Mercedes-Benz intensywnie testuje w pełni elektryczną ciężarówkę, eActrosa
25-tonowa, w pełni elektryczna ciężarówka Mercedes-Benz eActros przechodzi intensywne testy. Jest wykorzystywana m.in. w transporcie wahadłowym pomiędzy magazynem firmy Logistik Schmitt w Ötigheima zakładem w Rastatt, należącym do fabryki Mercedes-Benz w Gaggenau. Dzienny przebieg wynosi około 168 kilometrów w trybie trzyzmianowym.
Zasilany wyłącznie z akumulatorów Mercedes-Benz eActros jest użytkowany przez dostawcę usług logistycznych, firmę Logistik Schmitt, pod niemieckim Rastatt. W ramach wieloletniego testu praktycznego ciężkiej ciężarówki elektrycznej w tym regionie zaplanowano również testy porównawcze z projektem napowietrznych linii trakcyjnych eWayBW przeprowadzanym w dolinie rzeki Murg i okolicach. Oficjalne przekazanie eActrosa firmie Logistik Schmitt odbyło się na początku roku podczas dorocznej konferencji prasowej Daimler Trucks w Gaggenau.
Ta 25-tonowa ciężarówka kursuje pomiędzy magazynem firmy Logistik Schmitt w Ötigheim a oddalonym o około siedem kilometrów zakładem w Rastatt, należącym do fabryki Mercedes-Benz w Gaggenau. Logistik Schmitt używa eActrosa zamiast konwencjonalnej ciężarówki z silnikiem wysokoprężnym ‒ do transportu obudów skrzyń biegów. Dysponując zasięgiem ok. 200 kilometrów, eActros pokonuje dziennie dystans mniej więcej 168 kilometrów, w wymagającym trybie trzyzmianowym.
Dotychczasowe doświadczenia z eActrosem wzmacniają cel obrany przez Mercedes-Benz Trucks: rozpoczęcie produkcji seryjnej w 2021 roku
Stefan Buchner, szef Mercedes-Benz Trucks: „Mercedes-Benz eActros jest już trwale włączony do codziennego użytku u naszych klientów testowych w Niemczech i Szwajcarii, gdzie eActros pokonał kilkadziesiąt tysięcy kilometrów z napędem wyłącznie akumulatorowym. Pojazd ten z powodzeniem spełnia swoje zadanie również z pełnym ładunkiem oraz w wysokich lub niskich temperaturach. To umacnia nas w dążeniu do realizacji naszego celu, którym jest umożliwienie od 2021 roku wykonywania lokalnie bezemisyjnych dostaw również za pomocą produkowanego seryjnie ciężkiego samochodu ciężarowego. Z zadowoleniem rozwijamy współpracę z firmą Logistik Schmittw zakresie wspólnych testów eActrosa, ponieważ doświadczenie zdobyte podczas ich przeprowadzania wykorzystamy w testach porównawczych z projektem napowietrznych linii trakcyjnych eWayBW. Pierwsze pozytywne opinie z firmy Logistik Schmitt nastrajają nas bardzo optymistycznie”.
Rainer Schmitt, wspólnik zarządzający firmy Logistik Schmitt: „Jako przyszłościowy dostawca usług logistycznych angażujemy się w działania na rzecz ekologiczności naszej branży. Dzięki ciężarówce Mercedes-Benz eActros już dziś jeździmy cicho i lokalnie bezemisyjnie. Jesteśmy przy tym absolutnie elastyczni i mobilni. Zastosowanie praktyczne dowodzi, że eActros idealnie nadaje się do transportu wahadłowego. Jest niezawodny, zawsze gotowy do eksploatacji, a jego zasięg bezpiecznie pokrywa dzienne zapotrzebowanie”.
