Portal giełdy ładunków i transportu Cargo.PL

Ogumienie to nie jedzenie, które ma termin przydatności. Liczy się data ich zakupu, a nie produkcji

czy-w-polsce-brakuje-kierowcow

Czy data produkcji opon ma znaczenie dla kierowcy? Okazuje się, że nie. Najlepsi producenci opon udzielają gwarancji na nowe opony osobowe od daty ich zakupu, a nie produkcji. Przez nowe opony rozumie się te nieużywane, a nie dopiero wyprodukowane – ogumienie to nie jedzenie, które ma wyznaczony termin przydatności do spożycia!

Opony nie tracą swoich właściwości od momentu ich produkcji – a wyprodukowane nawet kilka lat temu są pełnowartościowym produktem. Tymczasem ważniejsze jest, by w bezpiecznym miejscu przechowywać potwierdzenie zakupu, które zawiera datę rozpoczęcia gwarancji.

Nawet kilkuletnia opona w czasie przechowywania zachowa wszystkie swoje właściwości i jakość. Ogumienie zużywa się podczas eksploatacji, a nie w magazynie w fabryce czy hurtowni. Zresztą kupno opon z datą produkcji np. nawet sprzed kilku miesięcy jest najczęściej niemożliwe – nawet opony w popularnych rozmiarach produkuje się z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem przed danym sezonem! Do tego dochodzi czas w dystrybucji do hurtowni i dalej do sklepów. Rzadsze rozmiary produkuje się zwykle w określony tydzień w roku albo nawet raz na dwa lata. Kierowanie się datą produkcji przy kupnie opon ma więc tyle sensu co sprawdzanie daty produkcji szyb czy wycieraczek w nowym samochodzie.

– Zakup nowych opon to na pewno inwestycja, którą trzeba zaplanować w budżecie domowym. Dlatego czołowe firmy oponiarskie dają swoim klientom poczucie bezpieczeństwa, udzielając gwarancji od daty zakupu, a nie produkcji. Opony nie zużywają się w okresie pomiędzy ich produkcją i sprzedażą – są fabrycznie nowe. Zresztą dzięki badaniom popytu na rynku i tak nie znajdziemy w oficjalnej dystrybucji opon starszych niż 3 lata, nawet do rzadkich aut –– zwraca uwagę Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Numer DOT służy producentom opon jedynie do identyfikacji partii produkcyjnej. Data produkcji jest częścią tego kodu, który zawiera także oznaczenie fabryki, rozmiaru i modelu danej opony. Wprowadzenie kodu wymógł Departament Transportu w USA (stąd skrót DOT – ang. Department of Transportation) po to, by istniało oficjalne międzynarodowe oznaczenie umożliwiające identyfikację opony – nadawanie dacie produkcji jakiegokolwiek innego znaczenia czy ważności jest po prostu pomyłką.

– Opony są bardzo ważną częścią wyposażenia samochodu w zakresie bezpieczeństwa – jedynym elementem, który styka się z nawierzchnią. To skomplikowany technicznie produkt, który musi godzić przeciwstawne wymagania – takie jak przyczepność, wytrzymałość czy odporność na aquaplaning, Nie ma jednak żadnego znaczenia, czy w momencie zakupu opony mają kilka dni, czy kilka lat – ten aspekt nie wpływa teraz na okres ich gwarancji – dodaje Piotr Sarnecki.

Jeśli już kupiliśmy nasze wymarzone opony i mamy na nie gwarancję producenta, to dopiero połowa sukcesu. Jeszcze trzeba znaleźć serwis, który ich nam nie zniszczy przy montażu. To jest dużo ważniejsze niż data produkcji opon. W Polsce działa blisko 12 tys. serwisów zajmujących się ogumieniem. Niestety, bardzo zróżnicowany jest w nich poziom obsługi i kultury technicznej. Dalej zdarzają się serwisy, które niemiłosiernie katują opony przy montażu, kierując się zasadą, że guma wszystko zniesie. Niestety nie wszystko. Przy siłowym montażu na rzadko serwisowanych maszynach bardzo łatwo jest naderwać stopkę opony. To jest jedyny punk styku opony z felgą, przenoszący wszystkie siły silnika i hamowania na oponę. Takie naderwanie – w zależności od rozmiaru – doprowadza do ubytku ciśnienia w oponie lub nawet do jej zsunięcia się w czasie jazdy. Naderwania oczywiście jako klienci nie zauważymy, bo skutecznie ukryje je przed nami rant felgi…

Kupując więc opony, od razu pomyślmy, gdzie je założymy, by zapewnić sobie bezpieczeństwo i zadowolenie z ich osiągów przez kilka sezonów. Żeby to ułatwić, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wspólnie z niezależną firmą certyfikacyjną TÜV SÜD wprowadził system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów w oparciu o niezależny audyt wyposażenia i kwalifikacji personelu technicznego. Warto wybierać warsztaty z Certyfikatem Oponiarskim Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, które przeszły audyt i zostały dokładnie sprawdzone. Bezpieczny serwis to Twoje bezpieczeństwo.

Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego

Komentarze

Na razie nie ma komentarzy


Twój komentarz

Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:

lub zarejestruj się.

Aktualności

termin_zgłoszenia_liczby_zatrudnionych_kierowców

Upływa termin zgłoszenia liczby zatrudnionych kierowców

Biuro ds. Transportu Miedzynarodowego informuje, ze zgodnie z trescia art. 7a ust. 8 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz 2201) po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu prewożnika drogowego przedsiębiorca przedkłada corocznie organowi, o którym

2024-03-04
0
cargonews_m2cargo

Nowy projekt Cargo.LT – M2Cargo.EU

Zespół Cargo.LT ma przyjemność przedstawić nowy projekt M2Cargo.EU – usługę, która pomoże Ci znaleźć magazyn logistyczny.

2024-02-26
0