Kto jest pionkiem na drogach Europy, a kto królem?
Organizacje, które się zajmują gromadzeniem i analizowaniem danych statystycznych w krajach Unii Europejskiej, przedstawiły raport o zeszłorocznych osiągnięciach w branży transportowej. W międzynarodowych przewozach nadal króluje Polska. Niemniej jednak inne państwa również mają się czym pochwalić.
Wyniki swoich przewozów za 2013 rok przedstawiły wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej. Na ich podstawie opracowano tabele, które wyraźnie odzwierciedlają ogólny stan sektoru transportu drogowego, w tym jego zależność od rynków zagranicznych i inne aspekty.
Ogólna liczba wykonanych tonokilometrów
Zacznijmy od tego, że w całej Europie ilość przewozów transportowych wzrosła o 2 proc. i wyniosła 1 731 miliardów tonokilometrów. W większości krajów Unii Europejskiej odnotowano wzrost ilości przewozów. Najlepsze wyniki wykazały nowe kraje członkowskie UE, które przystąpiły do Unii w 2004 r. W żadnym z tych krajów ilość przewozów nie zmniejszyła się; w Rumunii wzrost stanowi +15 proc., na Litwie +12 proc., w Bułgarii i Polsce +11 proc.
Ilość przewozów znacznie zmniejszyła się tylko w odległych od nas krajach, które nie odgrywają znaczącej roli na europejskim rynku transportu drogowego: na Cyprze -29 proc., w Irlandii i Grecji -8 proc.
Jeśli mówimy o ilości, to tu Niemcy nie ma soją sobie równych. Za nimi są: Polska, Francja i Wielka Brytania.
W ilości wykonanych przewozów krajowych również liderem są Niemcy. W ślad za nimi idzie Francja i Wielka Brytania. Polska z kolei w tej kategorii nieco ustępuje Hiszpanii i Włochom. Wyniki krajów bałtyckich w tej kategorii niczym się nie wyróżniają. Co prawda, to nie dotyczy przewozów międzynarodowych. Na przykład Litwa, będąc stosunkowo niewielkim państwem, według ilości wykonanych przewozów międzynarodowych znajduje się na dziewiątej pozycji.
Można się cieszyć z tego, że w 2013 roku (w porównaniu z rokiem 2012) w Polsce odnotowano wzrost ilości krajowych i międzynarodowych przewozów wyrażony w tonokilometrach.
Państwo Ogólna liczba tonokilometrów (mln tkm) Przewozy krajowe w tonokilometrach (mln tkm) Przewozy międzynarodowe w tonokilometrach (mln tkm) 2013 rok Różnica w porównaniu z rokiem 2012 (%) 2013 rok Różnica w porównaniu z rokiem 2012 (%) 2013 rok Różnica w porównaniu z rokiem 2012 (%) Belgia 32,796 +2 18,980 +4,4 13,816 -1 Bułgaria 27,097 +11 7,192 +14,4 19,905 +10 Czechy 54,893 +7 15,392 +6,9 39,500 +7 Dania 16,072 -4 12,217 -0,6 3,855 -12 Niemcy 305,744 0 256,721 +0,9 49,022 -7 Estonia 5,986 +3 1,593 -0,4 4,394 +5 Irlandia 9,215 -8 7,216 -2,7 1,999 -22 Grecja 19,198 -8 14,855 -9,9 4,344 0 Hiszpania 192,597 -3 126,997 -4,8 65,600 0 Francja 171,472 -1 155,712 -0,5 15,760 -1 Chorwacja 9,133 +6 4,284 +3,4 4,849 +8 Włochy 127,241 +3 111,975 +0,2 15,266 +25 Cypr 634 -29 618 -29,8 16 -6 Łotwa 12,816 +5 2,803 +7,1 10,013 +5 Litwa 26,338 +12 2,540 +4,2 23,798 +13 Luksemburg 8,606 +8 777 -25,6 7,829 +13 Węgry 35,818 +6 9,246 +0,7 26,572 +8 Holandia 70,184 +4 29,873 -4,8 40,311 +11 Austria 24,213 -7 13,853 -1,9 10,360 -13 Polska 247,594 +11 100,320 12,7 147,274 +10 Portugalia 36,555 +11 9,773 -12,6 26,783 +23 Rumunia 34,026 +15 12,505 -1,3 21,522 +27 Słowenia 15,905 0 1,889 +2,2 14,016 0 Słowacja 30,147 +2 4,566 -10 25,581 +4 Finlandia 24,429 -4 20,968 -4,4 3,461 -2 Szwecja 33,529 0 30,715 +1,1 2,814 +10 Wielka Brytania 158,527 0 150,065 0 8,462 0 Ogółem wszystkie kraje UE 1,730,765 +2 1,123,645 +0,3 607,122 +6
Zamieszczony poniżej diagram przedstawia podział rynku międzynarodowych przewozów wg krajów. Przewaga Polski jest bardziej niż oczywista. Polska w dalszym ciągu umacnia swoje pozycje w tym segmencie. Niektóre młode kraje UE również zajmują dosyć dobre pozycje. W pierwszej dziesiątce są: Czechy, Węgry, Słowacja i Rumunia. Tymczasem Hiszpania, Holandia i Portugalia stopniowo ustępują swoje pozycje. Liczba wykonanych w ubiegłym roku tonokilometrów w tych krajach zmniejszyła się.
