Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Nie poradzimy sobie z francuską ustawą nie z powodu wyższych wynagrodzeń kierowców, ale z uwagi na wymogi formalne. PUT apeluje do polskiej premier

loi-macron

Za miesiąc Francja wprowadzi w życie przepisy wykonawcze do tzw. ustawy Loi Macron. Lista obowiązków formalnych jest długa, a za ich niedopełnienie grozi kara. Związek Pracodawców Polska Unia Transportu apeluje do pozostałych organizacji transportowych, aby nie czekały biernie, tylko wyraziły swoje wątpliwości w piśmie do premier Beaty Szydło.

Poniżej komunikat PUT:

Przepisy “Loi Macron” zakładają, oprócz wprowadzenia płacy minimalnej dla kierowców na poziomie 9,67 Euro za godzinę, nałożenie na firmy transportowe licznych, uciążliwych obowiązków administracyjnych m.in.:

  • formalnego zgłaszania kierowców wykonujących transport na terenie Francji,
  • prowadzenie dokumentacji w języku francuskim,
  • wyznaczania przedstawiciela na terytorium Francji

Za niespełnienie powyższych obowiązków grożą przewoźnikom wysokie kary finansowe, dochodzące do pół miliona Euro.

Postanowienia wprowadzone ww. ustawą stoją w oczywistej sprzeczności z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z zasadą swobodnego przepływu usług wyrażoną w art. 26 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Przepisy prowadzą do faktycznej dyskryminacji przewoźników spoza Francji, w praktyce utrudniając, a często w ogóle uniemożliwiając świadczenie usług przewozowych na terytorium tego kraju. Przeczy to idei rynku wspólnotowego, który stanowi podstawę funkcjonowania Unii Europejskiej.

Wskazana ustawa wpisuje się w szerszy problem nowych regulacji prawnych państw europejskich dotyczących płacy minimalnej dla kierowców, której nie są w większości w stanie sprostać polscy pracodawcy i to nie z powodu wysokości wynagrodzeń kierowców, ale z przyczyn formalnych. Regulacje te zostały już wprowadzone (niemiecka ustawa „MiLoG” czy ustawa norweska), oczekują na wprowadzenie (ww. francuski „Loi Macron”) bądź też mówi się o ich wprowadzeniu w Belgii, Holandii czy Austrii. W ocenie PUT i innych organizacji zrzeszających przewoźników w Polsce pod szyldem ochrony praw pracowniczych („równa płaca”) władze tych państw starają się w rzeczywistości ograniczyć prężnie działającą konkurencję ze strony polskich firm transportowych, jednocześnie próbując ominąć przepisy wspólnotowe dotyczące swobody przepływu towarów i usług (dlaczego z MiLoG wyłączone są prace w rolnictwie czy opieka nad osobami starszymi).

W związku z tym popełniliśmy pismo do Pani Premier Beaty Szydło i wzywamy wszystkie organizacje, które jeszcze nie wystąpiły do Pani Premier o podobne wystąpienia. Razem możemy więcej!

Treść pisma dostępna jest pod TYM linkiem. 

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0