Historia samochodów ciężarowych VOLVO (II)
Niedawno pisaliśmy o tym, jak powstało VOLVO. Teraz omówimy historię rozwoju ciężarówek VOLVO w latach 1950 – 1980.
Lata 50-te. Okres burzliwego rozwoju
Lata 50-te były bardzo ważnym okresem w dziejach samochodów ciężarowych. Można powiedzieć, że chyba żadnej innej dekady nie cechował tak dynamiczny rozwój produkcji samochodów ciężarowych, jak lata 50-te ubiegłego stulecia. Po zakończeniu II wojny światowej, gdy cały przemysł zaczął się odradzać, popyt na samochody ciężarowe w całej Europie znacznie wzrósł. Pojawienie się silniejszych i bardziej potężnych silników przyczyniło się do powstania cięższych i dłuższych zestawów drogowych z systemem bezpośredniego wtrysku paliwa. Zwiększonenie masy samochodu spowodowało z kolei, że zacząto poszukiwać rozwiązań, jak jeszcze bardziej zwiększyć moc silnika.
Pierwsze turbiny
L39 Titan, który ukazał się na rynku w 1951 roku, był jednym z najbardziej znanych samochodów ciężarowych VOLVO. W 1954 roku, kiedy to po raz pierwszy ciężarówki VOLVO wyposażono w silnik z turboładowaniem, stały się one wzorem innowacji technologicznych. Wynik był oszałamiający. Silnik był cięższy zaledwie o 25 kg, ale jego moc wzrosła ze 150 KM do 185 KM. Tak na dobrą sprawę był to odnowiony model VOLVO L29C, z nowoczesną (uchylną) kabiną, miejscem do spania dla kierowcy i bardziej wydajnym silnikiem. Ale w 1954 roku zespołowi konstruktorów, którzy pracowali nad innowacyjnym projektem VOLVO, pod maską ciężarówki udało się zamontować dosyć mały silnik z turbiną. W ten sposób VOLVO L39 Titan stała się pierwszą na świecie seryjną ciężarówką z silnikiem z turbodoładowaniem.
L 39 i L 49
Te ciężarówki można uważać za swego rodzaju prekursorów w rozwijającej się wówczas produkcji samochodów ciężarowych. Na rynku pojawiły się one w latach 1954-1956 i przeszły niejedną modyfikację (w zestawie były zarówno benzynowe silniki, jak i silniki diesel). Moc silników tych ciężarówek przekraczała 100 KM, ciężarówki odnosiły się do klasy średniej samochodów ciężarowych, jednak na skandynawskich drogach owego czasu tej mocy w pełni wystarczało. Typ podwozia tych pojazdów „pożyczono” od ich poprzedników. W L39 i L49 został zainstalowany nowy układ hamulcowy i wspomaganie układu kierowniczego. Zdaniem klientów modele L39 i L49 zasłużyły na zaufanie jako pojazdy jakościowe, mocne i zwrotne.
TL 22
Nie pozostały bez zmian także ciężarówki wojskowe. TL22 zostały stworzone dla wykonywania zadań specjalnych. Był w nich ustanowiony silnik benzynowy A6 o mocy 115 KM. Koła na wszystkich trzech osiach tego pojazdu miały napęd na wszystkie cztery koła. Doskonałe charakterystyki TL22 określiły jego żywotność – szwedzkie siły zbrojne wykorzystywały te ciężarówki (w tym ich modyfikacje) w ciągu czterech dekad.
W poniższym wideo można obejrzeć jak zmieniały się ciężarówki VOLVO w latach 50-tych:
Lata 60-te. Król dróg
W latach 60-tych samochody ciężarowe zostały uznane za najlepszy środek transportu. Przyczynił się do tego nie tylko szeroki zakres ich zastosowania, ale i stworzenie krajowej i międzynarodowej infrastruktury drogowej, która z kolei zapewniała bezpieczny i efektywny przewóz ładunków. W tym samym czasie na rynku pojawiły się pierwsze certyfikowane kabiny kierowcy wyposażone w środki bezpieczeństwa. Charakterystyczną cechą tej dekady było to, że wraz z rozszerzeniem międzynarodowej infrastruktury drogowej, VOLVO rozpoczęło produkcję nowych modeli samochodów ciężarowych, przeznaczonych do jazdy na długich dystansach.
