Jaki jest popyt w przedsiębiorstwach transportowych w okresie świątecznym?
Tradycyjnie okres świąteczny wprowadza na rynku transportowym skoki w zapotrzebowaniu na usługi. Choć z drugiej strony ze świętami bywa, jak ze śniegiem na drogach, każdego roku zaskakuje drogowców.
Jeżeli przeanalizujemy obroty przykładowego przedsiębiorstwa transportowego w ujęciu miesięcznym na przestrzeni kilku lat i wyodrębnimy zmienność sezonową, to okaże się, że jesteśmy w stanie przewidzieć zmiany, a co więcej – przygotować się na nie.
Analizując dane na przykładzie jednej z firm transportowych, w ujęciu czteroletnim wyraźnie widać pewien powtarzający się wzór w cyklach rocznych. Dodajmy, że na obroty przedsiębiorstwa nakładają się trzy oddzielne elementy: trend, wahania okresowe i nieregularne odchylania losowe. W tym zestawieniu prezentujemy tylko jeden z elementów: wahania okresowe.
Wahania sezonowe w ujęciu miesięcznym – październik 2012 – październik 2015
Co zatem widzimy? Po grudniowym spadku obrotów, w ostatnich 2 tygodniach roku następuje lekkie odbicie w pierwszych dwóch miesiącach roku następnego. Wzrost ten jest osłabiony na przełomie lutego i marca (ferie), ponownie wzrasta w kwietniu (pierwsze maksimum). Okres Wielkiej Nocy charakteryzuje się spadkiem wzrostu obrotu, które ciągnie się do lipca (okres urlopowy=drugie minimum). Koniec drugiego i cały kwartał trzeci roku to okres ponownych wzrostów obrotu a druga połowa czwartego kwartału zamyka wzór rocznymi spadkami i rozpoczyna kolejny cykl.
Analiza na poziomie tygodniowym charakteryzuje się znacznie większym zróżnicowaniem. Warto jednak zwrócić uwagę na dramatyczny spadek w ostatnich dwóch tygodniach każdego roku:
W ujęciu tygodniowym:
Wahania sezonowe w ujęciu tygodniowym – 1 października 2012 – 26 października 2015
Wykres wahań sezonowych sugeruje istnienie dość regularnego wzoru powtarzającego się co 52 tygodnie (1 rok). Po początkowym minimum związanym z końcem poprzedniego roku następuje wzrost kumulujący się w tygodniach roku 3-cim i 4-tym. Następne tygodnie charakteryzują się dużą zmiennością, a kolejne wyraźne maksima można zauważyć dopiero w tygodniu 25-tym (przełom czerwca i lipca). Tygodnie lipca i sierpnia to wyraźny spadek obrotów, po których następuje dość wyraźne odbicie w pierwszych tygodniach września (tyg. 36-37). Początek czwartego kwartału to kolejny spadek obrotów, po którym następuje roczne maksimum w tygodniach 47,48 oraz 49 i spadek obrotów w ostatnich tygodniach roku.
Oczywiście zaprezentowane dane odpowiadają wahaniom sezonowym na przykładzie jednej z firm. Oznacza to, że statystycznie rzecz ujmując nie można przekładać jej na cały rynek transportowy. Warto przeprowadzać podobne badania we własnych przedsiębiorstwach, ponieważ, jak widać, wahania sezonowe możemy przewidzieć, a tym samym się na nie przygotować.
Źródło: BlogTransportowy.pl
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.