Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Kto jest pionkiem na drogach Europy, a kto królem?

shutterstock_143574703

Organizacje, które się zajmują gromadzeniem i analizowaniem danych statystycznych w krajach Unii Europejskiej, przedstawiły raport o zeszłorocznych osiągnięciach w branży transportowej.  W międzynarodowych przewozach nadal króluje Polska. Niemniej jednak inne państwa również mają się czym pochwalić.

Wyniki swoich przewozów za 2013 rok przedstawiły wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej. Na ich podstawie opracowano tabele, które wyraźnie odzwierciedlają ogólny stan sektoru transportu drogowego, w tym jego zależność od rynków zagranicznych i inne aspekty.

Ogólna liczba wykonanych tonokilometrów

Zacznijmy od tego, że w całej Europie ilość przewozów transportowych wzrosła o 2 proc. i wyniosła 1 731 miliardów tonokilometrów. W większości krajów Unii Europejskiej odnotowano wzrost ilości przewozów. Najlepsze wyniki wykazały nowe kraje członkowskie UE, które przystąpiły do Unii w 2004 r. W żadnym z tych krajów ilość przewozów nie zmniejszyła się; w Rumunii wzrost stanowi +15 proc., na Litwie +12 proc., w Bułgarii i Polsce +11 proc.

Ilość przewozów znacznie zmniejszyła się tylko w odległych od nas krajach, które nie odgrywają znaczącej roli na europejskim rynku transportu drogowego: na Cyprze -29 proc., w Irlandii i Grecji -8 proc.

Jeśli mówimy o ilości, to tu Niemcy nie ma soją sobie równych. Za nimi są: Polska, Francja i Wielka Brytania.

W ilości wykonanych przewozów krajowych również liderem są Niemcy. W ślad za nimi idzie Francja i Wielka Brytania. Polska z kolei w tej kategorii nieco ustępuje Hiszpanii i Włochom. Wyniki krajów bałtyckich w tej kategorii niczym się nie wyróżniają. Co prawda, to nie dotyczy przewozów międzynarodowych. Na przykład Litwa, będąc stosunkowo niewielkim państwem, według ilości wykonanych przewozów międzynarodowych znajduje się na dziewiątej pozycji.

Można się cieszyć z tego, że w 2013 roku (w porównaniu z rokiem 2012) w Polsce odnotowano wzrost ilości krajowych i międzynarodowych przewozów wyrażony w tonokilometrach.

PaństwoOgólna liczba tonokilometrów (mln tkm)Przewozy krajowe w tonokilometrach (mln tkm)Przewozy międzynarodowe w tonokilometrach (mln tkm)
2013 rokRóżnica w porównaniu z rokiem 2012 (%)2013 rokRóżnica w porównaniu z rokiem 2012 (%)2013 rokRóżnica w porównaniu z rokiem 2012 (%)
Belgia32,796+218,980+4,413,816-1
Bułgaria27,097+117,192+14,419,905+10
Czechy54,893+715,392+6,939,500+7
Dania16,072-412,217-0,63,855-12
Niemcy305,7440256,721+0,949,022-7
Estonia5,986+31,593-0,44,394+5
Irlandia9,215-87,216-2,71,999-22
Grecja19,198-814,855-9,94,3440
Hiszpania192,597-3126,997-4,865,6000
Francja171,472-1155,712-0,515,760-1
Chorwacja9,133+64,284+3,44,849+8
Włochy127,241+3111,975+0,215,266+25
Cypr634-29618-29,816-6
Łotwa12,816+52,803+7,110,013+5
Litwa26,338+122,540+4,223,798+13
Luksemburg8,606+8777-25,67,829+13
Węgry35,818+69,246+0,726,572+8
Holandia70,184+429,873-4,840,311+11
Austria24,213-713,853-1,910,360-13
Polska247,594+11100,32012,7147,274+10
Portugalia36,555+119,773-12,626,783+23
Rumunia34,026+1512,505-1,321,522+27
Słowenia15,90501,889+2,214,0160
Słowacja30,147+24,566-1025,581+4
Finlandia24,429-420,968-4,43,461-2
Szwecja33,529030,715+1,12,814+10
Wielka Brytania158,5270150,06508,4620
Ogółem wszystkie kraje UE1,730,765+21,123,645+0,3607,122+6

Zamieszczony poniżej diagram przedstawia podział rynku międzynarodowych przewozów wg krajów. Przewaga Polski jest bardziej niż oczywista. Polska w dalszym ciągu umacnia swoje pozycje w tym segmencie. Niektóre młode kraje UE również zajmują dosyć dobre pozycje. W pierwszej dziesiątce są: Czechy, Węgry, Słowacja i Rumunia. Tymczasem Hiszpania, Holandia i Portugalia stopniowo ustępują swoje pozycje. Liczba wykonanych w ubiegłym roku tonokilometrów  w tych krajach zmniejszyła się.

