Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Kierowcy w transporcie międzynarodowym mają być ubezpieczani w kraju wykonywania pracy? Przedstawiciele przewoźników ostro protestują

kabotaz-unia

Parlament Europejski chce, aby pracownicy mobilni, czyli m.in. kierowcy, odprowadzali składki ubezpieczeniowe w państwie, w którym świadczą pracę przez większą część miesiąca. Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska uważa to za absurd! Trudno wyobrazić sobie, jak tego typu przepisy miałyby funkcjonować. W związku z tym TLP zwróciło się z apelem do polskich władz z prośbą o interwencję. 

Poniżej pełny komunikat TLP:

TLP zwróciło się z apelem do polskich władz o podjęcie pilnej interwencji w sprawie proponowanych zmian w rozporządzeniu (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego („Rozporządzenie”), w szczególności art. 13 ww. Rozporządzenia. W przyjętym przez Parlament Europejski sprawozdaniu proponuje się, aby pracownik mobilny miał być on ubezpieczony w państwie członkowskim, w którym zazwyczaj świadczy pracę. Oznaczać to może dla pracodawcy i pracownika częstą zmianę jurysdykcji ubezpieczeniowej oraz niepewność obowiązującego w tym zakresie prawa.

Taka propozycja nie tylko spowoduje znaczny wzrost kosztów po stronie pracodawcy i zwiększone ryzyko prawne prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie międzynarodowych przewozów drogowych, ale – na co zwracamy uwagę w piśmie do Minister Elżbiety Rafalskiej – stanowi znaczne zagrożenie dla kierowców. Już dziś delegowani na dłuższe okresy czasu pracownicy i ich rodziny mają problemy z wyegzekwowaniem świadczeń socjalnych od zagranicznych instytucji ubezpieczeniowych. A co będzie, gdy będą musieli dochodzić świadczeń częściowych od kilkunastu zagranicznych odpowiedników polskiego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

Ponieważ przyszły kształt planowanych zmian zależy teraz od negocjacji pomiędzy Radą Unii Europejskiej, Parlamentem Europejskim i Komisją Europejską, zwracamy się do naszych władz, aby podjęły aktywne działania już nie tylko w obronie pracodawców (którymi w obecnej sytuacji politycznej w Europie mało kto się przejmuje), ale przede wszystkim w obronie pracowników. Dzisiaj ci pracownicy nie są nawet świadomi możliwych problemów związanych z przyszłymi świadczeniami emerytalnymi i ewentualnymi świadczeniami rentowymi. Ale, gdy zaczną się poważne problemy, to będzie to dodatkowy czynnik odwodzący od podejmowania pracy w zawodzie kierowcy.

Pełne tekst wystąpienia do Minister Rafalskiej

Źródło: Maciej Wroński, TLP, oprac.: Redakcja

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0