Obwodnica Augustowa – koniec problemów
Mieszkańcy Augustowa i kierowcy do tej pory mozolnie przebijający się przez centrum miasta odetchnęli z ulgą. Na początku listopada otworzona została obwodnica Augustowa.
Oddana do użytku, po wielu trudnościach spotkanych po drodze, obwodnica Augustowa to kluczowy punkt łączy Polskę z krajami Bałtyckimi. W przyszłości ma stanowić fragment planowanej drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckie poprzez – również planowaną – obwodnicę Łomży, Ełk aż do Budziska. W kierunku Litwy jej przedłużeniem będzie obwodnica Suwałk. Wedle zapowiedzi GDDKiA przetarg na jej budowę zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku.
Dla mieszkańców Augustowa budowa obwodnicy to bardzo wielki krok. Wreszcie skończą się korki w mieście, obwodnica Augustowa przejmie ruch ciężkich pojazdów, na który narzekano przez wiele lat. Według danych GPR z 2010 r. przez centrum miejscowości przejeżdżało średnio ponad 5 tys. ciężarówek i autobusów dziennie.
Jak informuje GDDKiA, inwestycja składa się z trzech odcinków:
- pierwszy o długości 21,48 km, od węzła Augustów do węzła Raczki, jest jednojezdniową drogą krajową nr 8
- drugi, o długości 12,75 km, od węzła Raczki do węzła Suwałki Południe – dwujezdniowa droga ekspresowa S61
- trzeci, od węzła Suwałki Południe do skrzyżowania z istniejącą drogą krajową nr 8 – jednojezdniowa, gruntownie przebudowana droga powiatowa nr 1148B o długości 2,4 km.
Ponadto, jak czytamy w komunikacje GDDKiA, w ramach inwestycji wybudowano także:
• pięć węzłów: Augustów, Borki, Janówka, Raczki, Suwałki Południe oraz rondo na skrzyżowaniu łącznikaw ciągu drogi powiatowej nr 1148B z drogą krajową nr 8;
• 40 obiektów mostowych, w tym: 8 mostów nad rzekami Kamienny Bród, Rospuda, Zalewianka, Głęboka i Szczeberka, 18 wiaduktów i 14 przejść dla zwierząt;
• 36 przepustów pełniących funkcję przejść dla zwierząt;
• obwód utrzymania drogi w rejonie Węzła Raczki;
• ok. 80 km dróg wewnętrznych i przecinających obwodnicę dróg poprzecznych (gminnych, powiatowych i wojewódzkich);
• urządzenia bezpieczeństwa ruchu, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe;
• dwa systemy preselekcji wagowej; • ogrodzenie trasy o łącznej długości 70 km. Budowa w liczbach:
• wykonano 2,5 mln m3 wykopów i 3,5 mln m3 nasypów;
• w kulminacyjnym okresie robót ziemnych, od czerwca do września 2013 roku, na budowie pracowało około 150 jednostek transportowych, które oprócz transportu wewnętrznego (grunty z wykopu) dziennie przewoziły około 60 tys. ton materiału z kopalń;
• na wszystkich 40 obiektach mostowych wbudowano łącznie 55 tys. m3 betonu konstrukcyjnego produkowanego w uruchomionym na potrzeby budowy mobilnym węźle betoniarskim o wydajności 120m3 na godzinę;
• ułożono 961 belek prefabrykowanych typu T;
• most przez rzekę Rospudę ma łączną długość 180 m. Z uwagi na walory środowiskowe Doliny Rospudy, wykonanie przeprawy wymagało zastosowania technologii nasuwania podłużnego, aby ograniczyć ingerencję w koryto rzeki. Most ma konstrukcję stalową z płytą żelbetową współpracującą. Waga samej konstrukcji stalowej wynosi 840 ton.
• ze względu na dużą ilość robót bitumicznych (480 tys. ton) Budimex na czas realizacji inwestycji uruchomił dwie wytwórnie mas o łącznej wydajności 420 ton/godz.
Na podstawie: GDDKiA
Komentarze
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.