Stosunek międzynarodowych i krajowych przewozów
Dane w tej kategorii mówią o tym, że sytuacja w niektórych państwa jest bardzo niestabilna i w wielkim stopniu zależy od zagranicznych partnerów i porządku pracy obowiązującego w innych krajach. Dla przykładu 90 proc. ogólnej liczby tonokilometrów wykonanych przez litewskich przewoźników, przypada na przewozy międzynarodowe. I tu Litwę wyprzedza tylko Luksemburg (91 proc.). Podobnie wygląda sytuacja w Słowacji i Słowenii – w tych krajach udział krajowych przewozów wynosi zaledwie dziesiątą część od ogólnej liczby przewozów. W skali ogólnoeuropejskiej jest to stosunek 1:2, czyli na jeden międzynarodowy tonokilometr przypadają dwa krajowe.
W największej gospodarce Europy, w Niemczech, międzynarodowe przewozy stanowią tylko 16 proc., podczas gdy w Polsce – 60 proc. Przewoźników Francji, Wielkiej Brytanii i Szwecji międzynarodowe przewozy praktycznie nie interesują. W tych krajach udział międzynarodowych przewozów jest mniejszy niż 10 proc.
Waga ładunków i przebyte odległości
Przytoczone wyniki były obliczane wyłącznie dla pojazdów załadowanych. Ładunki przewoźników z Luksemburgu – były jedne z najcięższych. Ich średnia waga wynosi 17,1 ton. Za Luksemburgiem idzie Estonia, Szwecja, Hiszpania, Łotwa i Litwa. W Polsce ten wskaźnik wynosi 14,5 tony, czyli jest zbliżony do średniej europejskiej – 13,7 ton. W Wielkiej Brytanii i na Cyprze waga ładunków nie przekracza 11 ton.
Zaskakujący jest wskaźnik średnio przebytej odległości na Litwie, który wynosi 503 km (86 km w przewozach krajowych i 600 km w przewozach międzynarodowych). W Polsce wskaźnik ten jest dużo niższy – 190 km. Po Litwie według średnio przebytych odległości znajdują się Portugalia i Słowenia, jednakże w porównaniu do Litwy wskaźnik w tych państwach jest prawie dwa razy mniejszy.
W Grecji i na Cyprze rezultaty w tej kategorii nie przekraczają 40 km.
Państwo Stosunek międzynarodowych i krajowych przewozów (%) Średnia waga ładunku w 2013 r. (w tonach) Różnica w porównaniu z rokiem 2012 (%) Przebyta (średnio) odległość w 2013 roku (km) Różnica w porównaniu z rokiem 2012 (%) Belgia 42/58 13,8 0 109 -1 Bułgaria 73/27 15,2 +3,4 169 -3 Czechy 72/28 13,2 0 156 +3 Dania 24/76 11,1 0 92 -3 Niemcy 16/84 13,3 0 104 -2 Estonia 73/27 16,3 -1,2 193 +4 Irlandia 22/78 11,2 -2,6 86 -9 Grecja 23/77 13,9 -9,2 40 -23 Hiszpania 34/66 16,2 0 171 +6 Francja 9/91 12,8 0 86 0 Chorwacja 53/47 14,6 +2,1 135 +2 Włochy 12/88 15,3 -1,9 124 +12 Cypr 3/97 10,7 -7,0 39 0 Łotwa 78/22 16,1 -3,6 211 -9 Litwa 90/10 15,9 -2,5 503 +4 Luksemburg 91/9 17,1 4,9 167 +14 Węgry 74/26 14,5 -0,7 212 +4 Holandia 57/43 13,6 +20,4 116 -8 Austria 43/57 14,7 -2,0 74 -5 Polska 59/41 14,5 0 190 +6 Portugalia 73/27 15,5 +2,6 247 +16 Rumunia 63/37 14,6 -0,7 178 +13 Słowenia 88/12 15,2 +2,0 243 -4 Słowacja 85/15 11,3 +0,9 234 +4 Finlandia 14/86 15,3 -5,0 89 +5 Szwecja 8/92 16,3 -0,6 119 +4 Wielka Brytania 5/95 10,5 0 97 0 Ogółem wszystkie państwa UE 35/65 13,7 +0,7 123 +2
Ogólnie rzecz biorąc, w Europie nastąpił niewielki wzrost średniej wagi ładunków i średnio przebytej odległości.
Tabela nie zawiera danych z Malty, ponieważ to państwo nie udostępniło informacji.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.