5 proc. |
Euro 4 | 3 proc. | 2 proc. | 3 proc. | 2 proc. | 3 proc. | 0 proc. |
Euro 3 | 2 proc. | 0 proc. | 2 proc. | 0 proc. | 0 proc. | 0 proc. |
Euro 2 i niżej | Euro 2 - 1 proc. | 0 proc. | Euro 2 - 1 proc. | 0 proc. | 0 proc. | 0 proc. |
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.