Kierowca-przewoźnik, który nigdy nie wyrobił sobie karty do tachografu…
Kierowcę, a zarazem przedsiębiorcę, który nigdy nie wyrobił sobie karty do tachografu cyfrowego, zatrzymali częstochowscy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego. Po wczytaniu danych z tachografu inspektorzy stwierdzili, że kierowca nie odbierał prawidłowych odpoczynków dziennych i tygodniowych. Nie odbył również obowiązkowego szkolenia i badań jako kierowcy.
W środę (1 października) na DK1 w Siewierzu śląscy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali ciężarówkę, którą transportowane były meble. Jak się okazało kierowcą był sam przedsiębiorca, prowadzący działalność gospodarczą. Nie miał przy sobie prawa jazdy, które jak twierdził zgubił. Kierowca nie posiadał też ważnych orzeczeń (lekarskiego i psychologicznego) stwierdzających brak przeciwwskazań do wykonywania zawodu kierowcy, a także nie odbył odpowiedniego szkolenia, które każdy kierowca ma obowiązek przejść raz na 5 lat. Kierowca jeździł bez karty kierowcy, gdyż nigdy jej nie wyrobił. Tachograf jednak zapisuje wszystkie aktywności jazdy w swojej pamięci, więc była możliwość przeanalizowania czasu prowadzenia przez niego pojazdu. Przedsiębiorca zeznał, że nie zatrudnia żadnego pracownika-kierowcy, a samochodem jeździ tylko on. Analiza danych z tachografu z ostatnich 29 dni wskazywała na liczne naruszenia związane z odpoczynkami dziennymi i tygodniowymi. Aktywności kierowcy były chaotyczne, przypadkowe i niezaplanowane. Analiza czasu pracy wykazała np. naruszenie przekroczenia czasu jazdy dziennej o ponad 11 godzin, kilkanaście naruszeń skrócenia czasu odpoczynku dziennego – maksymalne o ponad 6 godzin, czy też skrócenie odpoczynku tygodniowego.
Inspektorzy mieli również zastrzeżenia do stanu technicznego pojazdu. Przednia szyba ciągnika miała wiele rozległych pęknięć, a jedna z opon naczepy była kompletnie pozbawiona bieżnika. Inspektorzy sprawdzili również ważność przeglądów pojazdów i okazało się, że przegląd naczepy skończył się w marcu, a ciągnika dzień przed kontrolą.
Dopuszczenie do jazdy kierowcy, który nie posiada karty kierowcy, nie posiada ważnego szkolenia i badań, pojazdami, które nie mają ważnych badań technicznych, a także najpoważniejsze naruszenia związane z czasem pracy kierowcy – obciążają także osobę zarządzającą transportem, z którą każdy licencjonowany przedsiębiorca musi współpracować. W tym przypadku przedsiębiorca oświadczył, że taką certyfikowaną osobą jest jeden z członków jego rodziny.
Grozi mu kara 3000 zł. Na miejscu kierowca został ukarany dwoma mandatami na sumę 250 zł za brak dokumentu oraz nieodpowiedni stan techniczny pojazdów. Jako przedsiębiorcy grozi mu maksymalna ustawowa kara w wysokości 12 tys. zł. Ze względu i na liczne braki w dokumentach, usterki techniczne pojazdów oraz konieczność odebrania prawidłowego odpoczynku dziennego inspektorzy wydali zakaz dalszej jazdy.
Źródło: GITD
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.