Już z daleka widać było, że ciężarówka jest znacznie przeładowana
Ponad 8 ton za dużo ważyła ciężarówka przewożąca betonowe szamba. Z kolei o prawie 3 tony przekraczał dopuszczalną normę samochód dostawczy w złym stanie technicznym. Oba przeładowane pojazdy wycofała z ruchu kujawsko-pomorska Inspekcja Transportu Drogowego.
3-osiowa ciężarówka z dwoma dużymi betonowymi zbiornikami zwróciła uwagę inspektorów kontrolujących pojazdy na odcinku krajowej „dziesiątki” w Trzeciewnicy koło Nakła nad Notecią. Już z daleka widać było, że ciężarówka jest znacznie przeładowana. Ważenie pojazdu tylko potwierdziło przypuszczenia załogi patrolu ITD. Rzeczywista masa całkowita ciężarówki z ładunkiem wynosiła 34,3 tony. Zgodnie z przepisami pojazd z ładunkiem nie powinien przekroczyć 26 ton. Auto zostało przeciążone o 8,3 tony.
Wobec przedsiębiorcy z województwa mazowieckiego toczy się postępowanie administracyjne. Przewoźnikowi i jednocześnie producentowi szamb grozi 15 tysięcy złotych kary za poruszanie się po drogach publicznych znacznie przeciążonym pojazdem. Skontrolowana ciężarówka mogła odjechać dopiero po zdjęciu nadmiaru ładunku na inny pojazd.
Z kolei inny patrol kujawsko-pomorskiej ITD zatrzymał na odcinku autostrady A1 koło Grudziądza przeładowany samochód dostawczy, w dodatku w złym stanie technicznym. Pojazd był przechylony, co wskazywało na nadmiar ładunku lub awarię zawieszenia. W trakcie ważenia okazało się, że auto o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony w rzeczywistości ważyło z ładunkiem blisko 6,5 tony.
W tym przypadku zastrzeżenia inspektorów wzbudziło nie tylko przekroczenie dopuszczalnej ładowności pojazdu o prawie 300 procent. Sporo do życzenia pozostawiała również sprawność techniczna auta. Pojazd miał nadmiernie zużyte opony, niesprawny hamulec postojowy, a z silnika i mostu napędowego wyciekały płyny eksploatacyjne.
Kierowca „dostawczaka” został ukarany mandatami i otrzymał zakaz dalszej jazdy z miejsca kontroli ITD. Oprócz tego inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny pojazdu z powodu złego stanu technicznego.
Ważenie pojazdów jest jednym z priorytetowych zadań inspektorów ITD w całej Polsce. Przeciążone auta powodują szybszą degradację nawierzchni jezdni oraz stwarzają niebezpieczeństwo w ruchu drogowym. Przeładowany pojazd jest niestabilny, a jego droga hamowania wydłuża się pod naporem ciężaru.
Źródło: GITD
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.