Opony, łańcuchy i łopaty, czyli obowiązkowe wyposażenie zimowe w Europie
Odpowiednie ogumienie, łańcuchy, łopaty śniegowe, opony z kolcami – to podstawowe akcesoria pomagające przetrwać zimę na drodze oraz… uniknąć kary. Niekiedy dość wysokiej. Przeczytajmy i dowiedzmy się, jakie jest obowiązkowe wyposażenie zimowe w Europie.
Choć w tym roku pogoda wyjątkowo nas rozpieszcza i chwalimy piękno złotej, polskiej jesieni, jednak jako transportowcy musimy twardo stąpać po ziemi. Za chwilę drogi pokryje śnieg, a my – miast zachwycać się pogodą – zaczniemy narzekać na pluchę i błoto. I trudne warunki na trasie. Sprawdźmy, jak przygotować ciężarówkę do podróży po europejskich drogach oraz jakie wyposażenie jest niezbędne w danym kraju.
W poszczególnych krajach obowiązują różne przepisy dotyczące ogumienia i wyposażenia dodatkowego cięższych pojazdów w sezonie zimowym. Dane wytyczne i wymagania związane są z ukształtowaniem terenu oraz szerokością geograficzną i wynikającymi z niej warunkami pogodowymi, klimatem. W niektórych państwach zaś oddzielne regulacje nie istnieją, operujemy więc jedynie zaleceniami ekspertów.
obowiązkowe wyposażenie zimowe w Europie
Jak rozpoznać opony zimowe?
Wydaje się, że symbol M+S na oponie załatwia sprawę. Okazuje się, że nie do końca. Oznaczenie M+S stanowi jedynie deklarację producenta, że bieżnik i zastosowane materiały pozwolą oponie zapewnić lepsze osiągi na śniegu i błocie. Może to być opona zimowa, ale nie musi. Choć symbol M+S jest chętnie stosowany przez drogowców na całym świecie, to najważniejszym oznaczeniem potwierdzającym rzeczywiste właściwości zimowe opony na śniegu jest symbol płatka śniegu na tle trzech górskich szczytów, tzw. 3PMSF. To swego rodzaju potwierdzenie, że produkt przeszedł niezbędne testy. Z drugiej strony, jak zobaczymy w tabelce, ustawodawcy poszczególnych państw nakładających obowiązek wymiany ogumienia na zimowe, mówią o oponach ze znakiem M+S. obowiązkowe wyposażenie zimowe w Europie
Polska zimą
Zacznijmy od Polski. Co interesujące, w naszym kraju nie powstały rygorystyczne regulacje zobowiązujące do wymiany opon na zimowe nawet w ciężarówkach i autobusach – w naszym kraju nie obowiązują przepisy nakazujące stosowania zimówek. Jest to jednak zalecane zarówno przez producentów ogumienia, jak i jednostki odpowiedzialne za bezpieczeństwo na drogach. Ogumienie z bieżnikiem o głębokości przynajmniej 4 mm umożliwi efektywniejsze odprowadzanie błota pośniegowego oraz sprawi, że skrócona zostanie droga hamowania. Odpowiedni bieżnik sprawia, że opony mają lepszą przyczepność do podłoża, nawet w przypadku mokrej nawierzchni.
Co interesujące, opony zimowe to najczęściej jedyne, co możemy zrobić w sezonie zimowym. Możliwe jest także stosowanie łańcuchów, ale tylko na drogach skutych lodem i pokrytych śniegiem i – co istotne – w odpowiednio oznakowanych rejonach. Zabronione jest z kolei używanie opon z kolcami, które niszczą nawierzchnię.
Nasze najbliższe sąsiedztwo
W Niemczech nie wyznaczono ram czasowych zobowiązujących kierowców do stosowania wyposażenia zimowego, wszystko zależy od pogody. Odpowiednie ogumienie, czyli opony M+S, należy zamontować w pojazdach o masie powyżej 3,5 tony (przynajmniej na osiach napędowych). Gdzie możemy zaś stosować łańcuchy? To podpowiedzą nam znaki na trasie. Pamiętajmy jedynie, że po założeniu łańcuchów nie możemy jechać szybciej niż 50 km/h. W Czechach dodatkowo określono głębokość bieżnika opon M+S – min. 6 mm – oraz zdefiniowano sezon zimowy – od 1 listopada do 31 marca. Z kolei na Słowacji opony zimowe musimy używać od 15 listopada do 15 marca. Brak zaś dokładnych wytycznych, jeśli chodzi o poruszanie się po drogach Ukrainy. obowiązkowe wyposażenie zimowe w Europie
obowiązkowe wyposażenie zimowe w Europie
Jedźmy na Północ!
Oczywiście, najbardziej rygorystyczne jest podejście krajów skandynawskich do wyposażenia zimowego ciężarówek – z uwagi na o wiele trudniejsze warunki panujące na tamtejszych drogach. W Szwecji dwa lata temu wprowadzono bezwzględny obowiązek zakładania opon zimowych niezależnie od rodzaju transportu (od 1 grudnia do 31 marca). Alternatywą dla stosowania specjalnego ogumienia są łańcuchy przeciwpoślizgowe czy innego rodzaju systemy ochronne.
W Norwegii z kolei opony zimowe w cięższych pojazdach są obowiązkowe od 15 listopada do 31 marca (w niektórych regionach kraju od 15 października do 30 kwietnia). W Danii zaś wyposażenie zimowe nie jest wymagane, jednak zalecane.
A jak obowiązek stosowania opon zimowych i innych akcesoriów wygląda w pozostałych krajach europejskich? Najważniejsze dane przedstawiamy w tabelce:
KLIKNIJ, ABY OTWORZYĆ TABELKĘ
Na podstawie: www.bezpieczneladunki.pl, www.pzmtravel.com, Continental
Komentarze
Na razie nie ma komentarzy
Twój komentarz
Jeśli chcesz napisać komentarz, zaloguj się:
lub zarejestruj się.