Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Jak zabezpieczyć się przed kradzieżą paliwa?

shutterstock_145719731

Często żartobliwie się mówi, że kłódka czy zamek chronią tylko przed dobrymi ludźmi – dla złodziei nie stanowią natomiast najmniejszej przeszkody. Jeśli, oczywiście, mają wystarczająco dużo czasu. W XXI wieku przestępcy używają nie tylko łomów. Nawet podczas wyłamywania klapy zabezpieczającej dostęp do baku.

złodzieje paliwa

Racunek jest bardzo prosty – do zbiorników paliwowych samochodów ciężarowych można wlać około 1500 litrów (czasem więcej) oleju napędowego. Złodzieje najczęściej spuszczają około kilkudziesięciu albo kilkuset litrów paliwa z baku. I nawet jeśli szef firmy transportowej najbardziej martwi się o bezpieczeństwo ładunku, to kierowca, który zatrzymał się na postój, nie powinien zapominać o bezpieczeństwie zbiorników paliwa.

Sprzedawcy ciężarówek radzą wypoczywać na strzeżonych parkingach

Dystrybutorzy samochodów ciężarowych, z którymi rozmawiała redakcja CargoNEWS, jednoznacznie zgodzili się, że najbardziej niezawodnym sposobem na zabezpieczenie zbiorników przed włamaniem są postoje na strzeżonych parkingach. Innowacje produkcyjne ukierunkowane są na rozwój postępu technologicznego, podczas gdy konstrukcja zamków zbiorników paliwa praktycznie się nie zmienia. „Przez jakiś czas sprzedawaliśmy dodatkowe urządzenia zabezpieczające dla zbiorników paliwa, jednak nie były one popularne, a poza tym sporo kosztowały. Naszym zdaniem, najlepszym sposobem, aby chronić zbiorniki przed spuszczaniem paliwa, jest postój na strzeżonych parkingach. Jednak jeśli złodziej będzie miał wystarczająco dużo czasu – złamie dowolną blokadę” – mówi Laurynas Bričkus, kierownik działu marketingu przedstawicielstwa firmy Volvo na Litwie.

Alarm – nowe rozwiązanie

Zabezpieczyć zbiorniki paliwa można nie tylko za pomocą żelaznych zamków czy kłódek. Przed trzema laty jeden z naszych rozmówców zaczął zajmować się produkcją systemów alarmowych dla zbiorników paliwa. Jak sam powiedział, zainteresowanie tą dziedziną działalności podpowiedziało mu własne doświadczenie. Przez wiele lat obcował i współpracował z przedstawicielami branży transportowej i zauważył, że zbiorników paliwa nie są w stanie zabezpieczyć żadne systemy ochronne producentów czy urządzenia wykonane przez tzw. „ślusarza-złote rączki”. Jeśli złodziej nie może otworzyć zamka zbiornika za pomocą wytrychu – bez wyrzutów sumienia puszcza w ruch łom. W ten sposób można złamać zamek, uchwyt, korek spustowy, klapę wlewu paliwa. I wtedy spuścić tyle paliwa, ile tylko dusza zapragnie…

Bakas1„Mogę przytoczyć bardzo prosty przykład: w trasę wyjechały dwie ciężarówki – w jednej z nich był alarm na zbiorniku, w innej – nie. Chyba nietrudno się domyślić, z której ciężarówki zostało upuszczone paliwo w momencie, gdy kierowcy odpoczywali… Moja sygnalizacja działa w bardzo prosty sposób – wystarczy dotknąć blokady zamku zbiornika paliwa, a zaczyna ona działać i w ten sposób odstrasza złodziei. Na życzenie klienta to może być dźwiękowy lub świetlny sygnał albo sygnał dzwiękowy z dodatkowym alarmem świetlnym. Moim zadaniem warto zainstalować tego typu czujniki, aby zadziałały one dokładnie w tym momencie, gdy złodziej dotyka zbiornika paliwa. Sam rozpracowałem i stworzyłem ten system, sam też zaprojektowałem czujniki, dlatego mogę alarm dostosować niemal do każdego modelu ciężarówki dowolnego producenta. Przy niektórych modelach jest mniej pracy, niektóre potrzebują bardziej skomplikowanych rozwiązań, ale ostateczny produkt mogę zaoferować dla każdego klienta. System alarmowy wraz z zainstalowaniem go w ciężarówce z dwoma zbiornikami paliwa kosztuje od 150 do 170 euro” – tłumaczy nasz rozmówca.

