Jaki będzie koszt 1 kilometra w transporcie w sierpniu?
Na sierpień profesor Zdzisław Kordel prognozuje, że średni koszt 1 wozokilometra wyniesie 3,40 zł (0,82 EUR). Prognoza ta oznacza, że średni koszt jednego kilometra w sierpniu będzie niższy o 8,88 % w porównaniu do średniomiesięcznego kosztu 1 km w 2014 roku*.
Warto zwrócić uwagę, że to właśnie koszty materiałów pędnych i eksploatacyjnych stanowiły w sierpniu najwyższy udział procentowy (36,3 %) w całkowitej strukturze kosztów miesięcznych działalności firmy transportowej. Wnioskuje się zatem, że to właśnie na nie powinno się w szczególności zwracać uwagę w celu redukcji kosztów całkowitych.
Koszty paliwa można ograniczyć poprzez dbanie o sprawność silnika, stan opon, zwracając uwagę na styl jazdy kierowców a także, w ramach możliwości, inwestując w nowoczesne aerodynamiczne pojazdy.
Eco driving
Z badań wynika, że styl jazdy kierowcy odpowiedzialny jest za ok. 25-40% spalania. Procenty możemy przełożyć na realne pieniądze, które mogłyby zostać w kieszeni przewoźnika, gdyby kierowcy przestrzegali kilku podstawowych zasad.
Wśród zasad eco drivingu, czyli ekologicznej jazdy wymienić można: umiejętne posługiwanie się gazem i hamulcem, nienadużywanie sprzęgła, zmienianie biegów przy odpowiednich obrotach, unikanie niepotrzebnego obciążenia, regularne sprawdzanie stanu technicznego pojazdu, rozsądne używanie klimatyzacji, obserwowanie i analizowanie drogi, zachowywanie prawidłowych odstępów między pojazdami, a także stosowanie zasady ograniczonego zaufania wobec innych kierowców.
Szacunek średniego kosztu jednego wozokilometra w sierpniu 2015
Jak podaje profesor Zdzisław Kordel, na poziom kosztów w sierpniu będą składały się poszczególne zmienne:
- koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych – 1,23 zł (36,3% całkowitego kosztu)
- koszt usług remontowych, napraw i ogumienia – 0,16 zł (4,7% całkowitego kosztu)
- amortyzacja, leasing i inne – 0,37 zł (10,8 % całkowitego kosztu)
- koszt wynagrodzenia i delegacji kierowców wliczając w to ZUS – 0,82 zł (24,1 % całkowitego kosztu)
- koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu – 0,22 zł (6,4% całkowitego kosztu)
- koszt opłat drogowych i promów – 0,46 zł (13,7% całkowitego kosztu)
- pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,14 zł (4,0% całkowitego kosztu).
W jakim celu badamy średni koszt jednego kilometra?
Znajomość struktury kosztów jest niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. Koszty bada się w celu porównania swojego poziomu z innymi podmiotami na rynku, a także, aby ustalić właściwy poziom cen na realizację określonych usług lub wytworzenie produktów.
Przy dużej ilości podmiotów transportowych na rynku oraz ograniczonej możliwości podwyższania cen na produkty i usługi, działalność gospodarcza firmy powinna polegać na redukcji kosztów i poszukiwaniu ich optymalizacji w celu powiększania z okresu na okres wpływów finansowych.
* wyniki za I półrocze 2014 roku.
Specyfikację kosztów i stałe zależności, z których mogą wynikać różnice można znaleźć na BlogTransportowy.
O ecodrivingu można dowiedzieć się więcej oglądając film (KLIK).
Źródło: BlogTransportowy
***
Przeczytaj także:
Czy da się jeździć ekonomicznie ciężarówką? Parę słów na temat eko-jazdy
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.