Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Jak dobrać opony zimowe do ciężarówki?

jak-dobrac-opony-zimowe-do-ciezarowki

Zimówka zimówce nierówna. Często ogumienie wcale nie radzi sobie z jazdą po zaśnieżonej i oblodzonej powierzchni, mimo określenia „zimowe”. Sprawdźmy, jak dobrać opony zimowe do ciężarówki, aby dobrze spełniały swoje zadanie. Na jakie właściwości oraz oznaczenia należy zwrócić uwagę?

Producenci opon podkreślają, że choć sprzedaż zimówek do pojazdów ciężarowych rośnie, to wciąż mówimy jedynie o pewnym marginesie rynku. Wynika to przede wszystkim z wysokich cen ogumienia do ciężarówek – przewoźnicy decydują się więc tylko na jeden komplet opon uniwersalnych, czyli takich, które powinny poradzić sobie z warunkami niezbyt srogiej zimy. Wiąże się to również z brakiem jednolitych przepisów na terenie Unii Europejskiej. Obowiązują normy uchwalone w poszczególnych państwach członkowskich, które często są dość liberalne lub nie precyzują wymagań dotyczących rodzaju ogumienia. „Wymogi dotyczące opon ciężarowych na oś kierowaną, napędową i naczepę bardzo różnią się między sobą – podkreśla Marcin Cywiński, Marketing Manager CVT z Continental Opony Polska. Przykładowo w Niemczech obowiązkowo podczas zimy na osi napędowej muszą być montowane opony M+S. W Skandynawii obowiązkowe są opony zimowe z 3PMSF. Zapewniają one lepszą trakcję w trudnych warunkach klimatycznych, a co za tym idzie ograniczają przestoje w okresie zimowym. W Skandynawii wymagania co do przyczepności opon są bardzo rygorystyczne, dlatego musimy sprostać oczekiwaniom flot, które tam jeżdżą” – tłumaczy.

Niejednokrotnie przepisy narzucające obowiązek wymiany opon na zimowe nie istnieją, czego dobrym przykładem jest chociażby Polska. Zaskakuje też brak wymogu montażu zimówek w Danii czy Holandii. Szczegółowo o normach dotyczących wyposażenia zimowego w Europie pisaliśmy TUTAJ.

Ostrzejsze wymagania

Znacznie bardziej rygorystycznie niż właściciele „zwykłych” ciężarówek do tematu powinni podejść przewoźnicy autobusowi, czyli dysponujący flotą pojazdów przeznaczonych do przewozu osób, jak i zajmujący się transportem towarów w trudnych warunkach zimowych (choć i o tym przepisy polskie, jak i wielu innych państwo europejskich, milczą). Stosowanie opon uniwersalnych nie wchodzi także w grę w przypadku pojazdów przewożących towar cenny czy podatny na uszkodzenia. Co interesujące, o konieczności stosowania zimówek w ciężarówkach często przekonuje nas również treść umowy np. z ubezpieczycielem.

„W prawidłowym doborze opon, istotny jest rodzaj realizowanego transportu – mówi Marcin Cywiński z Continental Opony Polska – Pojazdy przeznaczone dla transportu wielkogabarytowego w warunkach zimowych muszą być wyposażone w specjalistyczne ogumienie, które charakteryzuje się dłuższą żywotnością, odpornością na ścieranie oraz dobrą amortyzacją. Właściwie dobrana opona do pojazdu ciężarowego gwarantuje dobrą przyczepność oraz efektywne hamowanie i przyspieszanie w trudnych warunkach zimowych”.

M+S czy 3PMSF?

Zatem jak dobrać opony do ciężarówki? Jak wybrać takie, które spełnią nasze oczekiwania? Przede wszystkim dostosować poziom ochrony do warunków zimowych w regionie, po którym pojazd będzie się poruszać. Wspomnieliśmy już od dwóch kluczowych symbolach: M+S oraz 3PMSF, które znajdziemy na boku opony. M+S (Mud & Snow – śnieg i błoto) to według przepisów opona przeznaczona do jazdy po śniegu. Pamiętajmy jednak, że tak naprawdę nie została ona przebadana w warunkach zimowych – choć jej konstrukcja, zastosowane rozwiązania i materiały sprawiają, że spełnia ona wymagania stawiane ogumieniu zimowemu. Oznaczenie 3PMSF (3 Peaks Mountain Snow Flake; poznamy go po płatkach śniegu) wskazuje z kolei na produkt przeznaczony stricte do jazdy po ośnieżonych drogach, o osiągach potwierdzonych w testach (badaniu skuteczności hamowania w warunkach zimowych zgodnie z metodą ETRTO, czyli European Tyre and Rim Technical Organisation). „Oznaczenie M+S występuje na wszystkich oponach napędowych, także tych przeznaczonych do długich podróży po autostradach. Jednak nie wszystkie opony z tym znakiem to ogumienie zimowe – symbol może znajdować się na oponach typu Off-Road oraz budowlanych. Znaczkiem potwierdzającym możliwość jazdy w trudnych warunkach zimowych jest dodatkowa sygnatura przedstawiająca płatek śniegu (3PMSF)” – podsumowuje ekspert firmy Continental Opony Polska. Jeśli szukamy ogumienia, które poradzi sobie w najbardziej wymagających warunkach, szukajmy na oponie tych dwóch oznaczeń jednocześnie.

Co na rynku?

Producenci opon zimowych do pojazdów użytkowych wciąż pracują nad udoskonalaniem swoich rozwiązań. Bieżniki opon niektórych firm mają konstrukcję opartą o mikroskopijne pory poprawiające trakcję na trudnej nawierzchni. Wyposaża się je ponadto w klocki antypoślizgowe, które zwiększają stabilność na śliskiej nawierzchni; interesującym usprawnieniem jest też mechanizm wzajemnego blokowania klocków bieżnika, wskutek czego znacznie trudniej o uszkodzenie opony. Opony zimowe charakteryzują się oczywiście głębszym bieżnikiem (jako minimalną głębokość bieżnika opon zimowych do pojazdów użytkowych podaje się 4 mm), także bieżnikiem o konstrukcji żebrowanej z licznymi lamelami (często widzimy tu też liczne nacięcia poprzeczne).

Proces doboru odpowiednich opon zimowych do pojazdów ciężarowych jest bardzo złożony. Ogumienie dobierane jest na podstawie wielu kryteriów, m.in. bezpieczeństwa, regulacji prawnych, typu realizowanego transportu, rodzaju nawierzchni oraz warunków atmosferycznych, w których będą użytkowane opony” – podkreśla Marcin Cywiński. Wymagana jest tu specjalistyczna wiedza oraz doświadczenie, dlatego też właściciele większych flot pojazdów często współpracują z wyspecjalizowanymi, zewnętrznymi doradcami z tej dziedziny. Jak dobrać opony zimowe do ciężarówki stojącej na naszym parkingu? Zanim dokonamy zakupu, skonsultujmy się z ekspertem.

Konsultacja merytoryczna: Marcin Cywiński, Marketing Manager CVT z Continental Opony Polska

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0