Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Historia samochodów ciężarowych VOLVO (III)

III

W drugiej części historii ciężarówek VOLVO opowiedzieliśmy o rozwoju tych samochodów ciężarowych w latach 1959-1980. Teraz przypomnimy, jak zmieniały się od lat 80.

Lata 90-te. Duży krok w stronę technologii informacyjnych

a

Volvo F12. Zdjęcie producenta

Lata 80-te można nazwać dekadą ukierunkowaną na produkcję bardziej ekonomicznych pojazdów i poszukiwanie rozwiązań problemów związanych z ochroną środowiska. W XXI wieku, kiedy historia rozwoju transportu wkroczyła w dobę technologii informacyjnych, w produkcji samochodów ciężarowych VOLVO również zostały przetestowane i zastosowane innowacyjne rozwiązania technologiczne. Firma VOLVO stworzyła system Dynafleet – pierwszy system zarządzania flotą samochodową. Dynafleet i jego modyfikacje do tej pory są powszechnie stosowane. Za pomocą systemu można przeprowadzić optymalizację kosztów produkcji, analizować wydajność pojazdów i zużycie paliwa. Pierwsza wersja Dynafleet 2.0 stała się prawdziwym pomocnikiem w firmach posiadających dużą flotę.

Inwestycje w dalszy rozwój świetnej serii ciężarówek F10/F12/F16 firmy VOLVO wydawały się zupełnie naturalne. Design tych ciężarówek mniej lub bardziej zadowalał producenta, ale oczywistym było to, że przede zmiany będą dotyczyły przede wszystkim silników i ich elementów. Dla modeli z tej serii zaczęto rozpracowywać silniki całkowicie nowej generacji – inżynierowie dążyli do tego, by 12-litrowe silniki z powodzeniem „zakorzeniły się” w modelach F10/F12/F16.

Zaczęto produkcję i udoskonalenie silnika D12. Był to pierwszy wysokoprężny silnik w Europie, spełniający wymagania silników samochodów sportowych – identycznie jak w samochodach sportowych owego czasu, w silnikach ciężarówek VOLVO był wałek rozrządu w głowicy, a na każdym z cylindrów – cztery zawory.

Ciężarówki VOLVO w ostatniej dekadzie XX wieku:

FH12 i FH16

Około 1985 roku zostały przygotowane ostateczne plany produkcji modeli ciężarówek FH12 i FH16. Miały one okazać się na rynku w 1990 roku. W planach producenta było stworzenie innowacyjnego, ekonomicznego i mocnego silnika o nazwie kodowej D12, który był przeznaczony właśnie dla tych modeli.

b

Silnik Volvo FH12. Zdjęcie producenta

Cyfry w modelach FH12 i FH16 oznaczają pojemność silnika (12 i 16 litrów odpowiednio). Niskie zużycie paliwa i mniejsze zanieczyszczenie środowiska zapewniał elektroniczny system wtrysku paliwa. Podstawowe prace projektowe były skierowane na zmniejszenie oporu wiatru, co pozwoliłoby na zwiększenie wydajności silnika i zmniejszenie zużycia paliwa. Dobre właściwości aerodynamiczne jednocześnie oznaczały wyższą średnią prędkość. W tych modelach został zamontowany opatentowany przez koncern VOLVO system VEB (Volvo Engine Brake) ulepszający hamowanie silnikiem.

Seria kabin FH jest dość szeroka. Składa się ona z czterech modeli: dziennej krótkiej kabiny, kabiny sypialnej, kabiny Globetrotter z podwyższonym dachem i najbardziej przestronnej kabiny  Globetrotter XL (sprojektowanej w 1995 roku).

Moc silników również wzrosła – mogły one rozwijać moc aż do 660 KM. Modele FH12 i FH16 posiadały od jednej do trzech wiodących osi.

Lata 2000. Spełnienie wymogów nowego tysiąclecia

c

Volvo NH12. Zdjęcie producenta

W nowym tysiącleciu popyt na samochody ciężarowe jeszcze bardziej wzrósł. Bez ciężarówek nie mógł się obejść praktycznie żaden sektor gospodarki. Mimo że głównymi priorytetami były: wydajność, bezpieczeństwo i ergonomia pojazdów, zmniejszeniu negatywnego oddziaływania na środowisko również poświęcono wiele uwagi.

W kwietniu 2000 roku na wystawie Amsterdam Truck Show po raz pierwszy można było obejrzeć europejskę  wersję VOLVO NH12 – przykład zastosowania nowoczesnych technologii, spełniający wymagania nowego tysiąclecia. Modele samochodów ciężarowych z tej serii były napędzane przez silnik diesel VOLVO D12C z elektronicznym systemem bezpośredniego wtrysku paliwa. Wszystkie modele dostępne w sprzedaży zostały wyposażone w system zarządzania flotą VOLVO Dynafleet 2.0.

FH16 (2003 r.) i FL (2006 r.)

