Odbiór regularnego odpoczynku tygodniowego poza kabiną powinien być uzależniony od dostępności infrastruktury dla kierowców
Pakiet Drogowy oznacza innowacje, które jednak wymagają odpowiedniej infrastruktury drogowej. Modernizacje zajmą jeszcze lata, w związku z czym zmiany w przepisach dotyczących czasu pracy oraz modelu delegowania kierowców, nie powinny być wprowadzane od razu. Od dostępu do infrastruktury powinien być uzależniony m.in. odbiór tygodniowego odpoczynku przez kierowcę poza kabiną pojazdu.
Europejskie konfederacje związków zawodowych zmieniają hasło polityczne. Ochrona (pracowników) to nie protekcjonizm zostaje zastąpione troską o biznes i nieprzewidywalne warunki jego prowadzenia. Taki wniosek może płynąć z listu otwartego do europejskiej konfederacji pracowników transportu (ETF) do europosłów z 9 kwietnia br.
ETF w liście otwartym z 9 kwietnia br. bardzo wyraźnie sprzeciwia się jakimkolwiek zmianom w zakresie czasu pracy czy też stosowania modelu delegowania do kierowców, które są objęte Pakietem Mobilności. Tym razem sprzeciw jest uzasadniony troską o pracodawców i bezpieczeństwo drogowe. Jak czytamy w liście ETF, związki zawodowe mają świadomość znaczących braków w infrastrukturze drogowej. Podkreślają, że ich uzupełnienie może trwać wiele lat, tak też wszelkie prepozycje legislacyjne, które liberalizowałby kwestie odpoczynku, w tym też większej elastyczności odbioru odpoczynku w kabinie, są rozwiązaniem niewłaściwym. Takie rozwiązania mogą narażać pracodawców na sankcje i tworzyć „nieprzewidywalny klimat dla prowadzenia biznesu” w transporcie drogowym. Proponowane rozwiązania prowadzą też oczywiście do zwiększenia ryzyk w zakresie bezpieczeństwa na drogach.
ETF kontynuuje tym samym wątek infrastruktury drogowej, który pojawił się w pracach nad Pakietem Mobilności. Niektórzy europosłowie – sprawozdawcy zaproponowali rozsądne rozwiązania prawne, które uzależniałyby odbiór regularnego odpoczynku tygodniowego poza kabiną od dostępności infrastruktury dla kierowców. Wobec braku takiej infrastruktury, dostosowanej do potrzeb kierowców zawodowych, nocleg odbywałby się w technologicznie przystosowanej do tego kabinie. Nie ma na to zgody związków zawodowych.
Już w listopadzie 2017 roku, w czasie wysłuchań publicznych w Parlamencie Europejskim, przedstawiciel ETF Roberto Parillo wskazał „By zalegalizować dumping socjalny trzeba zbudować 35.000 miejsc parkingowych w samych Niemczech. To tak, jakby przyjąć, że jest więcej kryminalistów, to trzeba budować więcej więzień a nie zwalczać przestępczość”. Dziś sprzeciw europejskich związków zawodowych ubrany jest w troskę o pracodawców.
TLP zwróciło się dziś do europosłów z listem otwartym o popieranie legislacji europejskiej, która zachęca do znaczącej poprawy warunków wykonywania zawodu kierowcy poprzez tworzenie infrastruktury (socjalnej) drogowej. Popieranie rozwoju infrastruktury drogowej, dostosowanej do potrzeb kierowców zawodowych, to wsparcie w ich codziennej pracy, a nie kolejne papierowe deklaracje polityczne o zwiększaniu socjalnych aspektów wykonywania zawodu kierowcy.
Źródło: Joanna Jasiewicz, TLP
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.