Iveco i nowe rozwiązania ograniczające zużycie paliwa
Włoski producent samochodów ciężarowych Iveco wprowadza nowy pakiet Efficiency Package. Innowacje będą oparte na najnowszych technologiach służących obniżeniu całkowitych kosztów zakupu i eksploatacji pojazdu, ponoszonych przez przewoźników w trzech głównych obszarach: zużycie paliwa, koszty serwisu i szersza oferta produktów.
Dążąc do obniżenia zużycia paliwa, Włosi wybrali dwie strategie – udoskonalenie pojazdów oraz pomoc kierowcom w zakresie nauki lepszej, bezpieczniejszej i ekonomicznej jazdy.
Ciągnik
Ścieżka wyznaczona przez model EcoStralis doprowadziła do zmniejszenia zużycia paliwa o 10% paliwa w porównaniu ze Stralisem z 2007 r. Dziś firma Iveco wprowadza kilka istotnych ulepszeń, m.in. system Eco-Roll, a także udoskonalony system gospodarki cieplnej w silniku oraz zastosowanie innowacyjnego oleju o obniżonej lepkości, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o kolejne 2%. Efficiency Pack jest dostępny we wszystkich wersjach modelu Stralis z silnikami Cursors 11 i 13 l.
Cóż takiego szczególnego znajdziemy w Efficiency Pack? Eco-Roll jest to funkcja pozwalająca wykorzystać siłę bezwładności przy zjazdach z łagodnych wzniesień. Elektronicznie sterowany system może być instalowany również w egzemplarzach z przekładnią automatyczną. System początkowo ocenia nachylenie drogi i w razie potrzeby „decyduje” o odłączeniu zespołu napędowego, ustawiając przełożenie neutralne. Umożliwia to wykorzystanie ciężaru ciągnika, który zjeżdżając ze zbocza, będzie utrzymywać stałą prędkość. Na koniec zjazdu system wylicza i sam wybiera optymalny bieg, umożliwiając dalszą jazdę bez wytracania prędkości, co pozwala maksymalnie zaoszczędzić paliwo.
Udoskonalone zarządzanie temperaturą oleju silnikowego, w połączeniu z zastosowaniem nowego syntetycznego oleju o klasie lepkości SAE 0W-20, umożliwiło także zwiększenie efektywności układu napędowego, a tym samym – ograniczenie zużycia paliwa.
Kierowca
Wszelkie rozwiązania technologiczne, które pomagają zaoszczędzić paliwo, oczywiście, są bardzo przydatne – jednak i one będą niczego warte, jeśli kierowca nie ma dostatecznych kwalifikacji. To właśnie sposób jazdy kierowcy decyduje o ekonomiczności jazdy i poziomie zużycia paliwa.
Aby usprawnić pracę kierowcy, Iveco oferuje system Driving Style Evaluation (DSE). System daje kierowcy rady w czasie rzeczywistym. Przypomnijmy, że DSE to taki pokładowy instruktor jazdy, któremu nie trzeba płacić i który nigdy się nie męczy, udzielając porad.
System ten przetwarza gromadzone dane i przekazuje dwa rodzaje informacji zwrotnej mającej wpłynąć na poprawę stylu jazdy – ocenę faktycznego stylu jazdy oraz sugestie sposobu ograniczenia zużycia paliwa. Producent twierdzi, że nawet dla najbardziej doświadczonych kierowców taki pomocnik będzie przydatny. System bardzo skutecznie pomaga w oszczędzaniu paliwa – o 5% w przypadku doświadczonych kierowców. Mniej oszczędni kierowcy mogą osiągnąć jeszcze lepsze wyniki.
Co jeszcze oferuje Stralis?
Kolejna nowość w Stralisie to zmiana częstotliwości kontroli filtra cząstek stałych (DPF) z 450 000 do 600 000 kilometrów. Inni producenci nie mogą się pochwalić takimi rezultatami.
Poza tym Włosi opracowali nowy, 260‑litrowy dodatkowy zbiornik paliwa do ciągników Stralis z podwoziem 4×2 i 6×2, który umożliwia zatankowanie łącznie nawet 1580 litrów.
Producent twierdzi, że nowe innowacje Stralis Efficiency Package mogą przynieść oszczędności na kosztach eksploatacji rzędu 4500 euro w ciągu trzech lat, przy założeniu średnich przebiegów rocznych 150 000 km. Oczywiście, końcowe wyniki w dużej mierze uzależnione są od stylu prowadzenia pojazdu.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.