Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Nowe zasady odbywania egzaminów na prawo jazdy

prawo-jazdy

Od 1 stycznia 2015 r. w życie wchodzą ważne zmiany dotyczące egzaminu na prawo jazdy. Należy jednak zapytać: czy aby na lepsze? Tłumaczą specjaliści Kancelarii Transportowej LEGALTRANS.

Rok 2014 przyniósł nam również kilka zmian w zakresie formy odbywania samego egzaminów na prawo jazdy, gdyż znowelizowano całkiem przecież „świeżą” ustawę o kierujących pojazdami (Dz.U. 2014.600). Cześć z postanowień nowelizacji z dnia 26 czerwca 2014 r. zaczęła obowiązywać już 24 sierpnia 2014 r. , jednakże pierwszym z obszarów nowelizacji który zamierzam omówić, wejdzie w życie dopiero 1 stycznia 2015 roku, gdyż zawarty jest w art. 23a nowelizowanej ustawy. W myśl niniejszego artykułu, osoba ubiegająca się o uzyskanie uprawnienia, która uzyskała pozytywny wyniki z części teoretycznej egzaminu państwowego będzie zwolniona z odbywania zajęć przeprowadzanych w formie wykładów i ćwiczeń z zakresu podstaw kierowania pojazdem i uczestnictwa w ruchu drogowym – jak również obowiązków i praw kierującego pojazdem. Co ważne, od 24 sierpnia 2014 r. pytania egzaminacyjne, oraz znajdujące się w ich obrębie scenariusze, wizualizacje i opisy stanowią informację publiczną.

Kompletne novum przewidziane zostało również w części praktycznej egzaminu państwowego, gdyż w znowelizowanej treści art. 53 (po 24 sierpnia 2014 r.) ustawy o kierujących pojazdami, w ustępie 4a dodano możliwość, iż na wniosek i koszt osoby egzaminowanej, egzamin jest przeprowadzony pojazdem ośrodka szkolenia kierowców który prowadził to szkolenie. Jednakże, możliwość taka została przewidziana jedynie w przypadku praktycznej części egzaminu państwowego w zakresie kategorii: AM, A1, A2, A, B oraz BE. Co może mieć znaczenie w praktyce – ośrodek którego pojazd ma być używany przy egzaminie ma możliwość na 5 dni przed wyznaczonym terminem odmówić udzielenia pojazdu. Należy również zwrócić uwagę, iż to na ośrodku szkolenia leży obowiązek wyposażenia pojazdów w urządzeń służących do zapisu dźwięku i obrazu – na potrzeby egzaminy oraz jego przechowywania. Rozszerzono również zakres egzaminu państwowego o takie elementy jak: sprawdzanie umiejętności z zakresie zgodnego z przepisami, bezpiecznego, energooszczędnego, sprawnego i nieutrudniającego innym uczestnikom ruchu poruszania się. Pojawia się jednak zasadnicze pytanie, jak w życiu codziennym, podczas przeprowadzania egzaminu, weryfikowana będzie chociażby umiejętność energooszczędnego poruszania się pojazdem?

W nowelizowanej ustawie, przewidziano również pewną zmianę dla kierowców zawodowych, a właściwie to osób ubiegających się o uzyskania uprawnienia na kategorię C,C+E, D, D+E (a więc osób, które dopiero w przyszłości mogą stać się kierowcami zawodowymi), gdyż w myśl obowiązujących przepisów, osoba taka może rozpocząć szkolenie nie wcześniej niż na 3 miesiące przed osiągnięciem minimalnego wieku jeżeli jest w trakcie uzyskiwania kwalifikacji wstępnej lub wstępnej przyśpieszonej w zakresie tej kategorii prawa jazdy. Termin ten został zdecydowanie wydłużony (do 12 miesięcy) w przypadku gdy osoba ubiegającą się jest uczeń uczestniczący w zajęciach szkolnych w szkole, w której podstawa programowa kształcenia przewiduje uzyskanie umiejętności kierowania pojazdem silnikowym.

Źródło: Kancelaria Transportowa LEGALTRANS

legaltrans

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Raporty i artykuły

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
niemcy (2)

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

NOWE ZASADY POBYTU W NIEMCZECH

Od 24 kwietnia 2021 r. ograniczenia dotyczące COVID-19 w Niemczech zostały uzgodnione na szczeblu federalnym. Nowe zasady dotyczą wszystkich regionów i miast w Niemczech, w których wskaźnik infekcji w ciągu 7 dni przekracza 100.

2021-04-29
0

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?

W jakim kraju kierowca tira zarabia najwięcej?
Zwykle informacje o możliwości zarobienia pieniędzy przekazywane są z pierwszych ust przez kierowców, ale są też próby analizy sytuacji w materiałach analitycznych. Freight Waves zbadał problem, oceniając pensję kierowcy ciężarówki. Oto 10 krajów, w których możesz dobrze zarobić na międzynarodowym transporcie ładunków rocznie:

Szwajcaria: 70 452 USD
Australia: 53 951 USD
Belgia: 50 462 USD
Norwegia: 47 572 USD
USA: 47 130 USD
Niemcy: 46 871 USD
Holandia: 46 865 USD
Austria: 46 217 USD
Kanada: 43 445 USD
Szwecja: 42 751 USD

Liczby są średnie – wszędzie są wyjątki. Kierowca, który zna języki obce i potrafi samodzielnie rozwiązać problemy z kontrolingiem krajów, w których pracuje, może posiadać wyższą pensję.

2021-04-22
0