Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Kolejny etap pracy nad Pakietem Mobilności. Machina ruszyła – czy coś ją zatrzyma?

europa

Prace nad Pakietem Mobilności trwają, mimo iż środowiska przewoźników z krajów Europy Środkowo-Wschodniej zgłaszają ogromne obiekcje. 

Więcej w komunikacie TLP:

Komisja ds. Transportu Parlamentu Europejskiego dała dziś zielone światło do rozpoczęcia ostatniego etapu procesu legislacyjnego nad Pakietem Mobilności 1. Projekt będzie teraz przedmiotem międzyinstytucjonalnych konsultacji między Komisją, Parlamentem a Radą UE.

To decydujący moment dla branży, dlatego tuż przed posiedzeniem Komisji TLP zaprezentowała w Brukseli raport opisujący skutki wdrożenia Pakietu dla europejskiej gospodarki oraz funkcjonowania europejskiego systemu transportowego. Autor ekspertyzy – prof. Peter Klaus wskazuje w niej na najważniejsze aspekty, które powinny zostać wzięte pod uwagę w trakcie prac nad rozwiązaniami prawnymi.

Pakiet Mobilności ma regulować szereg kluczowych kwestii dla branży – począwszy od modelu pracy kierowcy międzynarodowego (tj. delegowania) po organizację samego rynku przewozów. Jedną ze zmian budzących największe kontrowersje jest odwołanie się w Pakiecie do unijnego rozporządzenia regulującego kwestii doboru jurysdykcji sądów w przypadku sporów z pracownikami (tzw. rozporządzenie Rzym I). W konsekwencji pracodawcy zostaną pozbawieni prawa do wyboru prawa właściwego dla umowy o pracę z własnym pracownikiem. Zważywszy na fakt, że kierowcy międzynarodowi zazwyczaj świadczą pracę w wielu państwach członkowskich, mogą co miesiąc być objęci innym ustawodawstwem, czyli inną umową o pracę.

Od początku prac nad Pakietem Mobilności aktywnie włączamy się w ich przebieg przedstawiając zagrożenia wynikające z niektórych jego zapisów dla funkcjonowania europejskiego transportu. Zaprezentowana przez nas ekspertyza potwierdza nasze obawy o istotnych błędach prawnych, które zawiera Pakiet Mobilności 1. Mogą one stanowić realną podstawę do zaskarżenia przepisów Pakietu Mobilności przed Trybunałem Sprawiedliwości UE. Mamy jednak nadzieję, że takie działania to ostateczność i wiele z błędów uda się naprawić jeszcze na etapie konsultacji międzyinstytucjonalnych.

Źródło: TLP, Joanna Jasiewicz, adwokat/ pełnomocnik zarządu TLP

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0