Diagram

Stosunek międzynarodowych i krajowych przewozów

Dane w tej kategorii mówią o tym, że sytuacja w niektórych państwa jest bardzo niestabilna i w wielkim stopniu zależy od zagranicznych partnerów i porządku pracy obowiązującego w innych krajach. Dla przykładu 90 proc. ogólnej liczby tonokilometrów wykonanych przez litewskich przewoźników, przypada na przewozy międzynarodowe. I tu Litwę wyprzedza tylko Luksemburg (91 proc.). Podobnie wygląda sytuacja w Słowacji i Słowenii – w tych krajach udział krajowych przewozów wynosi zaledwie dziesiątą część od ogólnej liczby przewozów. W skali ogólnoeuropejskiej jest to stosunek 1:2, czyli na jeden międzynarodowy tonokilometr przypadają dwa krajowe.

W największej gospodarce Europy, w Niemczech, międzynarodowe przewozy stanowią tylko 16 proc., podczas gdy w Polsce – 60 proc. Przewoźników Francji, Wielkiej Brytanii i Szwecji międzynarodowe przewozy praktycznie nie interesują. W tych krajach udział międzynarodowych przewozów jest mniejszy niż 10 proc.

Waga ładunków i przebyte odległości

Przytoczone wyniki były obliczane wyłącznie dla pojazdów załadowanych. Ładunki przewoźników z Luksemburgu – były jedne z najcięższych. Ich średnia waga wynosi 17,1 ton. Za Luksemburgiem idzie Estonia, Szwecja, Hiszpania, Łotwa i Litwa. W Polsce ten wskaźnik wynosi 14,5 tony, czyli jest zbliżony do średniej europejskiej – 13,7 ton. W Wielkiej Brytanii i na Cyprze waga ładunków nie przekracza 11 ton.

Zaskakujący jest wskaźnik średnio przebytej odległości na Litwie, który wynosi 503 km (86 km w przewozach krajowych i 600 km w przewozach międzynarodowych). W Polsce wskaźnik ten jest dużo niższy – 190 km. Po Litwie według średnio przebytych odległości znajdują się Portugalia i Słowenia, jednakże w porównaniu do Litwy wskaźnik w tych państwach jest prawie dwa razy mniejszy.

W Grecji i na Cyprze rezultaty w tej kategorii nie przekraczają 40 km.

PaństwoStosunek międzynarodowych i krajowych przewozów (%)Średnia waga ładunku w 2013 r. (w tonach)Różnica w porównaniu z rokiem 2012 (%)Przebyta (średnio) odległość w 2013 roku (km)Różnica w porównaniu z rokiem 2012 (%)
Belgia42/5813,80109-1
Bułgaria73/2715,2+3,4169-3
Czechy72/2813,20156+3
Dania24/7611,1092-3
Niemcy16/8413,30104-2
Estonia73/2716,3-1,2193+4
Irlandia22/7811,2-2,686-9
Grecja23/7713,9-9,240-23
Hiszpania34/6616,20171+6
Francja9/9112,80860
Chorwacja53/4714,6+2,1135+2
Włochy12/8815,3-1,9124+12
Cypr3/9710,7-7,0390
Łotwa78/2216,1-3,6211-9
Litwa90/1015,9-2,5503+4
Luksemburg91/917,14,9167+14
Węgry74/2614,5-0,7212+4
Holandia57/4313,6+20,4116-8
Austria43/5714,7-2,074-5
Polska59/4114,50190+6
Portugalia73/2715,5+2,6247+16
Rumunia63/3714,6-0,7178+13
Słowenia88/1215,2+2,0243-4
Słowacja85/1511,3+0,9234+4
Finlandia14/8615,3-5,089+5
Szwecja8/9216,3-0,6119+4
Wielka Brytania5/9510,50970
Ogółem wszystkie państwa UE35/6513,7+0,7123+2

Ogólnie rzecz biorąc, w Europie nastąpił niewielki wzrost średniej wagi ładunków i średnio przebytej odległości.

Tabela nie zawiera danych z Malty, ponieważ to państwo nie udostępniło informacji.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0