Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Lewiatan apeluje do niemieckich pracodawców w sprawie płacy minimalnej

tir

Konfederacja Lewiatan w liście do niemieckich organizacji pracodawców Bundesverband der Deutschen Industrie eV i Bundesvereinigung der Deutschen Arbeitgeberverbände apeluje o wspólne podjęcie działań mających na celu przekonanie rządu Niemiec do zweryfikowania stanowiska w sprawie stosowania ustawy o płacy minimalnej dla kierowców i ochronę wspólnego rynku UE.

Eksport usług ma strategiczne znaczenie dla polskiej gospodarki, podobnie jak eksport wina dla Francji lub kwiatów dla Holandii. Nasze firmy usługowe szybko stały się europejskim liderem w zakresie transgranicznego świadczenia usług. Na ok. 1,2 miliona delegowanych pracowników, co najmniej 250 tysięcy pochodzi z Polski. Daje nam to pierwsze miejsce przed Francją i Niemcami.

Lewiatan jest zaniepokojony ostatnimi wydarzeniami w wielu krajach UE, polegającymi na tworzeniu nowych przeszkód dla świadczenia usług międzynarodowych, zwłaszcza w transporcie międzynarodowym.

Szczególnym przypadkiem jest stosowanie przez Niemcy ustawy o płacy minimalnej (Mindestlohngesetz), z której wynika, że zagraniczna firma transportowa musi przestrzegać niemieckiej płacy minimalnej w czasie przebywania pracownika, np. kierowcy na terytorium Niemiec. Ponadto, firmy transportowe i logistyczne są zobowiązane do informowania z wyprzedzeniem, niemieckich organów celnych, że pracownik będzie przebywał na terytorium Niemiec i jak długo , a także do prowadzenia oddzielnej ewidencji czasu pracy pracowników w języku niemieckim.

Konfederacja Lewiatan uważa, że taka interpretacja nowych przepisów będzie miała bardzo negatywny i być może nieodwracalny wpływ na rynek wewnętrzny Unii Europejskiej, w szczególności na rozwój sektora transportu. Chociaż z zadowoleniem przyjmujemy decyzję rządu Niemiec o zawieszeniu stosowania minimalnych wynagrodzeń do przejazdów tranzytowych, to powinniśmy pamiętać, że ustawa ta obejmuje również przewozy międzynarodowe do i z Niemiec ( towarów i pasażerów) i kabotażu. Ponadto, należy zauważyć, że podobne pytania mogą powstać w związku z innymi środkami transportu, np. żeglugą śródlądową.

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0