Kiedy pojazd nienormatywny musi być pilotowany?
Niektóre z przejazdów wykonywanych pojazdami nienormatywnym wymagają podjęcia dodatkowych czynności na drodze przez pilota korzystającego z pojazdu wykonującego pilotowanie. Mają one na celu zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego podczas przejazdu pojazdu. Czynności takie powinny być jednak wykonywane przez pojazd odpowiednio wyposażony i oznakowany, zarówno przy zabezpieczeniu przejazdu pojazdu nienormatywnego, jak również kolumny pojazdów nienormatywnych.
I tak pojazdem wykonującym pilotowanie może być pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, z wyjątkiem motocykla. Pojazd ten ponadto powinien być wyposażony w:
- tablice oznakowania pojazdu wykonującego pilotowanie (tablica ta powinna być umieszczona na dachu nadwozia i widoczna z przodu pojazdu wykonującego pilotowanie, który porusza się przed pojazdem nienormatywnym lub na początku kolumny, w przypadku zaś pojazdu wykonującego pilotowanie poruszającego się za pojazdem nienormatywnym lub na końcu kolumny, tablica powinna być widoczna z tyłu pojazdu wykonującego pilotowanie – dopuszcza się ponadto wykonanie tablicy z napisami w formie wyświetlanej);
- dwa światła błyskowe barwy żółtej (które powinny być umieszczona na dachu pojazdu wykonującego pilotowanie, symetrycznie względem podłużnej osi symetrii pojazdu, w jednej linii z wyżej omówioną tablicą, a wysyłane sygnały świetlne powinny być widoczne ze wszystkich stron pojazdu, z odległości co najmniej 150 m przy dobrej przejrzystości powietrza i nie powinny powodować oślepiania innych uczestników ruchu);
- środki bezpośredniej łączności radiowej z pojazdem pilotowanym
- oraz urządzenia nagłaśniające.
Ponadto pojazd wykonujący pilotowanie może być wyposażony w dodatkowe światło barwy białej lub żółtej samochodowej z napisem „PILOT” barwy czarnej umieszczonej pod tablicą oznakowania pojazd wykonujący pilotowanie, jak również umieszczone na zewnątrz dodatkowe światło barwy białej lub żółtej selektywnej, umocowane w sposób umożliwiający zmianę kierunku świetlnego (szperacz), światło to zaś powinno być włączane i wyłączane niezależnie od innych świateł.
Jeden pojazd wykonujący pilotowanie będzie wymagany w przypadku przejazdu pojazdu nienormatywnego, przekraczającego co najmniej jedną z następujących wielkości:
- długość pojazdu – 23,00 m;
- szerokość – 3,20 m;
- wysokość – 4,50 m;
- masa całkowita – 60 t.
Dwa pojazdy wykonujące pilotowanie poruszające się z przodu i z tyłu pojazdu będą zaś wymagane w sytuacjach, gdy pojazd nienormatywny przekracza jedną z następujących wartości:
- długość pojazdu – 30,00 m;
- szerokość – 3,60 m;
- wysokość – 4,70 m;
- masa całkowita – 80 t.
Warto jednak dodać, iż w sytuacji, gdy pojazdy nienormatywne poruszające się w kolumnie, powinny być pilotowane przy użyciu dwóch pojazdów wykonujących pilotowanie, poruszających się na początku i na końcu kolumny.
Pilotowanie powinno odbywać się w sposób zapewniający bezpieczeństwo oraz zminimalizowanie utrudnień w ruchu drogowym, które mogą się pojawić podczas pilotowania pojazdów.
Do głównych zadań pojazdu wykonującego pilotowanie należy:
- zapewnienie właściwej organizacji przejazdu pojazdów nienormatywnych zgodnie z warunkami zawartymi w zezwoleniu albo warunkami określonymi przez zarządcę dla przejazdu pojazdu nienormatywnego przez most lub wiadukt;
- sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad przejazdem pojazdów nienormatywnych w czasie przejazdu i postoju;
- kierowanie ruchem drogowym w niezbędnym zakresie określonym przepisami o kierowaniu ruchem drogowym;
- podejmowanie decyzji o wstrzymaniu pilotowania w razie powstania istotnego utrudniania w ruchu drogowym lub zagrożenia jego bezpieczeństwa i tym samym zawiadomienie zarządcy drogi oraz Policję.
Źródło: Kancelaria Transportowa Legaltrans
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.