Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Jak poprawnie wypełnić list przewozowy CMR?

legaltrans

Musimy być świadomi, jak istotną kwestią jest poprawne wypełnienie listu przewozowego. Jak to zrobić i na co zwrócić uwagę? Podpowiada Kamil Kiwior, prawnik Kancelarii Transportowej LEGALTRANS.

Choć od daty złożenia dokumentów ratyfikacyjnych do Konwencji CMR przez Polskę upłynęło już ponad pół wieku (nastąpiło to w dniu 13 czerwca 1962 r.), to niestety poziom świadomości przewoźników i kierowców dotyczącej ogromnego znaczenia listu przewozowego w postępowaniu odszkodowawczym czy windykacyjnym jak pokazuje praktyka jest bardzo niski. A taki stan rzeczy nierzadko niesie ze sobą ogromne konsekwencje.

Tytułem krótkiego wprowadzenia jedynie przypomnę, iż konwencję CMR stosujemy do każdej umowy o zarobkowy przewóz drogowy towarów pojazdami, gdy miejsce przyjęcia przesyłki do przewozu i miejsce jej przewidzianej dostawy znajdują się w dwóch różnych krajach, z których przynajmniej jeden jest krajem umawiającym się – dlatego, aby móc skutecznie zastosować postanowienia niniejszej umowy międzynarodowej wcale nie musimy weryfikować, czy każde z państw, przez które realizowaliśmy przewóz, jest stroną niniejszej Konwencji, gdyż do poprawnego ustalania właściwości zastosowanie Konwencji, należy jedynie ocenić, czy dany przewóz był: przewozem zarobkowym, wykonywanym w transporcie drogowym, jak również, czy miejsce załadunku lub rozładunku towaru znajdowało się w kraju będącym stroną Konwencji. Jednakże mając na względzie cel niniejszej publikacji – a więc wskazanie najistotniejszych elementów, jakimi cechować powinien się sam listu przewozowy, wszelkie pozostałe wątki związane z konwencją CMR zostaną pominięte. Tym samym:

Co ważne, podczas opracowywania Konwencji CMR w latach 60-tych ubiegłego wieku nie ustalono jednolitego wzoru listu przewozowego – dlatego też nie znajdziemy nigdzie idealnego „wzorca”. Może on przyjąć (i przyjmuje) różnorakie formy i pomimo istnienia kilku bardziej popularnych wzorów wcale nie można określić, iż skorzystanie z mniej popularnego czyni go nieważnym. Ponieważ w samej konwencji wskazano jedynie w art. 6 na elementy, jakimi winien cechować się poprawny list przewozowy, dlatego też przy podjęciu ładunku do przewozu powinniśmy zweryfikować dany list przewozowy pod kątem jego zawartości, czyli, czy zawiera chociażby następujące informacje:

miejsce i datę jego wystawienia,

nazwisko (lub nazwę) i adres nadawcy,

nazwisko (lub nazwę) i adres przewoźnika,

miejsce i datę przyjęcia towaru do przewozu

oraz przewidziane miejsce jego wydania,

nazwisko (lub nazwę) i adres odbiorcy,

powszechnie używane określenie rodzaju towaru

oraz sposób jego opakowania,

a dla towarów niebezpiecznych ich ogólne uznane określenie, ilość przewożonych sztuk, ich cechy i numery, jak również wagę brutto lub inaczej wyrażoną ilość towaru,

koszty związane z przewozem (przewoźne, koszty dodatkowe, należności celne i inne koszty powstałe od chwili zawarcia umowy do chwili dostawy),

instrukcje niezbędne do załatwienia formalności celnych i innych,

oraz oświadczenie, że przewóz bez względu na jakąkolwiek przeciwną klauzulę podlega przepisom niniejszej Konwencji.

Co niezmiernie ważne z praktycznego punktu widzenia, Konwencja określa również za brak jakich to elementów (danych) listu przewozowego odpowiada Nadawca, a za jakie Przewoźnik.

I tak: za brak nazwiska (lub nazwy) i adresu nadawcy, za brak miejsca i daty przyjęcia do przewozu oraz miejsca jego wydania, za brak nazwiska (lub nazwy) odbiorcy, za brak określenia towaru i opakowania lub ewentualnej informacji o towarach niebezpiecznych, za brak informacji o ilości sztuk i ich cechach, za brak informacji o ciężarze brutto lub innego określenia ilości towaru, za brak instrukcji dotyczących formalności celnych odpowiada za wszelkie koszty i szkody jakie mógłby ponieść Przewoźnik na skutek nieścisłości lub niedostateczności na mocy art. 7 ust. 1 lit a) Nadawca towaru. Natomiast w gestii samego Przewoźnika (a w praktyce często kierowcy) pozostaje zadbanie przede wszystkim o takie elementy listu przewozowego jak: miejsce i data jego wystawienia, nazwisko (nazwę) przewoźnika, określenie ewentualnych kosztów związanych z tymże przewozem, czy też oświadczenie, że dany przewóz podlega Konwencji CMR – w praktyce opatrzenie listu przewozowego logo z napisem „CMR”, jednakże nie oznacza to, że Przewoźnik nie powinien zweryfikować przed przyjęciem towaru również elementów „leżących” po stronie Nadawcy.

Dodatkowo list przewozowy w razie potrzeby powinien zawierać następujące dane: zakaz przeładunku, koszty, jakie nadawca przyjmuje na siebie, kwotę zaliczenia do pobrania przy wydaniu towaru, zadeklarowaną wartość towaru i sumę przedstawiającą interes specjalny w jego dostawie, instrukcje nadawcy dla przewoźnika dotyczące ubezpieczenia przesyłki, umówiony termin, w jakim ma być wykonany przewóz, czy też wykaz dokumentów wręczonych przewoźnikowi.

Natomiast już w przypadku samego podjęcia towaru Przewoźnik (a w praktyce: kierowca) winien sprawdzić zarówno dokładność danych wpisanych do listu przewozowego, jak również widoczny stan towaru i jego opakowania. A w przypadku zaś, gdy brak jest możliwości sprawdzenia powyższych elementów, Przewoźnik winien wpisać do listu przewozowego ewentualne zastrzeżeniem oraz je należycie uzasadnić. Nieskorzystanie z tego prawa (niewpisanie do listu przewozowego zastrzeżeń), może skutkować na gruncie art. 9 Konwencji domniemaniem, iż towar i jego opakowanie były w dobrym stanie w chwili przyjęcia przez Przewoźnika, jak również, że ilość sztuk, czy cechy towaru i jego numery, były zgodne z oświadczeniami zawartymi w liście przewozowym.

Autor: Kamil Kiwior, prawnik Kancelarii Transportowej LEGALTRANS

legaltrans

Komentarze

Redakcja 2016-03-15 08:20

Serhiy, odezwij się do nas w wiadomości prywatnej na Facebooku (https://www.facebook.com/CargoPL-1578149945730123/), postaramy się pomóc.

Serhiy 2016-03-15 08:18

Została nałożona na mnie przez spedycje kara umowna za brak wpisanej daty rozładunku w cmr. Czy to jest zgodne z konwencją?


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0