Ogólne charakterystyki FH16 były podobne do charakterystyki modelu FH12, który już wcześniej zasłużył na uznanie i sukces. Podstawowa różnica polegała na ulepszonym układzie hamowania silnikiem (VEB). Jesienią 2003 roku zaprezentowano nowy silnik D16D i w tym samym czasie został on zamontowany w modelu FH16. System podawania paliwa był taki sam, jak i w poprzednich silnikach D12 i D9, jednak moc silnika znacznie się zmniejszyła (610KM).

W 2005 roku model ciężarówki FH16 jeszcze bardziej udoskonalono – moc silnika wzrosła do 670 KM, maksymalny moment obrotowy – do 3100Nm. W ciężarówkach tego modelu została zamontowana skrzynia biegów I-Shift, występująca w wersji zarówno mechanicznej, jak i w pełni automatycznej.

d

Volvo FH16. Zdjęcie producenta

Latem 2006 roku koncern VOLVO przedstawił zupełnie nową gamę modeli FL przeznaczonych dla jazdy na średnie odległości. Dla wygody klientów zostały zaprojektowane trzy modyfikacje kabin: dzienna przeznaczona do przewozu ładunków w ciągu jednego dnia i kabina dla dwóch osób, w której mogli znajdować się dwaj kierowcy albo kierowca z pasażerem.

W modelu FL zamontowano potężny silnik D7E o objętości roboczej 7,3 litra i mocy 240-280 KM. Skrzynia biegów dostępna była w dwóch wersjach – mechanicznej lub w pełni automatycznej. Ciężarówka FL jest przeznaczona do transportu różnych ładunków na średnich odległościach. Model ten można podzielić na trzy „kategorie wagowe”: 12, 15 lub 16 ton. W tym modelu również wielką wagę zwrócono na ochronę środowiska – spełnia on wymania normy klasy emisji Euro 5.

Lata 2010-te. Czas wielkich wyzwań

W drugie dziesięciolecie XXI wieku ciężarówki VOLVO wkroczyły jako jeszcze bardziej potężne, wydajne, wygodne, bezpieczne i przyjazne dla środowiska pojazdy. Począwszy od roku 1928, kiedy z linii produkcyjnej zjechała pierwsza ciężarówka VOLVO, wydajność pojazdów zawsze była w centrum uwagi tego producenta. Niestabilność światowej gospodarki wysunęła nowe wymagania: samochód ciężarowy powinien być nie tylko ekonomiczny, ergonomiczny, przyjazny dla środowiska i trwały, ale również ma wykazać siebie we współpracy ze wszystkimi ogniwami branży transportowej. Producent musiał podjąć się odpowiedzialności za swój samochód w trakcie całego cyklu jego eksploatacji, zaczynając od produkcji i kończąc przetwarzaniem. Na pomoc kierowcy przyszły zintegrowane systemy (takie jak Dynafleet, Caretrack). Usługi centrów technicznej obsługi VOLVO i stałe wsparcie techniczne zapewniły ciągłość pracy przewoźnika. Druga dekada jeszcze nie dobiegła końca. Całkiem prawdopodobne, że jego druga połowa będzie jednym z najbardziej ekscytujących okresów, pełnym wielkich wyzwań.

Zaktualizowana seria VOLVO FH

e

Volvo FH. Zdjęcie producenta

Nowy model z serii VOLVO FH wszedł na rynek w 2012 roku. Produkcja ciężarówek z tej serii rozpoczęła się 19 lat temu i już 19 lat FH zasługuje na szacunek kierowców. Dla wygody kierowców w nowym modelu zainstalowano system kontroli klimatu ParkCool. Koncern VOLVO poobiecał, że w 2012 roku FH będzie odnosić się do klasy ciężarówek Euro 6 i swoją obietnicę spełnił.

FE Hybrid

Osiągnięcia technologiczne VOLVO są z powodzeniem stosowane w dziedzinie ochrony środowiska. W koncepcji przyszłości firma VOLVO widziała stworzenie takiej ciężarówki, której zadaniem by było wyrządzenie jak najmniejszej szkody dla środowiska. Priorytetowymi kierunkami dlaszego rozwoju stały się: obniżenie poziomu hałasu, obniżenie spalin i stężenia dwutlenku węgla (CO2).

Ostatnim krokiem VOLVO w tym kierunku stał się model FE Hybrid. Najnowsze VOLVO FE Hybrid wyposażono w równoległy układ hybrydowy, w którym silnik wysokoprężny i silnik elektryczny mogą być wykorzystywane zarówno wspólnie, jak i niezależnie od siebie. Podczas jazdy na pierwszym biegu działa wyłącznie napęd elektryczny, zapewniający dynamiczne przyśpieszenie. W kolejnej fazie ruchu układ napędowy przechodzi w tryb hybrydowy, w którym oba silniki: elektryczny i wysokoprężny, pracują w układzie równoległym, zapewniając niższe zużycie paliwa. Łączna moc obu silników FE Hybrid osiąga 300 KM.

f

Volvo FE Hybrid. Zdjęcie producenta

FE Hybrid – jest to pierwszy model hybrydowej ciężarówki VOLVO. Jednak jak podają oficjalne źródła Volvo Trucks, model ten jest wciąż udoskonalany i będzie to z pewnością nie ostatni hybrydowy samochód ciężarowy tego producenta.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0