Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Koszty transportu rosną, ale ceny paliw pozostają stabilne

statistics-bar-chart-trend-arrow1-199x140

Ostatnio przewoźnicy stawali w obliczu wielu wyzwań. Kryzys systemu TIR w Rosji, plany Rządu Republiki Litewskiej w temacie ograniczenia ilości importowanego paliwa, stałe kolejki na granicach itd. nie dawały im spokojnie spać. Odnosi się wrażenie, że w biznesie transportowym wciąż nie ma stabilności. Jednak jeden, szczególnie ważny dla przewoźników wskaźnik, wciąż pozostaje stabilny. Jest nim cena oleju napędowego – jak paradoksalnie by to nie zabrzmiało. W dalszej części artykułu porównamy bieżące i zeszłoroczne ceny, a także zbadamy ich zmiany w państwach Unii Europejskiej.

Oczywiście, pewne wahania cen paliwa diesel miały miejsce, jednak porównując ceny w marcu 2014 roku z marcem 2013 roku, zobaczymy praktycznie identyczne cyfry. W większości państw ceny paliwa diesel nawet nieznacznie spadły. Wzrost cen zaobserwowano jedynie na Cyprze, w Danii, Estonii i Rumunii. W innych krajach UE diesel taniał. We Francji cena za litr paliwa w ciągu roku spadła o ponad 20 eurocentów i kosztuje teraz tyle co i na stacji paliwowej na Litwie.

Tradycyjnie najtańszy olej napędowy jest w Luksemburgu. Przewoźnicy, pracujący w Europie Zachodniej, często przyjeżdżają do tego małego państwa po tańsze paliwo. Litr oleju napędowego w Luksemburgu jest o prawie 10 eurocentów tańszy niż na Litwie.

Zapoznać się i porównać ceny na paliwo diesel można w poniższej tabeli.


п.п.
Nr głównej państwowej drogiNazwa głównej państwowej drogiKilometraż drogi objętej opłatą (km)
отдо
1A1Ryga (Baltezers) - granica z Estonią (Ainaži)0,084,6
93,496,8
100,3101,9
2

A2Ryga - Sigulda - granica z Estonią (Veclaicene)12,450,4
53,6195,6
3A3Inčukalns - Valmiera - granica z Estonią (Valka)0,0
89,1
92,3
116,3
4A4Ryska obwodnica (Baltezers - Saulkalne)0,020,4
5
А5Ryska obwodnica (Salaspils - Babite)0,0
2,4
2,940,9
6A6Ryga - Daugavpils - Kraslava - granica z Białorusią17,4
18,6
19,628,3
30,334,0
39,145,8
50,951,0
56,5

144,0
149,5
172,0
176,2
268,7
274,1307,0
7A7Ryga - Bauska - granica z Litwą7,9

65,5
68,685,6
8A8Ryga - Jelgava - granica z Litwą (Meitene)9,9
43,1
48,6
76,1
9A9Ryga (Skulte) - Liepaja0,0 92,3
95,7
100,7
101,9
129,5
132,7


185,8
188,2191,7
10A10Ryga - Ventspils13,4
18,8
23,8
37,0
41,3185,0
11A11Liepaja - granica z Litwą (Rucava)4,953,4
12A12Jekabpils - Rezekne - Ludza - granica z Rosją (Terehova)3,958,4
61,2124,1
13A13Granica z Rosją (Grebneva) - Rezekne - Daugavpils - granica z Litwą (Medumi)9,9

47,7
53,2134,8
144,8
163,4
14A14Daugavpils obwodnica (Kalkuni - Tilti)0,015,6
15A15Rezekne obwodnica0,07,1

Przypominamy, że według różnych obliczeń, koszty paliwa stanowią prawie 1/3 wszystkich kosztów potrzebnych na utrzymanie samochodu ciężarowego międzynarodowego kierunku. W związku z tym, wahania cen paliw natychmiast są odczuwalne w wydatkach przewoźników.

Dlaczego rosły koszty przewozów?

Po upływie roku koszty transportu wzrosły. Artur Micheenko, dyrektor spółki akcyjnej DKV Euro Service Baltikum, zwraca uwagę na stale rosnące koszty przewoźników: „Co roku zwiększa się taryfa opłat za przejazd. W niektórych krajach wzrasta ona z powodu inflancji, w innych – planowo. Zazwyczaj rocznie ceny wzrastają na 3%”.

Jednak nasz rozmówca zaznacza, że taryfa tego podatku – w odróżnieniu od cen na paliwo – w małym stopniu zależy od wydarzeń globalnych. Opiera się on na pokryciu kosztów związanych z rozwojem infrastruktury w każdym kraju. „W niektórych krajach sieć się rozwija, w innych krajach wprowadzane są podatki, których wcześniej nie było. Jeśli cena na paliwo pozostaje dość stabilna i nie waha się w zależności od dowolnych czynników, to w stosunku do opłat drogowych jest odwrotnie. Zauważalna jest nie tylko tendencja wzrostu opłat za przejazd, ale również tendencja do zwiększania odcinków dróg płatnych. W konsekwencji – większe koszty dla jednej ciężarówki” – powiedział A. Micheenko.

Sigitas Žilius, sekretarz odpowiedzialny Asocjacji małych i średnich przewoźników, mówiąc o wzroście kosztów, nie boi się wspomnieć i o „przewlekłych” problemach sektoru transportowego: „Emigracja stała się przyczyną braku specjalistów. Brak kierowców wpływa także na wzrost kosztów. Zawodowy poziom kierowców z każdym rokiem jest coraz niższy, w związku z tym rosną koszty paliwa, rośnie liczba wypadków drogowych, cena ubezpieczenia także wzrasta”.

Sigitas Žilius przypomina o decyzji Rządu, która na koszty sektoru przewoźników miała większy wpływ niż na inne sektory biznesu: „Decyzja Rządu, aby podnieść płacę minimalną, zwiększyła koszty przewoźników. Przewoźnicy za swoich pracowników płacą o 30% więcej podatków niż inne firmy. Jeśli płaca minimalna będzie 1500 Lt, to dla przewoźników będzie to oznaczało 2000 Lt”.

Przewoźnikom dosyć trudno jest mieć nadzieję na „łatwe życie” w przyszłości. Nowe podatki są wprowadzane nie tylko na Litwie, ale także za granicą i jest ich coraz więcej. „Od 1 lipca przyszłego roku przewoźnik jadący przez Węgry, za przekroczenie terytorium tego państwa będzie uiszczał opłatę w wysokości 150 euro. Jest to jeden z najwyższych podatków w Europie. Z 1 kwietnia Wielka Brytania nakłada podatek dla pojazdów zarejestrowanych za granicą. Wydatki na opłaty za przejazd stale rosną i, moim zdaniem, bedą nadal rosły” – mówi A. Micheenko.

Pozostaje tylko się cieszyć, że ceny paliw w całej Europie pozostały mniej więcej na stałym poziomie. Przy wstępnej kalkulacji kosztów całkowitych przynajmniej ten punkt nie wnosił chaosu. Stabilności życzymy również politykom, którzy tworzą podatki. Nowe lub ciągle zmieniane podatki wcale nie oznaczają stabilności dla przedsiębiorstw.

Przygotowane wg danych energy.eu

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0