Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Ograniczniki prędkości, blokada alkoholowa czy system wykrywający zmęczenie. Sprawdź, jakie rozwiązania mogą być obowiązkowe już za 2 lata

systemy-bezpieczenstwa-w-ciezarowkach

Komisja Parlamentu Europejskiego zatwierdziła zmiany w obowiązkowym wyposażeniu aut. Wymóg montowania inteligentnego tempomatu z ogranicznikiem prędkości czy zaawansowanego układu hamowania awaryjnego miałby wpłynąć na bezpieczeństwo na drogach.

Projekt nałożenia na producentów obowiązku wyposażenia wszystkich nowo produkowanych aut w systemy ratujące życie przyjęła Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumenta PE. Podstawowy cel to zlikwidowanie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Producenci musieliby uwzględnić przede wszystkim:

– system automatycznego hamowania awaryjnego,

– czarną skrzynkę, czyli automatyczny rejestrator danych,

– ogranicznik prędkości,

– układ wykrywania i ostrzegania przed pieszymi i rowerzystami,

– blokadę alkoholową,

– system wykrywający zmęczenie kierowcy,

– czujniki cofania.

Nowe samochody osobowe oraz dostawczaki miałyby być dodatkowe wyposażane w system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, które są już obowiązkowe dla samochodów ciężarowych oraz autobusów.

Spore kontrowersje wśród części kierowców budzi układ inteligentnego ograniczenia prędkości. System automatycznie zmniejsza moc silnika po wykryciu dozwolonej prędkości w danym obszarze, np. na podstawie zapisu danych z GPS, bądź zwiększa opór pod pedałem gazu.

Ponadto wśród pomysłów europosłów należy też wymienić obowiązek likwidacji martwego pola w ciężarówkach, czyli poprawienia widoczności z kabiny. Można się zatem spodziewać wprowadzania chociażby systemów dodatkowych kamer, przeszklonych drzwi czy też obniżenia wysokości montażu kamer.

Oprócz tego zwrócono uwagę na zagrożenie cyberatakami terrorystycznymi, które mogą dotknąć właścicieli nowoczesnych pojazdów – europosłowie wyrazili potrzebę dalszego rozwoju odpowiednich zabezpieczeń.

Komisja PE chce, aby wymienione zmiany zostały wprowadzane przez producentów aut osobowych od 2021 r., z kolei ciężarówek – od 2024 r. Zatwierdzenie wymagań przez Komisję Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumenta PE to jednak dopiero pierwszy krok. Pomysł zmian musi przejść jeszcze m.in. przez Parlament Europejski w pełnym składzie. Prace nad projektem planowane są na połowę marca.

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0