Koszt jednego kilometra a grecki kryzys: czy jedno z drugim jest związane?
Zdaniem profesora Zdzisława Kordeli średni koszt 1 wozokilometra wyniesie 3,52 zł. To niższy koszt niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, jednakże po pzeliczeniu kosztów na euro, przewoźnicy z niepokojem spoglądają w kierunku Grecji.
Prognoza profesora Zdzisława Kordela oznacza, że średni koszt jednego kilometra w lipcu będzie mniejszy o 5,37% w porównaniu do średniomiesięcznego kosztu 1 km w 2014 roku*.
Wahania kursów walutowych:
W obliczu kryzysu walutowego w Grecji najważniejszą zmienną przez najbliższe miesiące, która może wpłynąć na koszt jednego kilometra w transporcie, będzie kurs euro. Jeżeli rozmowy Grecji z Unią Europejską podążają w kierunku wypracowania wspólnego rozwiązania, wywiera to raczej pozytywny oddźwięk na rynku walutowym – złoty umacnia się w stosunku do wszystkich głównych walut. W przypadku braku porozumienia kurs euro, a zarazem franka szwajcarskiego, poszybują w górę.
Grzegorz Klimaszewski, właściciel firmy Perspektywa s.c., zauważa, że jeżeli Grecja opuści strefę euro: „Dokonując przewozu do Grecji, nie zmieniają się regulacje prawne, na podstawie których przewoźnicy i kierowcy wykonują swoje usługi, jednakże zwiększy się ryzyko dotyczące ustalania prowizji za wykonane frachty, opłaty drogowe czy opłaty za paliwo – dochodzi jeszcze jedna waluta, której kurs jest trudny do przewidzenia”.
Szacunek średniego kosztu jednego wozokilometra w lipcu 2015
Jak podaje profesor Zdzisław Kordel, na poziom kosztów, w lipcu będą składały się poszczególne zmienne:
– koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych – 1,36 zł (38,5% całkowitego kosztu).
– koszt usług remontowych, napraw i ogumienia – 0,16 zł (4,5% całkowitego kosztu).
– amortyzacja, leasing i inne – 0,37 zł (10,4 % całkowitego kosztu).
– koszt wynagrodzenia i delegacji kierowców wliczając w to ZUS – 0,82 zł (23,3 % całkowitego kosztu).
– koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu – 0,22 zł (6,2% całkowitego kosztu).
– koszt opłat drogowych i promów – 0,46 zł (13,1% całkowitego kosztu).
– pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,14 zł (3,9% całkowitego kosztu).
W jakim celu badamy średni koszt jednego kilometra?
Znajomość struktury kosztów jest niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. Koszty bada się w celu porównania swojego poziomu z innymi podmiotami na rynku, a także, aby ustalić właściwy poziom cen na realizację określonych usług lub wytworzenie produktów.
Przy dużej ilości podmiotów transportowych na rynku oraz ograniczonej możliwości podwyższania cen na produkty i usługi, działalność gospodarcza firmy powinna polegać na redukcji kosztów i poszukiwaniu ich optymalizacji w celu powiększania z okresu na okres wpływów finansowych.
Specyfikacja kosztów i stałe zależności, z których mogą wynikać różnice znajdą Państwo TU.
(kliknij, aby powiększyć)
* wyniki za I półrocze 2014 roku.
Źródło: BlogTransportowy, oprac. Redakcja
Komentarze
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.