Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Nowe technologie bezpieczeństwa w ciężarówkach Volvo Trucks – bardzo trudno o wypadek

T2014_0564-277x200

Volvo Trucks opracowało nową technologię, która prawdopodobnie radykalnie zmniejszy liczbę wypadków związanych z ograniczoną widocznością. Producent wprowadził funkcję skanowania otoczenia w promieniu 360 stopni. System analizuje informacje dostarczane przez czujniki, a nastęnie działa w sposób podobny do ludzkiego mózgu, podpowiadając manewry pozwalające na uniknięcie wypadku. Aktualnie oprogramowanie znajduje się w fazie testów. Bardzo możliwe, że do produkcji trafią w ciągu najbliższych 5-10 lat.

Nowa technologia Volvo Trucks została opracowana w ramach wyjątkowego projektu badawczego „Non-Hit Car and Truck“ przy współpracy z  Volvo Cars. Po raz pierwszy w historii możliwa stała się obserwacja całego otoczenia pojazdu i przekazywania kierowcy wskazówek pozwalających na uniknięcie wypadku, jak np. zderzenia z pieszymi, rowerzystami czy innymi pojazdami. Jeżeli kierowca nie reaguje na ostrzeżenia i nie podejmuje się sugerowanych manewrów, pojazd sam może podjąć wskazaną akcję: zmienić kierunek jazdy lub się zatrzymać.

„Mamy jasną wizję bezpieczeństwa, po zrealizowaniu której wszystkie ciężarówki Volvo unikną wypadków“ – mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks. – „Ta wyjątkowa technologia przybliża nas o jeszcze jeden krok do celu i mamy nadzieję, że w przyszłości pomoże ona uratować życie wielu ludzi“.

 Wirtualny nawigator

Podstawą wspomnianej technologii Volvo Trucks jest platforma danych, która gromadzi i systematyzuje informacje otrzymywane z zamontowanych w ciężarówce kamer, radarów oraz innych urządzeń. Ciężarówka co 25 milisekund skanuje otoczenie w promieniu 360 stopni. Otrzymane dane są analizowane, możliwe sytuacje awaryjne zostają oceniane i dzięki temu tworzone są rozwiązania na uniknięcie wypadku drogowego. Technologia wykorzystując dane z kilku systemów sensorycznych pozwala na zidentyfikowanie poszczególnych uczestników ruchu: pieszych, rowerzystów, motocyklistów lub innych pojazdów. Mierzy odległość od nich oraz kierunek, w którym się poruszają.

 „W zależności od szybkości uczestników ruchu, system jest w stanie przewidzieć różne sytuacje i zaproponować najlepszy plan działania za pięć i mniej sekund do potencjalnego zderzenia“ – twierdzi Mansour Keshavarz, inżynier systemowy Volvo Trucks, który brał udział w projektowaniu i rozwoju tej technologii. – „W większości wypadków system działa tak samo jak nawigator, jednak w porównaniu do siedzącego obok kolegi, ma on zdecydowaną przewagę: system jest w stanie zobaczyć wszystko, co się dzieje ze wszystkich stron ciężarówki. System również może ostrzegać kierowcę o niebezpieczeństwie, pozwalając kierowcy samemu podjąć odpowiednie działania lub w celu uninięcia kolizji, zahamować samemu.“

 Wyzwania, które czekają w przyszłości

Opisana technologia bezpieczeństwa nie jest jeszcze gotowa do użytku komercyjnego. W porównaniu do podobnych systemów stosowanych w pojazdach autonomicznych i w celu dostosowania go do samochodów ciężarowych należy jeszcze rozwiązać wiele specyficznych wyzwań.

„Ciężarówka jest to szczególny środek transportu, dlatego też jest ona inaczej sterowana niż samochody osobowe. Na przykład, każda ciężarówka przewozi różne ładunki, a z ponieważ ma wielkie gabaryty, nie może wykonać nagłych manewrów zmiany pasa ruchu w celu uniknięcia kolizji lub ominięcia przeszkody. Dlatego ważne jest przeprowadzenie dalszych badań i rozwijanie technologii, by je przystosować dla ciężarówek“ – mówi Mansour Keshavarz.

Zdaniem Carla Johana Almqvista system może trafić na rynek w ciągu 5-10 lat.

 „Wszystkie podstawowe komponenty są już gotowe, ale potrzeba jeszcze bardzo wielu testów, by zagwarantować niezawodność systemu i upewnić się, że nie ma w nim najmniejszego błędu. Jeżeli nam się to uda – przyszłość bez wypadków z udziałem samochodów ciężarowych znajdzie się na wyciągnięcie ręki“ – powiedział Carl Johan Almqvist.

Fakty dotyczące projektu „Non-Hit Car and Truck”:

 • Projekt został zainicjowany we wrześniu 2010 r., przy współpracy z Volvo Car Corporation, ÅF Group, HiQ, Mecel i Uniwersytetu Technologicznego Chalmers.

 • Głównym celem projektu jest opracowanie technologii pozwalających na zmniejszenie ryzyka wypadków z udziałem zarówno samochodów osobowych, jak pojazdów ciężarowych, w szczególności koncentrujących się na tych sytuacjach, w których współczesne aktywne systemy bezpieczeństwa  są niewystarczająco skuteczne.

 • Projekt zakończy się w grudniu 2014 r., zaś rezultaty przeprowadzonych badań pozwolą na opracowanie nowych aktywnych systemów bezpieczeństwa, które mają być wprowadzane w ciągu następnych 5-10 lat.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Nowości na rynku

cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0
245104594_2935851109959993_1411399817438034755_n

Polska znosi kary za niepłacenie e-TOLL

Polska tymczasowo znosi kary za niepłacenie e-TOLL. Jak informuje Ministerstwo Finansów RP i operator systemu e-TOLL, 30 września 2021 r. rozpoczął się okres przejściowy przeniesienia elektronicznego systemu płatności za opłaty za przejazd na płatnych drogach w Polsce viaTOLL do nowego elektronicznego zakończenie systemu płatności e-TOLL. Od 1 października system e-TOLL jest jedynym systemem, za pomocą którego można dokonywać płatności elektronicznych. Od tego dnia nie działają również urządzenia viaBOX i viaAUTO.Konto w systemie viaTOLL musi zostać usunięte.Według Ministerstwa Finansów RP, w początkowym okresie po odłączeniu viaTOLL, za naruszenia korzystania z systemu e-TOLL będą stosowane nie kary, ale ostrzeżenia. Każdy przypadek będzie rozpatrywany indywidualnie.

2021-10-12
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0
171032707_2805873306291108_84577504454727023_n

5 KRAJÓW EUROPY WSCHODNIEJ ZWRÓCIŁY SIĘ DO ORGANÓW UNII EUROPEJSKIEJ Z PROŚBĄ O ODWOŁANIE WYMOGÓW DOTYCZĄCYCH POWROTU CIĘŻARÓWEK DO KRAJU REZYDENTA CO 8 TYGODNI

5 KRAJÓW EUROPY WSCHODNIEJ ZWRÓCIŁY SIĘ DO ORGANÓW UNII EUROPEJSKIEJ Z PROŚBĄ O ODWOŁANIE WYMOGÓW DOTYCZĄCYCH POWROTU CIĘŻARÓWEK DO KRAJU REZYDENTA CO 8 TYGODNI.Trwa walka niektórych krajów Europy Wschodniej z reformą międzynarodowego transportu drogowego, wprowadzoną przez Unię Europejską w ramach Pierwszego Pakietu Mobilności.

2021-04-10
0