Montaż takiego alarmu zajmuje kilka godzin. Klienci (którzy zazwyczaj zwracają się do specjalisty już pofakcie straty paliwa) muszą tylko zadzwonić – ekipa przyjeżdża i na miejscu montuje elektroniczne systemy ochronne. Nasz rozmówca pamięta przede wszystkim przypadek, gdy złodzieje zdjęli jedno koło i przy okazji postanowili spuścić paliwo, jednak zadziałała sygnalizacja dźwiękowa – nie tylko nie zdążyli upuścić paliwa, ale musieli też zostawić koło.

Alarmy dla zbiorników paliwa, które produkuje nasz rozmówca, są bodajże najtańszym produktem na rynku. Podobne sygnalizacje oferują firmy zajmujące się montażem samochodowych systemów alarmowych. Co prawda, razem z systemem alarmowym ciężarówki, kosztują one około 400 euro.

złodzieje paliwa

Wybór zamków dość szeroki

Metalowe zamki ochronne na zbiorniki paliwa są znacznie tańsze. Na rynku ich nie brakuje – można znaleźć zarówno uniwersalne, bardziej lub mniej dopasowane do najpopularniejszych modeli ciężarówek, jak i bardzo specyficzne zamki. W sklepach ceny wahają się od 15-20 euro do 50-70 euro.

Na przykład Dainius Aižinas, właściciel firmy Nerdas, przez dziesięć lat pracował jako kierowca ciężarówki, więc doskonale wie, co mają na myśli kierowcy, mówiąc o bezpieczeństwie paliwa. Na dzień dzisiejszy jego firma może zaoferować 80 modyfikacji zamków dla zbiorników paliwa, wszystkie je można dostosować praktycznie do każdej ciężarówki.

uzraktasOpatentowane litewskie zamki są wykonane z 4-milimetrowej stali – taką stal jest bardzo trudno przeciąć zwykłymi nożyczkami. Oczywiście, jeśli złodziej będzie miał wystarczająco dużo czasu i odpowiednie warunki, złamie każdy zamek. Jednak z poważniejszymi zabezpieczeniami złodzieje z zasady muszą się nieco pomęczyć – powodując powstanie hałasu, który może obudzić kierowcę lub innych znajdujących się w pobliżu ludzi. Poza tym mocna stal chroni zbiornik paliwa – podczas włamania dodatkowego zamku można uszkodzić klapę i otwór wlewu paliwa…

Doświadczeni kryminolodzy mówią, że złodzieje szukają najprostszego sposobu na kradzież – ich celem będzie ta ciężarówka, w której nie ma zamontowanego systemu ochrony zbiorników paliwa. Zwykle nie ruszają oni zbiorników z dodatkowym zabezpieczeniem.

Jeden z przykładów, jak można na własne siły zamontować dodatkowy zamek zabezpieczający zbiornik paliwa, można obejrzeć w poniższym wideo.

Produkty litewskiej firmy chętnie kupują we Francji, Holandii, Czechach, Portugalii, Belgii i, oczywiście, w krajach sąsiednich – na Łotwie i w Estonii. Producenci z innych krajów również oferują przewoźnikom podobne rozwiązania  – w centrach obsługi samochodów ciężarowych i sklepach z częściami zamiennymi asortyment importowanych zamków jest dosyć szeroki. Chińskie zamki mogą być tańsze, jednak jakość stali użyta przy ich produkcji budzi wątpliwości.

złodzieje paliwa

Era „złotych rączek” jeszcze się nie skończyła

Unikalne rozwiązania mogą zaoferować ludzie, których rynek słusznie nazywa „złotymi rączkami”. Taki indywidualny produkt dla przestępców może być nie do pokonania. Ile kosztuje taka usługa? W każdym przypadku cena jest umowna.

20131230_104555-225x300Czy korzystanie z takiej blokady jest jednak wygodne dla kierowcy? Możliwe że nie, ale psamiętajmy, że przecież kierowcy nie tankują aż tak często. W tym wypadku sensownym wydaje się być strata kilku minut na zdjęcie blokady. Z kolei złodzieje, kiedy zauważą, że zbiornik paliwowy jest dobrze zabezpieczony, najprawdopodobniej będą szukać innej ofiary.

Zapytani przez redakcję rozmówcy jednogłośnie podpowiadają, aby zastanowić się nad ochroną zbiorników paliwa. Niektóre firmy transportowe mogą się podzielić gorzkim doświadczeniem – kierowcypo nocy spędzonej nawet w kabinie ciężarówki rano często budzili się bez paliwa. Zdarzały się przypadki, kiedy złodzieje po prostu ścinali mocowania i wywozili zbiornik razem ze znajdującymi się w nim kilkoma setkami litrów paliwa.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0