F 88
Ciężarówkę F88 można słusznie nazwać królem dróg. Początkowo model ten był przeznaczony dla rynku amerykańskiego, jednak jego sukces sprawił, że wkrótce pojawił się także na drogach Europy. Najważniejsze zmiany zaszły w formie i kabinie cieżarówki. W 1965 roku powstał ostatni zaokrąglony model N88. Model F był wyposażony w uchylną kabinę. Ułatwiało to dostep do głównych elementów samochodu. W kabinie, wyposażonej w elementy przeciwuderzeniowe, były też miejsca do spania dla jednego albo dwóch kierowców.
Ponadto, wraz z tym modelem pojawił się nowy 10-litrowy silnik z turbodoładowaniem i 8-biegową skrzynią biegów. Podwozie tego modelu również zostało udoskonalone. F88 całkowicie spełnił pokładane w nim nadzieje. Seria F odniosła sukces i stała się standardem pojazdów ciężarowych na skalę europejską. Dzięki temu modelowi wzrosła wydajność pracy ciężarówek, ładunki zaczęto dostarczać szybciej i bezpieczniej.
Lata 70-te. Tworzenie nowych standardów bezpieczeństwa
W latach 70-tych powstała nowa, fantastyczna seria samochodów ciężarowych – VOLVO F10/F12 (i wersja Globetrotter). Jej design pozostawał modny przez wiele lat. W firmie VOLVO otworzono specjalny dział zajmujący się poprawą bezpieczeństwa i ergonomii pracy. Najlepszym wynikiem pracy tego działu stały się ciężarówki F10/F12, które ustanowiły absolutnie nowe standardy bezpieczeństwa i ergonomii. Na przykład kabina była zamontowana na podwoziu za pomocą zawieszenia śrubowego, co pozwoliło stworzyć większy komfort dla kierowcy i znacznie zmniejszyć ból w plecach, pojawiający się od długotrwałego przebywania w jednej pozycji.
W nowych ciężarówkach Serii F zamontowano dużo szersze okna – to przyczyniło się do poprawy warunków widoczności i zwiększenia „aktywnego bezpieczeństwa” (tzn. zmniejszyło się ryzyko wypadków).
Zajrzyjmy do wnętrza kabiny Globetrotter, modelu z 1979 roku:
Lata 80-te. Ochrona środowiska
W latach 80-tych samochody ciężarowe jeszcze bardziej udoskonalono. W celu ochrony środowiska przed szkodliwymi emisjami rozpracowano mocne silniki wytwarzające mniejszą ilość spalin. Komfort zapewniło powszechne stosowanie pneumatycznych układów zawieszenia
Latem 1985 roku z linii produkcujnej VOLVO zjechała grupa ciężarówek FL6 i FL7/FL10 przeznaczonych do ciężkich prac. Modele FL7/FL10 zainicjowały nową klasę samochodów ciężarowych. Został w nich zamontowany 10-litrowy silnik o mocy 318 KM. Radykalnie zmienił się również układ deski rozdzielczej – wszystkie podstawowe funkcje zostały rozmieszczone w wygodnym dla kierowcy porządku.
Modele FL7 i FL10 w wielu krajach stały się bardzo popularne. Na przykład w Wielkiej Brytanii modele te były najbardziej popularne wśród wszystkich modeli VOLVO.
Obejrzyjmy, jak zmieniały się ciężarówki VOLVO w latach 80-tych:
Lata 90-te, czyli dekada technologii informacyjnych dla samochodów ciężarowych VOLVO, oznaczały radykalne zmiany w systemach oprogramowania pojazdów. Temu okresowi będzie poświęcona trzecia część historii samochodów ciężarowych VOLVO.
Ciąg dalszy historii VOLVO już wkrótce.
***
Przeczytaj także:
Historia samochodów ciężarowych VOLVO (I)
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.