Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Już niedługo same drogi betonowe w Polsce. Potem samonaprawiający się beton?

betonowe

Według wyliczeń GDDKiA wybudowanie ponad 855 km dróg w technologii betonowej przełoży się na bardzo realne oszczędności na robotach budowlanych: 670 mln zł.

W zeszłym roku 1 km autostrady kosztował nas aż 9,6 mln euro, czyli 40 mln zł. Oznacza to, że za zaoszczędzone fundusze GDDKiA mogłaby wybudować 17 kolejnych km autostrady. Według analizy GDDKiA oszczędności 670 mln zł wynosi 15% przewidywanych kosztów budowy nawierzchni w stosunku do budowy nawierzchni bitumicznej, tradycyjnej. Poza tym tego rodzaje powierzchnie są znacznie trwalsze niż asfaltowe, nawet o 30-50 lat. Tańsze ma być również utrzymanie i konserwacja dróg budowanych w technologii betonowej – koszty plasują się na poziomie ok. 20% obecnych!

Nie oznacza to niestety, że technologia betonowa jest idealna. Wśród jej głównych mankamentów można wymienić wypełnienia dylatacyjne. Czasami też płyty betonowe podnoszą się, a ich krawędzie ulegają wyłamaniu – jednak ten problem można zniwelować poprzez zastosowanie odpowiedniej mieszanki betonu.

Niektórzy jako argument „przeciw” wymieniają większą głośność nawierzchni betonowych. Nie potwierdził tego dyrektor Departamentu Technologii GDDKiA, Wacław Michalski. „Panuje opinia, że jazda po nawierzchni betonowej generuje większy hałas. GDDKiA jest jednak w posiadaniu badań, z których wynika, że te różnice nie są znaczne, mieszczą się w granicach błędu pomiaru. Takie dane mają również Czesi, którzy mają więcej dróg betonowych” – powiedział na forum Nawierzchnie Drogowe 2014.

Choć nawierzchnie betonowe to solidna i pewna technologia, może warto zainteresować się nowymi rozwiązaniami w tym zakresie? Niedawno bowiem naukowcy z trzech brytyjskich uniwersytetów opracowali koncepcję specjalnego betonu. Wykorzystano w nim… bakterie mające zdolność wypełniania pęknięć i szczelin. Obecnie trwają prace nad „samonaprawiającym się” betonem. Odkryto, że bakterie wytrącają wapień w celu usunięcia dziur i pęknięć w nawierzchni powstałych np. wskutek złych warunków pogodowych. Bakterie w specjalnej mieszance są ukryte w maleńkich kapsułkach, które rozrywają się w momencie kontaktu z wodą.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Transport drogowy

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0