Giełda Cargo.LT świętuje swoje 20 urodziny. Poznaj jej historię!
A wydaje się, że to było wczoraj! Wiosną 1999 r. wystartował prosty projekt, który szybko stał się niezastąpiony w codziennym funkcjonowaniu firm transportowych i spedycyjnych. Cargo.LT, czyli giełda-matka naszej rodzimej platformy Cargo.PL, świętuje swoje 20 urodziny.
Po upadku ZSRR litewska branża TSL zaczęła bardzo prężnie się rozwijać. Nie bez znaczenia była tu również bardzo kiepska kondycja kolei. Działalność litewskich przewoźników początkowo skupiła się na krajach sąsiednich, czyli głównie Rosji oraz Polsce. Przewoźnicy – nie tylko z Litwy, ale z całej Europy Środkowo-Wschodniej – zaczęli szukać rzetelnych i bezpiecznych metod pozyskiwania nowych zleceń.
Właśnie wtedy przyszli twórcy Cargo.LT uruchomili mailową subskrypcję do strony, na której rozpoczęto wymianę ofert ładunków i transportu. Problem w tym, że wystawianie ofert odbywało się za pośrednictwem poczty mailowej! Każdego dnia spływało kilkaset zgłoszeń w tej sprawie. Narodził się więc pomysł stworzenia uporządkowanej bazy danych, do której firmy mogłyby dodawać swoje oferty ładunków i transportu – Cargo.LT.
Kalendarium Cargo.LT
1999-2000
Pierwsza wersja platformy powstała wiosną 1999 r. Jedną z najbardziej zaawansowanych i najchętniej testowanych przez użytkowników funkcjonalności okazał się wtedy… wybór miasta lub kraju z rozwijanej listy, dzięki czemu nie trzeba wpisywać nazwy własnoręcznie. Warto przypomnieć, że to były czasy, kiedy nie istniały jeszcze Google, Skype czy Gmail i Youtube!
Początkowo na giełdzie ukazywało się 50-100 ofert ładunków dziennie, wkrótce zatrudniono pierwszego pracownika. Rok później liczba ofert wzrosła do 200 dziennie, a serwer przestał sobie radzić z obciążeniem.
2001-2003
Twórcy giełdy zadecydowali się na aktualizację i „przeprowadzkę” z Netscape na Internet Explorer. Nowa wersja Cargo.LT miała swoją premierę w 2001 r., a wraz z nią nowe funkcjonalności. Wtedy to powstała, znakomicie znana wszystkim użytkownikom, tabela z ofertami ładunków i transportu. W tamtym momencie nikt inny nie mógł pochwalić się tak przydatnym usprawnieniem, jak wyszukiwanie zbieżności ofert transportu i ładunków. M.in. właśnie ona spowodowała podwojenie liczby użytkowników i znaczny wzrost liczby publikowanych ofert.
Kolejne dwa lata to okres bardzo dynamicznego rozwoju. Ruch lawinowo rósł, konieczne były nieustanne aktualizacje systemu i prace na serwerze. Roczny koszt utrzymywania strony, pracowników, w tym programistów oraz siedziby firmy przekraczał w związku z tym 20 tys. USD! Cargo.PL aktywnie sprzedaje bannery reklamowe, jednak pokrywa to zaledwie 25 proc. bieżących kosztów…
2004-2005
To czas kolejnych zmian, aktualizacji i przeróbek na stronie. W serwisie pojawiło się forum użytkowników, podstrona dedykowana ofertom sprzedaży aut i części samochodowych, czarna lista firm oraz wiele innych udogodnień.
Na tamtym etapie, czyli w latach 2004-2005, największą przeszkodą w rozwoju była współpraca z dostawcą usług internetowych, który zgłaszał ciągłe awarie oraz nie kwapił się do napraw usterek powstałych w siedzibie Cargo.LT. Brzmi to absurdalnie, ale kilkanaście lat temu stanowiło to spory problem!
Końcówka 2005 r. to również moment, w którym powstawały kolejne, innowacyjne rozwiązania, jak automatyczna wymiana danych pomiędzy bazami czy system API połączony z Google Maps pozwalający na obliczanie odległości pomiędzy punktem załadunku i rozładunku. Równolegle zarząd firmy podjął decyzję o wprowadzeniu – po 6 latach! – opłat za użytkowanie strony.
