Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Konwój inteligentnych ciężarówek IVECO wyruszył z Brukseli

Iveco Stralis Hi-Way trucks set for departure from Brussels for European...

IVECO zgłosiło półautonomiczne samochody ciężarowe do europejskiego Truck Platooning Challenge — pierwszego na świecie transgranicznego konwoju inteligentnych ciężarówek. Konwój złożony z 2 ciągników siodłowych IVECO Stralis Hi-Way wraz z naczepami wyruszył ze stolicy Unii Europejskiej — Brukseli.

Przedsięwzięcie, Truck Platooning Challenge, zorganizowane z inicjatywy Holandii w ramach jej przewodnictwa w Radzie UE, służy promowaniu ogólnoeuropejskiej współpracy podmiotów związanych z branżą transportową, w tym producentów samochodów ciężarowych, firm logistycznych, operatorów dróg, urzędów odpowiedzialnych za stan dróg i homologację pojazdów, instytutów badawczych oraz administracji i poszczególnych państw członkowskich. Celem tej współpracy jest zaproponowanie nowego, bezpieczniejszego, bardziej ekologicznego i efektywniejszego modelu transportu.

IVECO, jako członek Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) aktywnie promującego projekt Truck Platooning Challenge, dołączyło do pięciu innych europejskich producentów samochodów ciężarowych, których konwoje wyruszyły z kilku europejskich miast, aby 6 kwietnia spotkać się w Rotterdamie.

Przejazd dwóch Stralisów Hi-Way na trasie od brukselskiego Atomium do portu w Rotterdamie był wyjątkową okazją do sprawdzenia działania systemu zintegrowanych konwojów w rzeczywistym ruchu i w obecności innych użytkowników dróg.

Integracja konwoju samochodów ciężarowych polega na jeździe dwóch lub więcej takich pojazdów w bliskiej odległości jeden za drugim, aby kolejne pojazdy w konwoju mogły wykorzystywać cień aerodynamiczny pojazdu poprzedzającego. Każda ciężarówka w konwoju jest wyposażona w zaawansowaną platformę czujników obejmującą radary, kamery i system pozycjonowania (GPS), a także rozbudowane systemy bezpieczeństwa, takie jak tempomat adaptacyjny rozszerzony o funkcję komunikacji z pozostałymi pojazdami (CACC) i zaawansowany system hamowania awaryjnego (AEBS). Pojazdy mogą komunikować się i „współpracować” ze sobą dzięki pokładowej technologii Wi-Fi.

Pierre Lahutte, Prezes Marki IVECO, powiedział: „IVECO stara się stawiać czoła wyzwaniom technicznym w motoryzacji i promuje zintegrowane podejście oparte na współpracy z innymi podmiotami związanymi z branżą transportową w takich obszarach, jak nowelizacja przepisów oraz kompatybilność z infrastrukturą i systemami wykorzystywanymi przez innych użytkowników dróg. Zintegrowane konwoje są dla IVECO krokiem w przyszłość, prowadzącym do zaoferowania klientom najbardziej zrównoważonych rozwiązań transportowych”.

Iveco-Stralis-Platooning-001

IVECO zaprezentowało zintegrowane konwoje na torze testowym już w 2003 roku, w ramach Projektu Chaffeur 2, finansowanego ze środków 5. Ramowego Projektu Unii Europejskiej. Celem przedsięwzięcia realizowanego 13 lat później jest zwiększenie znaczenia integracji w konwojach pojazdów ciężarowych oraz lepsze zrozumienie związanych z tym korzyści. Dzięki tej integracji transport może być bezpieczniejszy, bardziej przyjazny dla środowiska i wydajniejszy, a zużycia paliwa i emisja CO2 mogą spaść nawet o 10%.

Zintegrowane konwoje są także elementem zintegrowanego podejścia branży do dalszego ograniczenia emisji CO2. W ramach tego podejścia analizowane są wszystkie czynniki wpływające na emisję związaną z eksploatacją samochodu ciężarowego. Oprócz samego pojazdu decydujący wpływ na zmniejszenie emisji CO2 mają takie kwestie, jak konstrukcja naczep, stosowanie alternatywnych paliw, infrastruktura logistyczna i systemy inteligentnego transportu (takie jak platooning).

Europejski Truck Platooning Challenge służy zbadaniu nowych pomysłów i zwróceniu uwagi różnych podmiotów na koncepcję półautonomicznego ruchu pojazdów ciężarowych w konwojach. Jest on także okazją do zacieśnienia transgranicznej współpracy w Europie, określenia długofalowych celów branży transportowej oraz wprowadzenia tego tematu na listę najważniejszych zagadnień, którymi zajmują się politycy na szczeblu UE.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0