OCRK: zasady rozliczania francuskiej płacy minimalnej
Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców podpowiada, w jaki sposób rozliczać wynagrodzenie kierowców wykonujących przewozy m.in. na terenie Francji.
Pomimo, iż dyrektywa 2014/67/UE wymaga, aby każde państwo członkowskie zapewniło jedną stronę internetową, na której zostaną podane wytyczne dotyczące płacy minimalnej, strona francuska na dzień dzisiejszy nie dopełniła tego obowiązku. W wyniku wielotygodniowych konsultacji z francuskimi prawnikami, biurami rozliczeń kierowców i pracownikami ambasady, OCRK opracowało zbiór informacji związanych z w/w ustawą. Przekazywane informacje opierają się na regulacjach dotyczących rozliczenia francuskich kierowców i obejmują one Kodeks Pracy, Kodeks Transportowy, Dekrety Rady Państwa, układy i porozumienia zbiorowe.
Zakres obowiązywania płacy minimalnej
Kabotaż, przewóz dwustronny z załadunkiem lub rozładunkiem we Francji, przewóz na potrzeby własne.
Pracownicy objęci stawką minimalną
- Umowa o pracę
Uwaga! Według francuskich przepisów wszelkiego typu umowy cywilnoprawne (umowa zlecenie, samozatrudnienie) mające znamiona stosunku pracy (kierowca wykonuje pracę stale na rachunek pracodawcy, na jego polecenie w ograniczonym okresie czasu na terytorium Francji) powinny zostać zastąpione umową o pracę.
- Pracownicy tymczasowi (agencje pracy tymczasowej).
Obowiązki administracyjne
We wszystkich przypadkach delegowania przedsiębiorstwo transportowe wyznacza swego przedstawiciela na terenie Francji.
Przedsiębiorstwo transportowe wypełnia dla każdego delegowanego kierowcy zaświadczenie o delegowaniu (wzór zaświadczenia nie został jeszcze podany do wiadomości przez stronę francuską).
Naliczenie godzin pracy
Rzeczywisty czas pracy kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym towarów jest czasem, w którym kierowca pozostaje do dyspozycji pracodawcy i musi stosować się do jego poleceń bez możliwości swobodnego zajmowania się sprawami osobistymi, obejmuje on:
- czasy prowadzenia pojazdu
- inne prace
- dyspozycje (również podczas jazdy w załodze)
Do czasu pracy nie wlicza się:
- czasu przerw i odpoczynków
Po zsumowaniu rzeczywistego czasu pracy na terenie Francji OCRK ustala wartość tzw. „amplitudy”.
Amplitudę określa się jako przerwę pomiędzy dwoma następującymi po sobie odpoczynkami dobowymi lub pomiędzy odpoczynkiem tygodniowym, a bezpośrednio poprzedzającym go lub następującym po nim odpoczynkiem dobowym.
Aby prawidłowo wyliczyć wynagrodzenie kierowcy konieczne jest, aby OCRK:
- Porównało sumę godzin rzeczywistego czasu pracy z liczbą godzin otrzymanych z kumulacji amplitud (dziennych) z danego miesiąca pomnożonej przez 75% wiedząc, że to działanie nie może skutkować zmniejszeniem całkowitej liczby godzin amplitudy o więcej niż 63 godziny;
- W stosownym przypadku określiło dodatek do wynagrodzenia, jeśli minimalna gwarancja wyliczona na podstawie amplitudy daje wynik wyższy od wyniku godzin rzeczywistego czasu pracy.
Normy i definicje obowiązujące kierowców na terenie Francji
- Tydzień zdefiniowany jest jako czas od godziny 00:00 w poniedziałek do 24:00 w niedzielę.
- Norma tygodniowa wynosi 35 godzin.
- Norma miesięczna wynosi 151,67 godziny (do celów rozliczeń 152 godziny).
- Godziny pracy, za które przysługuje dodatek 25% to praca pomiędzy 35 godziną, a 43 godziną w rozliczeniu tygodniowym oraz praca pomiędzy 152 godziną, a 186 godziną w rozliczeniu miesięcznym.
- Godziny pracy, za które przysługuje dodatek 50% to praca ponad 43 godzinę w rozliczeniu tygodniowym oraz praca ponad 186 godzinę w rozliczeniu miesięcznym.
- Okres rozliczeniowy może maksymalnie wynosić 3 miesiące.
- Wypłata wynagrodzenia odbywa się raz w miesiącu (najpóźniej do ostatniego dnia roboczego miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie).
Rozliczenie wynagrodzenia
Według przepisów francuskich pracowników delegowanych dotyczą również składniki wynagrodzenia oraz inne dodatki określone w krajowym układzie zbiorowym.
Nasi francuscy partnerzy uważają, że według tamtejszych przepisów pracowników delegowanych dotyczą również składniki wynagrodzenia oraz inne dodatki określone w krajowym układzie zbiorowym.
ZASADY ROZLICZANIA FRANCUSKIEJ PŁACY MINIMALNEJ
Poniżej przedstawiamy dwa możliwe warianty obliczania płacy minimalnej.
Pierwszy wariant zalecany jest przez OCRK z uwagi na wysokie prawdopodobieństwo nałożenia kar w przypadku nie uwzględnienia dodatków wynikających z układu zbiorowego pomimo, iż jest on niezgodny z prawem unijnym.
1. Rozliczenie wynagrodzenia wg zasad określonych we francuskim układzie zbiorowym
- Minimalna stawka godzinowa uzależniona od „kategorii” pracownika, w przypadku kierowcy wysokość stawki wynosi od 9,68€ do 10,00€;
- Dodatek stażowy, który w zależności od długości pracy w danym przedsiębiorstwie wynosi do 8%;
- Dodatek z tytułu pracy w porze nocnej;
- Dodatki z tytułu pracy w niedziele i święta;
- Należności z tytułu podróży służbowych w wysokości do 55,92 € za każdą dobę obejmującą zakwaterowanie i dwa posiłki.
2. Rozliczenie wynagrodzenia wg zasad określonych Dyrektywą 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1996 r. dotycząca delegowania pracowników w ramach świadczenia usług:
- „Ogólna” stawka minimalna w kwocie 9,67€;
- Wynagrodzenie za godziny nadliczbowe wg. regulacji francuskich.
Uwaga!
Dieta wypłacana kierowcom wg zasad polskiego rozporządzenia dot. podróży służbowych wchodzi w skład francuskich należności z tytułu delegacji wynoszących do 55,92€.
Ryczałt za nocleg wchodzi w skład wynagrodzenia minimalnego tylko w przypadku, gdy dodatkowo zapewnimy kierowcy miejsce do spania (np. w kabinie pojazdu). Przypominamy, że na terenie Francji kierowca nie może przebywać w kabinie pojazdu, odbierając odpoczynek regularny tygodniowy, więc w takim przypadku wypłacony ryczałt za nocleg nie będzie częścią płacy minimalnej.
Źródło: OCRK
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.