2006-2007
Kolejny kamień milowy to początek 2007 r., kiedy to wskutek daleko posuniętych zmian na platformie wymagana była ponowna rejestracja (za pomocą poczty elektronicznej) wszystkich użytkowników, którzy to de facto z powodzeniem korzystali z systemu od lat. Po uruchomieniu nowych funkcjonalności giełda Cargo.LT zaczęła odnotowywać jeszcze bardziej dynamiczny wzrost liczby użytkowników. W momencie ogłoszenia wprowadzeniu abonamentu za korzystanie z systemu w serwisie było zarejestrowanych aż 5 tys. menadżerów, którzy zamieszczali ponad 2 tys. ofert dziennie.
2008-2009
Dwa lata później zintegrowano mapy Google z wewnętrznym systemem planowania i obliczania tras, co stało się ogromnym hitem wśród użytkowników. Ponadto uruchomiono dodatkowy projekt, czyli portal informacyjny Cargonews.LT, a do zespołu dołączyła trójka dziennikarzy oraz tłumacz. W tym czasie firma przeprowadziła się do nowej, wygodnej siedziby.
2010-2012
Kolejne lata to czas stopniowego rozwoju i zdobywania coraz to nowych rynków.
2013
W 2013 r. powstała kolejna, znacznie bardziej zaawansowana wersja giełdy. Wśród nowych funkcjonalności znalazło się głosowe dodawanie ofert (system rozpoznawał mowę użytkownika i pozwalał na głosowe uzupełnianie danych). Usprawniono też możliwość wyszukiwania ofert na mapie.
2014
Uruchomiono aplikację na iOS i Androida. To pierwsze tego rozwiązania mobilne na świecie! Jednocześnie giełda wystartowała ze swoją flagową funkcjonalnością Nieopłacone rachunki (możliwość dodania niezapłaconej faktury do profilu firmy, która zwleka z płatnością). Usługa od razu stała się bardzo popularna.
Jesienią 2014 r. powstał też polski oddział, czyli giełda ładunków i transportu Cargo.PL z siedzibą w Białymstoku oraz polski odpowiednik portalu – Cargonews.PL.
2015
W 2015 otworzono biuro w Kijowie.
2016
W 2016 r. Cargo.LT wystartowało z systemem certyfikatów dla firm z krajów wschodnich. Certyfikat Cargo.LT to potwierdzenie jakości świadczonych przez użytkownika usług, a jednocześnie jego wiedzy i doświadczenia (co interesujące Cargo.PL aktualnie pracuje nad wdrożeniem systemu certyfikatów w polskich firmach).
2017
W 2017 giełda bardzo wyraźnie rozwinęła się na rynku białoruskim, a w systemie odnotowano coraz większy udział firm z Białorusi.
Twórcy giełdy doszli ponadto do wniosku, że przyszłość systemu tkwi w kompleksowości usług i zintegrowaniu różnych funkcji na poziomie giełdy. Rozpoczęto prace nad wewnętrznym komunikatorem Cargo Messenger.
Oczywiście nadal obserwowano systematyczny wzrost liczby firm korzystających z systemu oraz powiększającą się każdego dnia bazę ofert (ponad 11 tys. dziennie!).
2018
2018 r. to czas intensywnej „ekspansji”, o czym świadczą nowe siedziby giełdy – we Wrocławiu, Rydze, Łucku, a do tego również w kazaskim Ałmacie oraz uzbeckim Taszkencie (aktualnie jest to więc już 12 oddziałów!). W maju uruchomiono Cargo Messenger – najpierw na stronie, potem w wersji mobilnej, następnie desktopowej.
2019
Na początku 2019 r. całkowicie zmieniono i rozbudowano zakładkę Map, a wraz z nimi możliwości obliczania tras oraz ich kosztów (z uwzględnieniem ograniczeń i zakazów).
Według najświeższych danych aktualnie giełda ładunków i transportu Cargo.LT (wraz z giełdami z poszczególnych krajów, np. polską Cargo.PL) to ponad 45 tys. ofert dziennie. Liczba użytkowników stale rośnie! Trwają prace nad kolejnymi, zaawansowanymi funkcjonalnościami. W planach jest również otwarcie nowych siedzib w jeszcze bardziej egzotycznych zakątkach świata! W ten oto sposób prosta, niemal „robocza” stronka stała się asystentem firm z branży transportowych, które często nie wyobrażają sobie bez niej codziennego funkcjonowania.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.