Mandat za przekroczenie prędkości na podstawie tachografu
Przekroczenie prędkości i w konsekwencji mandat od drogówki lub Inspekcji Transportu Drogowego? To chleb powszedni pracy kierowcy! O ile jednak służby mogą nas złapać na gorącym uczynku i w konsekwencji ukarać, o tyle wystawienie mandatu na podstawie wskazań tachografu to kwestia budząca sporo kontrowersji.
Z wystawieniem mandatu bezpośrednio wskutek przekroczenia prędkości nie wiążą się żadne niejasności. Zastosowanie znajduje tu art. 97. § 1. Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia w postępowaniu mandatowym. Według niego nałożenie grzywny w drodze mandatu karnego jest możliwe w przypadku: schwytania sprawcy na gorącym uczynku lub bezpośrednio po; gdy stwierdzi się popełnienie wykroczenia pod nieobecność sprawcy, jednak nie ma wątpliwości co sprawcy; wykroczenie zostanie potwierdzone za pomocą przyrządu kontrolno-pomiarowego lub urządzenia rejestrującego. Widać więc wyraźnie, że sytuacja, w której inspektor czy funkcjonariusz nakłada mandat za przekroczenie prędkości na podstawie wskazań tachografu czy wykresówki, nie spełnia żadnego z powyższych wymagań. Co istotne, osoba nakładająca mandat, musi znać oraz podać dokładną godzinę, datę oraz miejsce zaistniałego zdarzenia. Jak tłumaczy Karol Lekowski, ekspert OCRK, nałożenie mandatu jest w tym przypadku możliwe, funkcjonariusz, musi jednak jednocześnie określić, o ile km/h prędkość została przekroczona, czyli powinien znać ograniczenia dla danego typu pojazdu na danym odcinku drogi*. Należy ponadto pamiętać, że dopuszczalne błędy graniczne urządzeń rejestrujących czas pracy kierowców przy wskazaniu prędkości mogą wynosić 6 km/h mniej lub więcej niż w rzeczywistości.
Taką interpretację moglibyśmy uważać za wiążącą. Zwróćmy jednak uwagę również na inne podejście. Według niego zapisy tachografu po odjęciu kontrolowanego błędu pomiarowego mogą stanowić miarodajną informację na temat popełnienia wykroczenia, niezależnie od tego, w którym miejscu doszło do wykroczenia – tym bardziej, że jest to bardzo trudne do zweryfikowania. Możemy bowiem przyjąć, że przekroczenie maksymalnej prędkości dotyczy nie danej drogi, a danego pojazdu. Jeśli więc najwyższa dopuszczalna prędkość dla danego pojazdu wynosi 80 km/h, na podstawie tachografu zostanie zaś stwierdzone, że poruszał się on z prędkością 95 km/h, oczywistym jest, że doszło do popełnienia wykroczenia.
O to, czy nałożenie mandatu na podstawie wskazań tachografu jest możliwe, zapytaliśmy zatem Główny Inspektorat Transportu Drogowego:
Inspektorzy Transportu Drogowego nakładają grzywny w drodze mandatu karnego za przekroczenia prędkości posiłkując się przy tym wskazaniami z danych zarejestrowanych przez tachograf niezależnie, czy to cyfrowy, czy też analogowy. Oczywistą rzeczą jest, iż przy każdej takiej analizie danych brane są pod uwagę dopuszczalne błędy graniczne danych urządzeń podczas ich użytkowania opisane szczegółowo w załącznikach I, IB do rozporządzenia 3821/85 (obecnie ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego). Za wykroczenie drogowe np. dotyczące przekroczenia prędkości, możliwe jest nałożenie kary grzywny w postaci mandatu karnego w sytuacji, gdy wykroczenie to jest popełniane bezpośrednio przed kontrolą drogową, a nakładający grzywnę posiada informację na temat miejsca, drogi, na której doszło do popełnienia wykroczenia i obowiązujących na niej ograniczeń prędkości. Poniżej przedstawiamy statystykę nałożonych mandatów karnych przez ITD z tytułu przekroczenia prędkości (dane dotyczą pojazdów powyżej 3,5 tony, czyli posiadających obowiązek wyposażenia w tachograf):
Legenda:
E01: powyżej 50 km/h
E02: od 41- 50 km/h
E03: od 31-40 km/h
E04: od 21-30 km/h
E05: od 11-20 km/h
E07: Jazda z prędkością utrudniającą ruch innym kierującym
2016 r.
w sumie 2 597 mandatów na kwotę kar 285 460 zł
E01 – 13 mandatów
E02 – 40 mandatów
E03 – 252 mandatów
E04 – 645 mandatów
E05 – 1644 mandatów
E07 – 3 mandaty
2017 r.
w sumie 1 636 mandatów na kwotę kar 183 300 zł
E01 – 23 mandaty
E02 – 37 mandatów
E03 – 124 mandatów
E04 – 427 mandatów
E05 – 1024 mandatów
E07 – 1 mandat
Podsumowując, inspektor ma prawo nałożenia mandatu za przekroczenie prędkości w sytuacji, gdy wykroczenie zostało popełnione bezpośrednio przed kontrolą.
*informacja z: Kary za przekroczenie prędkości na podstawie zapisów z wykresówek i tachografów cyfrowych w przepisy prawa, Karol Lekowski, ekspert OCRK, w: „TSL Biznes” 3/2017
Komentarze
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.