Jak zmiana ustawy o płacy minimalnej MiLoG wpłynie na płacę polskich kierowców?
„Ilu prawników, tyle opinii“. Tak można by opisać obecną dyskusję dotyczącą zagadnienia, czy wprowadzenie ustawy o płacy minimalnej w Niemczech będzie dotyczyć także polskiego przewoźnika. Przedstawiamy zakutalizowane informacje dotyczące ustawy.
Wokół tego tematu sieje się strasznie dużo paniki, z drugiej jednak strony nie powinno się tego tematu ignorować, ponieważ oczywiście jest on związany z propagowanym w niemieckiej gospodarce transportowej protekcjonizmem rynku, wymierzonym przeciwko „Dumpingowi socjalnemu ze Wschodu“. Dlatego też trzeba bardzo dokładnie się przyjrzeć, co właściwie dzieje się teraz w Niemczech.
W stanie obecnym, tj. bez antycypacji ewentualnego orzecznictwa ETS Strasbourg albo Sądownictwa w RFN, sytuacja wygląda jak poniżej, tj. MiLoG ma znaleźć zastosowanie dla wszystkich pracowników, dopóki ,,faktycznie podczas pracy znajdują się w Niemczech’’, niezależne od rodzaju zlecenia i specyfiki Transportu. tzn. niezależnie czy jest to tranzyt, międzynarodowy przewóz do/z Niemiec oraz kabotaż. Z tego powodu wszyscy przedsiębiorcy jadący przez RFN zobowiązani są od 01.01.2015 zameldować personel wykonujący działalności na terenie RFN ( co 6 miesięcy) . Formularz łatwo można znaleźć poprzez stronę internetową, bezpośrednio pod linkiem poniżej:
http://www.zoll.de/DE/Fachthemen/Arbeit/Meldungen-bei-Entsendung/meldungen-bei-entsendung_node.html
a tam na prawej stronie, formularz 033037(mobil).
Najczęstsze pytania płynące do naszej Kancelarii od przewoźników są następujące:
1. Czy polski przewoźnik musi stosować się do przepisów Mindestlohngesetz / MiLoG/, gdy realizuje transport przez teren Niemiec ale nie podejmuje ładunku i nie składa ładunku w Niemczech – tzn. wykonuje Tranzyt?
Według przepisu par. 20 MiLoG za czas pracy kierowcy na terenie Niemiec trzeba płacić min. 8,50 EUR. Kierowca w ciągu 7 dni od wykonania pracy w RFN musi udokumentować ten odcinek czasu pracy, karta kierowcy /tarczka nie wystarczy ponieważ tachograf nie notuje czas przejścia granicy do/od Niemiec. Dokumentację trzeba zachować przez 2 lata. Oczywiście, jeżeli faktycznie kierowcy już zarabiają 8,50, taka dokumentacja nie jest potrzebna, bo wynika to z umowy o pracę. Przykład: kierowca zarabia 8,50 brutto x 160 godziny miesięcznie x 4,18 = PLN 5684,80 jako zwykle wynagrodzenie za pracę (bez dodatkowych płac za pracę w nocy/weekend/nadgodziny itd.) Wystarczy zameldowanie kierowców na formularze 033037 od 01.01.2015, a potem znowu od 01.07.2015
2. Czy polski przewoźnik musi stosować się do przepisów Mindestlohngesetz / MiLoG gdy realizuje transport przez teren Niemiec gdy podejmuje ładunek / składa ładunek w Niemczech?
TAK. zob. powyżej 1.
3. Czy polski przewoźnik musi stosować się do przepisów Mindestlohngesetz / MiLoG/, gdy realizuje transport kabotażowy na terenie Niemiec?
TAK, ponieważ według Nr 17 preambuły do rozporzadzenia WE 1072/2009 kabotaż jest to delegowanie pracowników i stosuje się do niego ustawa RFN o delegowanie pracowników, w tym przewoźnika zobowiązują przepisy MiLoG dotyczące płacy minimalnej.
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR1072/2009
z dnia 21 października 2009 r.
dotyczące wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych
(…)
(17) Do przewoźników wykonujących przewozy kabotażowe mają zastosowanie przepisy dyrektywy 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1996 r. dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług(3)
Dz.U. L 18 z 21.1.1997, s. 1. (3).
4. Czy musimy płacić kierowcom 8,5 EUR za godzinę pracy, gdy współpracują z nami na zasadzie samozatrudnienia / tzn. mają własne firmy i wystawiają nam faktury?
Nie. Jeżeli kierowca jest samozatrudnionym i samodzielnym przedsiębiorcą, to ,,nie musi sobie wypłacać płacy minimalnej” według MiLoG. Trzeba jednak uważać i ewentualnie być w stanie to udowodnić, iż kierowca formalnie jest niezależny i swobodnie dysponuje swoim czasem pracy. W przeciwnym razie możemy mówić tu o „Samodzielność pozornej” w sensie par. 1 SchwarzArbG
5. Czy musimy podpisać deklarację wobec zleceniodawcy że stosujemy się do przepisów MiLoG?
Tak. Brak podpisu oznacza „Schwarzarbeit” według SchwarzArbG – w tej sytuacji polski przewoźnik ryzykuję cofnięcie zleceń i nawet umów o współpracę.
6. Czy więc polski przewoźnik musi pozyskać zobowiązanie od polskich podwykonawców (podwykonawców 2-u poziomu), że zapewniają oni warunki płacy minimalnej w swoim przedsiębiorstwie.
Tak, ponieważ zleceniodawca odpowiada „za cały łańcuch podwykonawców”.
Christoph Grzimek, ll.m., Adwokat, Partner w kancelarii Grzimek, Wegelein i Partnerzy w Berlinie, specjalizującej się w prawie transportowym, we współpracy z Kancelarią Transportową LEGALTRANS Sp. z o.o.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.