„W ścisłej współpracy z ekspertami z Mercedes-Benz Trucks wyjaśniliśmy z wyprzedzeniem główne kwestie dotyczące profilu zastosowania i niezbędnej infrastruktury ładującej. Gdy rozpoczynaliśmy użytkowanie eActrosa, nasi kierowcy przeszli również kompleksowe szkolenie i instruktaż w zakresie elektrycznych samochodów ciężarowych. Obecnie eActros przewozi do dwunastu ton ładunku i odbywa dziennie dwanaście kursów, pokonując łącznie 168 kilometrów. Ładowany jest pomiędzy poszczególnymi przejazdami w trakcie załadunku i rozładunku, z mobilnej stacji ładującej na terenie naszej firmy”, wyjaśnia Schmitt.
Kolejne etapy projektu: porównanie zaawansowanej wersji eActrosa z ciężarówką zasilaną z napowietrznych linii trakcyjnych
W ramach projektu eWayBW transport towarów na drodze B462w pobliżu Rastatt ma zostać testowo zelektryfikowany z wykorzystaniem hybrydowych ciężarówek z silnikami wysokoprężnymi, zasilanych z napowietrznych linii trakcyjnych. Równolegle przeprowadzone zostaną testy porównawcze eActrosa z projektem linii napowietrznych. Do tego celu wykorzystana zostanie zaawansowana wersja eActrosa o większym tonażu i zasięgu.
Drugi etap: równoległe przejazdy eActrosa i ciężarówki zasilanej z napowietrznych linii trakcyjnych na drodze B462
Przy wykorzystaniu zaawansowanej wersji eActrosa, firma Logistik Schmitt będzie również dostarczać komponenty osi z magazynu w Ötigheim do oddalonego o dobre 14 kilometrów zakładu Mercedes-Benz w Gaggenau ‒ głównie drogą B462. Trasa ta w przeważającej części pokrywa się z trasą projektu napowietrznych linii trakcyjnych. Także specyfikacje eActrosa będą pod względem osiągów porównywalne ze specyfikacjami ciężarówek zasilanych z sieci napowietrznej. Realizowane przez okres około roku równoległe przejazdy eActrosa oraz ciężarówek zasilanych z napowietrznych linii trakcyjnych dostarczą najważniejszych danych i spostrzeżeń dla porównania obu koncepcji, na przykład pod względem użyteczności pojazdów.
Trzeci etap: bezpośrednie porównanie eActrosa Mercedes-Benzz ciężarówką z projektu eWayBW
Na tym etapie zaplanowano bezpośrednie porównanie z ciężarówką zasilaną z napowietrznych linii trakcyjnych. Przez okres od jednego do dwóch tygodni eActros będzie pokonywał dokładnie tę trasę, którą wyposażono w napowietrzne linie trakcyjne. Posłuży to walidacji etapu drugiego. W ramach bezpośredniego porównania eActros ‒ podobnie jak ciężarówki z projektu linii napowietrznych ‒ będzie transportował zwoje papieru z papierni w Gernsbach-Obertsrot do zakładu logistycznego firmy Fahrner w Kuppenheim na odcinku ok. 18 km.
Konwencjonalny Actros z silnikiem wysokoprężnym jako punkt wyjścia do porównania koncepcji
Jako neutralny punkt wyjścia do porównania obu koncepcji posłuży konwencjonalny Actros z silnikiem wysokoprężnym zgodnym z normą emisji spalin Euro VI, który zostanie wyposażony w systemy pomiarowe i będzie poruszał się po trasie projektu linii napowietrznej. W ten sposób porównane zostanie zużycie energii elektrycznej w elektrycznych samochodach ciężarowych – napędzanych akumulatorowo i z napowietrznej linii trakcyjnej – ze zużyciem paliwa ciężarówki napędzanej silnikiem wysokoprężnym.
Daimler nie planuje w tej chwili prac nad ciężarówką zasilaną z sieci napowietrznej
Daimler, jako producent globalny, pracuje nad przyszłościowymi rozwiązaniami, które mają duże szanse na wdrożenie na całym świecie. W chwili obecnej firma nie widzi takich możliwości w odniesieniu do systemu zasilania z napowietrznych linii trakcyjnych – ze względu na wysokie koszty infrastruktury, a także szybki rozwój technologii akumulatorowej i ogniw paliwowych.
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.