Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Minister Wasiak: niemiecka ustawa niezgodna z prawem UE

windykacja_naleznosci_transportowych

Według minister infrastruktury Marii Wasiak nowe przepisy o płacy minimalnej wobec przewoźników drogowych wykonujących przewozy międzynarodowe po terytorium Niemiec są niezgodne z prawem unijnym! Póki co należy się jednak do nich stosować.

Parę tygodni temu rząd niemiecki rozwiał wszelkie wątpliwości dotyczące ustawy o płacy minimalnej. Przepisy dotyczą również kierowców spoza Niemiec, nawet firm, których kierowcy przejeżdżają tranzytem przez kraj. Nie zgadza się z tym minister Wasiak.

– Uważamy, że nowe niemieckie przepisy nie powinny być stosowane do przewoźników drogowych wykonujących przewozy międzynarodowe po terytorium Niemiec, ponieważ jest to niezgodne z unijnymi regulacjami – powiedziała w czwartek w Sejmie. Powołała się przy tym na rozporządzenie UE dot. dostępu międzynarodowego do usług autokarowych i autobusowych oraz na rozporządzenie ws. wspólnych zasad dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych.

Podczas posiedzenia Sejmu zapowiedziano również polsko-niemieckie konsultacje. Ponadto jak przypomniała Wasiak pod koniec grudnia wystosowała pismo do komisarzy UE ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw i ds. Transportu oraz ds. Zatrudnienia i Spraw Społecznych. Podstawowym argumentem, jaki wysunęła był negatywny wpływ ustawy MiLoG na europejski rynek przewozów drogowych.

– Poprosiliśmy KE o szczegółową analizę nowego niemieckiego prawa – tłumaczyła minister. Poza tym z inicjatywy Polski 15 stycznia odbyło się w Brukseli spotkanie z przedstawicielami Bułgarii, Chorwacji, Czech, Estonii, Litwy, Rumunii, Słowacji, Słowenii i Węgier. – Priorytet, który powinniśmy nadać tej sprawie jest najwyższego sortu. To jest sprawa, o którą warto walczyć, bo to godzi w podstawy bardzo istotnej części naszej gospodarki i naszego myślenia o tym, w jaki sposób my się odnajdujemy w Unii Europejskiej – powiedziała Wasiak.

Bardzo prawdopodobnym jest, że już za kilka dni Bruksela wdroży projekt „Pilot” – swego rodzaju panel wymiany informacji z państwami UE, w ramach którego uzgodnią, czy ustawa MiLoG jest zgodna z prawem unijnym, czy nie.

Głos w dyskusji zabrali również inni polscy politycy, m.in. poseł do Parlamentu Europejskiego prof. Bogusław Liberadzki. Skierował on do Komisji następujące pytania:

1. Jakie jest stanowisko Komisji Europejskiej w sprawie nowych przepisów (MiLoG) i jego wpływu na politykę płacową w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej?

2. Czy nowe przepisy (MiLoG) są zgodne z zasadą subsydiarności Unii Europejskiej i jej traktatem?

3. Czy Komisja Europejska będzie interweniować, by nakłonić Niemcy do zmiany zakresu MiLoG, które ignoruje rzeczywistość gospodarczą wielu państw członkowskich?

4. Jaki wpływ będą miały nowe przepisy (MiLoG) na sektor lotnictwa podczas korzystania z przestrzeni powietrznej Niemiec?

Wydaje się więc, że przewoźnicy, którzy jeszcze w grudniu zostali pozostawieni sami sobie, teraz mogą liczyć na pełne wsparcie rządu oraz poszczególnych krajów członkowskich.

Na podstawie: tvn24bis.pl, Polskie Radio, Liberadzki.pl

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0